index Startet 7.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2007 Skiftet impeller på motoren i går. En prosess som tok 1,5 time, samt at armene ser ut som om jeg har slåss med en villkatt etterpå! Skikkelig trangt, rett og slett! Impelleren er merket med Long Life, visstnok laget av Neopren eller noe slikt. Men så til spørsmålet: Hva er egentlig Long Life i impellersammenheng? Ettersom vanlige impellere skal skiftes hvert år må vel en long life være beregnet på to eller flere år? Min forrige har stått i i to år, den før det igjen i tre år. Og jeg kan ikke se antydning til slitasje eller sprekker på noen av dem! Bør jeg fortsette med å skifte hvert annet år, eller kan jeg med god samvittighet drøye det ennå lengre? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Uffe Svart 7.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2007 Kender ikke betegnelsen "Long Life", det lyder jo godt, men mon ikke det er et salgsfif ? De fleste anbefaler at kontrollere én gang om året og kun skifte, hvis der er synligt slid eller direkte ødelæggelse. En impeller som ser sund ud og som er uden revner holder let i adskillige år. Der er i øvrigt en god og lærerig "impellerdebat", på Sagaforumet: http://sagaforumet.com/phpBB2/viewtopic.php?t=92 Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 7.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2007 (redigert) Skulle jeg kontrollert den en gang i året så hadde jeg like så godt byttet den ut når jeg først hadde skrudd det i fra hverandre, en impeller koster jo ikke stort men på min som på mange andre maskiner rene he"#¤%te å bytte Redigert 7.Juni.2007 av Espen C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 7.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2007 Ettersom vanlige impellere skal skiftes hvert år ..... Hvor har du det fra? Vanlige impellere skiftes normalt etter 400-800 timer. I serviceboka mi står det følgende: Inspeksjon: Aldri Bytte: 600 timer Hvorfor i alle dager skulle jeg skifte hvert år eller annethvert år? Jeg har riktignok kjøpt en ekstra impeller, da den som står i ble tørrkjørt en liten stund på tomgang, men den tok ikke skade, så jeg bytter den etter 600 timer som anbefalt i servicehåndboka. Hvilken jallaimpeller er det som bare klarer et par hundre timer? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2007 Tåler sikkert mye mer ja! Original Johnson pump sak dette her. Men jeg ser jo at mange skifter hvert år da, og predikerer for at dette er noe som alle burde gjøre! Og så tungvint å få ut som denne er setter jeg ikke den gamle inn igjen etter å ha tatt den ut for inspeksjon, såpass er helt sikkert! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dykker Svart 7.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2007 Skiftet impeller på motoren i går. En prosess som tok 1,5 time, samt at armene ser ut som om jeg har slåss med en villkatt etterpå! Hvis man har problem med å få presset impelleren på plass inn i huset; Sett på en strips rundt impelleren med vingene peket riktig vei, la stripsen sitte ca. 1/3 i lengderetning mot der lokket skal sitte. Press impelleren inn i huset og fjern stripset. På forhånd må man ha sentrert aksel og låsesplint. Pleier å bruke denne metoden når jeg skifter impeller på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Å få impelleren inn var vel faktisk det minste problemet! Brukte stripsmetoden forrige gang, denne gang gikk det egentlig like greit med fingrene. Problemet hos meg er tilgjengeligheten, det er vel ca 2,5 cm klaring mellom pumpe og oljefilterholder og det hele befinner seg under dekk i et velfylt motorrom... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Avmønstret2 Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Hvor har du det fra? Vanlige impellere skiftes normalt etter 400-800 timer. I serviceboka mi står det følgende:Inspeksjon: AldriBytte: 600 timerHvorfor i alle dager skulle jeg skifte hvert år eller annethvert år? Jeg har riktignok kjøpt en ekstra impeller, da den som står i ble tørrkjørt en liten stund på tomgang, men den tok ikke skade, så jeg bytter den etter 600 timer som anbefalt i servicehåndboka.Hvilken jallaimpeller er det som bare klarer et par hundre timer? Tror at denne trangen til å skifte ting hører til hos de som er glade i å skru og puse og dulle med båten sin. Mye som skrives om ting man "må" gjøre på bl.a dette forumet er ikke noe "vanlige" folk gjør. Sjekke batteriene annenhver uke f.eks? Hvor ofte sjekker man bilbatteriet? Jeg sjekker batteriet når jeg lader batteriene i vårpussen. Man må ikke tro at alle deler som brukes i båter er av dårlig kvalitet og må byttes støtt... Det er vel ingen grunn til å byette impelleren hvert år hvis man har med en i reserve i båten.Trur eg....Plenen Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 8.