Sal Startet 11.Juni.2007 Del på Facebook Startet 11.Juni.2007 Hei folkens ! Her er mitt første innlegg på denne siden, håper jeg poster det under rett kategori. Jeg har en Mercruiser diesel på 180 hk som har motornummer D0850462. Kan noen fortelle meg nøyaktig hvilket årstall og modell det er jeg har ? Drevet er nummerert 0F216004, og er forsåvidt ok. Maskinen har hatt et brutalt havari, der en av de separate toppene er helt ødelagt, og tre stempler er brent. Jeg skal ha blokken inn hos en spesialist mekaniker, tenkte å bruke sylinderservice hos auto 23 ( bor i Bergen ja) og få dem til å se om foringene må skiftes, og eventuelle skadeomfang på veiv og kam. Støtstengene har i utgangspunktet små hull tvers igjennom, men de ser ut til å være nesten helt tett på de aller fleste stengene pga slitasje/ nedsliting i koppen oppe. Klarer jeg å reparere disse, eller er det bare å bytte? Jeg har litt lyst å bytte alle 6 stempler, men det er vel kanskje ikke nødvendig så sant de ikke er ødelagt? Holder det å bytte stempelringer på de gamle jeg eventueltbeholder? Er det alternative plasser å få tak i deler? Jeg synes det er litt dyrt() hos båt og motor etc.. Ravns er litt bedre, men han bestiller vel fra USA han også, med den leveringstiden det tar? Isåfall kan jeg vel bestille selv, om noen kan komme med tips om bra plass å gjøre dette fra. ( helst Europa egentlig) Jeg lurte også på å få satt på en alarm på oljetrykk på motoren, samt en bedre temperaturmåler. Noen tips der? Jeg trenger også en verkstedsmanual på denne motoren, noen tips der? Dette ble masse, håper noen har litt ekstra tid i sommervarmen Mvh S Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Vil sikkert svare seg å kjøpe en brukt motor, se: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=10209789 Bor i Godvik og har 2 motorer tilsalgs. Kjøper du en så kjøper jeg gjerne drevet av deg dersom han bare ønsker å selge komplett motor og drev. Ellers så er der en del delemotorer tilgjengelig. Chrysler bruker blokk av samme merke i sine diesel motorer (voyager 2,5 tror jeg), så det skal være billigere å kjøpe nye topper til chrysler enn Mercruiser. Hilsen Arild Sitér dette innlegget Link to post
Sal Svart 11.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Hvis noen vet om eksakt hvor jeg kan få tak i delemotorer så er jeg interessert i det... Det er spesielt en topp jeg gjerne skulle hatt med en gang. Det er enkle, separate topper på denne motoren. Arild; takk for tips. Det vil forhåpentligvis lønne seg for meg å reparere denne motoren selv, da jeg gjør mesteparten av arbeidet selv. Det er et stykke opp til 89000 kr... Noen spesifikke tips på Chrysler deler? Mvh S Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Der er noen delemotorer på finn. Søk på BMW eller mercruiser på motorer/deler. Når det gjelder toppene så kan du sjekke hos Dieselpumpe service om de kan skaffe topper til VM motorer, italiensk produserte motorer som blant annet står i Chrysler sine diesel biler. Din Mercruiser motor er også laget av VM. Mulig Auto 23 kan skaffe topper. Hilsen Arild Sitér dette innlegget Link to post
Sal Svart 12.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Da har jeg fått bestilt meg en brukt topp hos en kar, og håper den vil kunne brukes. Da er det bare resten igjen... Stempler og foringer først og fremst.. Jeg har fått noen tips om noe som kalles for "etse"-grunning til å ha på aluminiumsdelene, slik at de ikke slipper lakken så lett.. Noen erfaringer med slikt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Ets-primer er det eneste som fungerer skikkelig på aluminium. Køpes i normalt velassorterte malerbutikker. