Tintin Startet 9.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2007 (redigert) 1: I manualen til min Yamaha100 4-takt er service- og vedlikeholdsintervall beskrevet i tabellform, der det blir poengtert at "the maintainance cycle on these charts assume usage of 200 hours per year" og at "maintainance frequency should be adjusted according to usage conditions". I tabellen står det så at motorolje og gearolje skal byttes "every 100 hour (6 months)". Motoren er i bruk jevnlig, men i praksis vil den ikke gå mer enn ca 100 timer per år. Er det slik at motorolje og gearolje faktisk må byttes hvert halvår, eller er dette noe som justeres på noe vis? Jeg spurte en mekaniker hos yamahaforhandleren og han sa at "det viktigste var at motoren fikk service en gang per år" . Hva er vanlig praksis? 2: Motoren har noen punkter som skal smøres inn med vannfast grease. Jeg lurer på om tilsvarende skal gjøres med styrestaget til båten (en buster XL). Redigert 9.Juni.2007 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
ok67 Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Selv skifter jeg en gang om året. Men motoren har ikke hittil blitt brukt i 50 timer engang pr. år. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 Selv skifter jeg gearolje og motorolje/filter hvert år uansett hvor mange (få) timer motorene har gått. Gjør dette på høsten før de settes vekk for skisesongen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jonol Svart 7.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 (redigert) Selv skifter jeg gearolje og motorolje/filter hvert år uansett hvor mange (få) timer motorene har gått. Gjør dette på høsten før de settes vekk for skisesongen! Samme her, men presser også fett i fettniplene. Redigert 8.Juli.2007 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.