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Skifte hvert år må vel være overdrevent. Jeg kjøpte båten min i 2001 og var da ute med impelleren og sjekket den. Vet ikke hvor gammel den var da men den så like bra ut så jeg satte den inn igjen. Var ute med den nå i vår igjen (etter nesten 6 år) og den var fortsatt like fin etter mine 600 timer med båten og hadde nok holdt i mange år ennå. Da jeg hadde en ny liggende satte jeg likegodt inn den og har den gamle som reserve. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2007 Det er vel ingen grunn til å byette impelleren hvert år hvis man har med en i reserve i båten. Slik tilkomstmulighetene er hos meg er det vel lite aktuelt å prøve å skifte impeller i et par meters bølger, mens skjærene nærmer seg.... Men nå har jeg jo faktisk to ekstra liggende i båten, om uhellet skulle være ute og jeg har god tid på meg til å fikse opp! Så her er det både belte og bukseseler ja! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trude III Svart 8.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2008 Hei, Låner denne tråden litt. Har i dag tatt mot til meg å skiftet impeller på min Mercruiser diesel. Original Jabsco impeller som skal tåle 1200 timer eller 4 år hva som kommer først. Min impeller har sittet i nøyaktig 3 år og har ruslet ca. 300 timer. Stor var derfor overaskelsen da jeg tok den ut. Helt knust. Skjønner at jeg må skifte oftere kanskje helst hvert år. Den nye Jabsco impeller jeg satte inn virket veldig myk i forhold til den gamle. Kan de ha forandret gummiblandingen? Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
NilsPils Svart 8.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2008 ...Den nye Jabsco impeller jeg satte inn virket veldig myk i forhold til den gamle. Kan de ha forandret gummiblandingen?...... Det kan vel også hende at den gamle impelleren har blitt stivere med tiden. Ellers tror jeg ikke en impeller har noen definert levetid. Den kan for eksempel ryke tvert dersom den går tørr et øyeblikk, for eksempel hvis vanntilførselen tetter seg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
csvirus Svart 8.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2008 Jeg koser meg så absolutt meg og ha utenbordsmotor når det kommer til dette feltet, skiftet forøvrig impeller på en 40hk evinrude 1984 mod for et par dager siden, denne har det ALDRI før vært byttet impeller på, og den virket helt fint fortsatt, men tenkte det var på tide og bytte den.... Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Hvis en har tid, råd og lyst kan jeg ikke se noe gærnt i å eventuelt skifte impeller hvert år eller annet hvert år, eventuelt 200 - 400 - 600 timer. Det må bli opp til hver og en hva en ønsker. Kostnaden er minimal i forhold til totalkostnaden med å ha båt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 (redigert) Slik tilkomstmulighetene er hos meg er det vel lite aktuelt å prøve å skifte impeller i et par meters bølger, mens skjærene nærmer seg.... Men nå har jeg jo faktisk to ekstra liggende i båten, om uhellet skulle være ute og jeg har god tid på meg til å fikse opp! Så her er det både belte og bukseseler ja! Så en liten dieselmotor på båtmessa igår. Der måtte en faktisk fjerne oljefilteret for å komme til å skifte impeller. Selv da var det trangt og vanskelig. Det skulle tatt seg ut i høy sjø ved skvalpeskjærene mens damene hyler og ungene skriker. Dette viser igjen hvor lite folk sjekker tekniske detaljer før de handler. Sånt burde ikke vært salgbart overhodet. Siste gangen jeg skiftet impeller på Tora var utenfor Tisler i ca 1 meters bølger etter at vi hadde fått sjøgress over inntakssilen. Selgerens kommentar: dette tar en jo ved det årlige vedlikeholdet når en likevel skifter oljefilter. Redigert 9.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Trude III Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 I følge servicehåndboka står det at den skal sjekkes årlig. Det er nok en årsak til det. Som så mange andre er tilgangen til min impeller fryktelig kronglete. Jeg må legge ut en planke + skumgummi ved siden av motoren for så å åle meg sidelengs inn. Når jeg er vel fremme har jeg selvsagt glemt et verktøy . Jeg har en mulighet til å sette inn en luke i skottet forran motoren. Denne blir tilgjengelig bak en trapp så den vil ikke synes. Da blir det enklere å skifte ikke minst hvis jeg må gjøre denne øvelsen i en fart. Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Suzuki Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Slik tilkomstmulighetene er hos meg er det vel lite aktuelt å prøve å skifte impeller i et par meters bølger, mens skjærene nærmer seg.... Vel; nå lar det seg gjøre å kjøre motoren til helvete også da. Hadde neppe drivi å fikla med en impeller om " skjærene nærmer seg". Jeg hadde kjørt sålenge motoren gikk. Jeg tror de fleste ville blitt overrasket over hvor lenge en motor går før den stopper grunnet manglende kjøling. Det er en grunn til at nødstrømsaggregater og brannpumper ikke tillates montert systemer som stenger ned motoren når det gjelder som mest. Bedre at motoren går til helvete AKKURAT når brannen er slukket, enn at motoren stenger seg ned slik at plattformen / riggen / skipet brenner opp istedet. Forøvrig anbefaler jeg alle å bytte dieselpumpe hvert år. Den kan jo være slitt. Og dyser selvsagt,for de kan jo også være slitt. Og dynamo, for ikke å snakke om kjølbolter og starter. Og alle batteriene, det beste er nok en ekstra, reserve batteribank. Det aller beste er nok å bytte båten hvert år. Evt. ikke være på sjøen i det hele tatt kanskje ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
SveinHa Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Der er en enkelt ting jeg vet om som reduserer levetiden på en impeller og det er strupinger på sugesiden av pumpen. Strupinger fører til kavitasjon (punktkoking) og det "spiser opp" impelleren. Strupinger kan være alt fra slange som ligger litt i klem, mange korte bend, for tynne slanger, blåskjell i inntaket +++, mao. alt som skaper undertrykk inn til impelleren. De som må skifte impeller hvert eller annenhvert år bør gå gjennom slange/rørsystemet sitt fra inntak til pumpe og se om der er åpenbare strupinger. Korte 90 graders bend struper ganske mye og en slange/rør med slak bøy er absolutt å foretrekke dersom det lar deg gjøre. Lar det seg ikke gjøre å fjerne korte bend, så øk dimensjonen. Husk at dette gjelder sugesiden på pumpen, på trykksiden er det ikke så nøye... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 (redigert) Original Jabsco impeller som skal tåle 1200 timer eller 4 år hva som kommer først.Min impeller har sittet i nøyaktig 3 år og har ruslet ca. 300 timer. Stor var derfor overaskelsen da jeg tok den ut. Helt knust. Skjønner at jeg må skifte oftere kanskje helst hvert år. Den nye Jabsco impeller jeg satte inn virket veldig myk i forhold til den gamle. Kan de ha forandret gummiblandingen? Hilsen Trude III Nå bør man heller ikke være fremmed for at en motor som tusler og går en gang i blant, brukes hele vinteren, vil ha et lenger impellerliv enn den som står seks måneder i slengen. Dessuten skal man heller ikke se bort fra at en del gummityper kan reagere med aldring mot en del frostvæsketyper. Aldring vil føre til at gummien i impelleren hardner. I tillegg til det SveinHa skriver. Dog ser dette ikke ut til å ha hatt noen betydning i dette tilfellet. Redigert 9.Mars.2008 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Enig med SveinHa. Vil bare også legge til at myk sugeslange kan gi stor struping ved at den suges flat. Det var slik jeg fikk most impelleren første gangen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SveinHa Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 I dokumentarkivet ligger Impeller Trouble Shooting Guide. Et kjapt blikk der tilsier at denne impelleren kan være tørrkjørt men det er nok lettere/sikrere å si noe med impelleren i hånden... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Thorlyn Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Enig i dette med struping og kronglete vei for vannet fram til impeller.. Jeg kommer ALDRIG til og bytte impeller hvert år.. Tull etter min mening. I boka på riskokeren min så står det 600 timer/5 år mener jeg. Min far(gammel maskinist og super peter meter) kjører 11 sesong på samme impeller, riskokermotor den er like fin og spennstig og han har med en i reserve. En annen ting er at mange ikke har sjøvannsfilter og da drar man mye drit inn som kan skade den. Jeg blir provosert når verksteder bytter impeller hvert år på "service" fordi det er "lurt" Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Athene Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Jeg blir provosert når verksteder bytter impeller hvert år på "service" fordi det er "lurt" I alle fall når den nye fungerte i akkurat 10 timer før bosset og gummien skilte lag. DET var vel en feilproduksjon, men man begynner jo å lure om man kanskje bruker for mye tid på å holde ting vedlike.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.