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hydrox Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 (redigert) Ser stemplene fine ut og er like de nye du får så er det ikke noen grunn til å bytte dem. Kontroller at kryssen har god pasning i stempelet slik at staken beveger seg i krysslager og ikke i stempelet. Sørg for å få honet før du setter på nye ringer, ellers vil jeg se på det som lite verdig utført arbeid. Se også etter utbrenning i stempekronen, noen liker å kalle det groptæring. Du bør også se at ikke ringsporene er for mye slitt, her må du i verkstedsmanualen å se tolleransene. Sporet måler du med føleblad og måler følebladene med skyvelær. Bruk micrometer hvis du har. Støtstengene må du nok bytte når slik slitasje oppstår, og da bør du kansje bytte kulen på undersiden av vippetøyet. Herdingen i disse delene er kun i oveflaten og i fra synlig slitasje til bamsemums går det ikke lang tid. Så små støtstenger lar seg ikke reparere, dette er kun aktuellt på store skipsdiesler. Alarm på smøroljetrykk kan sikkert en mercruiser forhandler hjelpe deg med, men ikke umulig VDO har noe du kan bruke. Du kan jo ringe til Kellox.no som har VDO argenturet i norge å forhøre deg. De har i hvert fall giver og instrumenter som er forberedt for alarmer. Ellers så kan du jo montere en pressostat hvor du justerer trykket for ønsket alarmgrense og kobler den til en buzzer. En industrirørlegger kan sikkert hjelpe deg med pressostat, men om det er billigere enn et system i fra Mercruiser vet jeg ikke. Du kan se om du finner noe hos www.egauges.com, har selv handlet i fra den sjappen og hadde det jeg bestillte innen 3 dager. Den sjappen har dyrisk mye instrumenter på lager. Redigert 12.Juni.2007 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sal Svart 14.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2007 Da har jeg fått en brukt topp i posten, og skal og se om den er i god stand. Slipte ventiler i går, og fant at jeg måtte kassere alle eksosventilene pga sprekkdannelse i to av dem. Tar ikke sjansen på at det er sprekker jeg ikke ser. Innsugsventilene ser greie ut dog. Skal få byttet alle støtstengene, og alle lagrene på veiv, kam og veivstaker tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Sal Svart 14.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2007 Bør jeg lakke toppene med varmebestandig lakk, eller går det å bruke Ets-primer og vanlig lakk der også? De blir jo litt varmt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juni.2007 Del på Facebook Svart 14.Juni.2007 Ets-primer og vanlig lakk går greit. Vanlig lakk tåler opptil 150 grader i korte perioder, blir det varmere enn det har du store problemer med motoren.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sal Svart 15.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2007 Finnes der noen med en verkstedsmanual da? Skulle gjerne hatt fatt i en slik nå.... Har bestilt en fra forhandler, men ikke fått noe tid på levering.. Noen som har en jeg kunne kopiert eller kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Tror jeg har en verkstedbok liggende i garasjen, skal sjekke i morgen Sitér dette innlegget Link to post
sossin Svart 27.Juni.2007 Del på Facebook Svart 27.Juni.2007 Hei, det er er firma i england som heter VM Diesel Specialists. De har spesialisert seg på disse motorene, og har alt av topper, støtstenger osv. til veldig hyggelige priser. Har nettopp kjøpt et lass av deler fra dem til Jeep motoren min, som også er samme blokka, og alt var i sin sjønneste orden når delene ankom, og 1/3 av prisen i Norge http://ccgi.vmspecialists.plus.com/release...f746825d0ad909c lykke til Stein Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juni.2007 Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 (redigert) Hei,det er er firma i england som heter VM Diesel Specialists. De har spesialisert seg på disse motorene, og har alt av topper, støtstenger osv. til veldig hyggelige priser. Har nettopp kjøpt et lass av deler fra dem til Jeep motoren min, som også er samme blokka, og alt var i sin sjønneste orden når delene ankom, og 1/3 av prisen i Norgehttp://ccgi.vmspecialists.plus.com/release...f746825d0ad909c lykke til Stein Da fikser de sikkert deler så som toppbolter, veivlager o.l. til min rimelig også, den er nemlig plukket i småbiter. Takk for tipset Redigert 28.Juni.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.