Jump to content

Snodig oppførsel, evinrude 35.... HEEELP!

SkipsrederGranli

Recommended Posts

Har en tidlig åtti modell evinrude 35hk. Den samme som jeg tidligere har spurt om powerpack til... Ny powerpack er kjøpt inn og montert og nå starter den lett som bare det...

Men da har selvfølgelig ett nytt problem meldt seg... Et snodig ett.....

Når jeg setter den i gir og gir litt gass så begynner den å hoppe/smelle med javne mellomrom... Går fint noen sekunder, så kommer det ett byks... Virker nesten som den slurer på ett eller annet.... Noen som har vært borti slikt før? tenkte først at det var noe galt med tenning så bytta pluggledninger og plugger men det hjalp ikke. HAr nå funnet ut at det må være noe mekanisk.. Er akkurat som den hopper ut av gir i ett brøkdel av ett sekund å så inn i gir igjen.... Har demontert undervannshuset og kunne ikke se noe galt der.. Ikke noe spon, ikke no brukne tenner på splinesene eller noen ting.... Hva i all verden kan dette være? Noen som har vært borti no slikt? Det er riktig nok en langstammet motor på en båt som skulle hatt en kortstamma (Selco 14) men det kan vel umulig ha noe å si.....? Please help anyone....! Jeg vil ut på sjøen i godværet..... :) hehe.. :cheers:

Takker for svar :)

Kontroller at det ikke er slark mellom aksel og svinhjul!Forskyver det seg her blir det feil tenning.Min sønn hadde en 90 hk Johnson som tennet i hytt of pine.En dyktig mekaniker forsto hva som var galt og fikset det hurtig og greit.Det var et råskinn av en motor fra 1986.

Gutek

hvordan hikket den 25hesteren da? Jeg kan gi gass å så kommer turtallen font og ordentlig så plutselig kommer det ett byks å så rykker det i hele båten og motoren og så ett brøkdel av ett sekund etterpå er den like fin...så går det noen sekunder å så kommer det ett byks igjen..... Det skjer ved lav hastighet også...

Kan faktisk høres ut som den hopper ut av gir ja.. For i mellom det brøkdelen av ett sekund som bykset varer(hakke god tid til å lytte mellom der nei hehe...) høres det ut som turtallet flyr opp akkurat som om den frir....

Hvordan justerte dere på girstengene da? Kanskje det er noe der jeg kan gjøre..... Høres nemlig ikke sunt ut å kjøre med den sånn.. Bykser jo så hele akterspeilet der rykker til...

Prøv å kjøre med handa på giret slik at den holdes i gir med tvang. Har en evinrude 25hk/86, har ikke sett noen mulighet for å justere girstangen, bare en smart kobling som løses for å få av undervannshuset. Hadde forøvrig samme problem, sannsynligvis et annet problem, men likevel.

kjørte en liten tur på fjorden her om dagen når motoren plutselig hadde omtrent tilsvarende symptomer som du beskriver. Gav litt gass og det hørtes greit ut, men plutselig virket det som om motoren gikk i fri og båten stoppet opp, motoren rykket litt. Stoppet motoren, og et stykke tang/tare på størrelse med bilen min hang på motoren. Det forsvant av seg selv når jeg stoppet og problemet var løst.

Nå har du sikkert ikke tang og tare hengende der i dagevis, men kan det være at det er noe strømningsproblemer der nede? at ikke propellen har vann nok og begynner å spinne i vakuum el.

- Anders M.

Hei.

25 hk. gikk fint på tomgang i forover, men når man ga gass på den, så begynte den å hikke, hoppet inn og ut av giret i ett sett.

på stammen er det et lite ovalt deksel som er festet med to skruer. ta av dette dekselet, og prøv å justere litt på stagene.

Kristoffer

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...