Jump to content

Vannpumpen vil ikke ta vann

Jon-Kåre

Recommended Posts

Jeg får ikke vannpumpen til å ta vann. Ikke overhode engang. Har hatt av impellerlokket og ser at impelleren går rundt som bare F... Hva annet en impellerern kan gjøre at en slik pumpe ikke suger??

Suger jeg på slangen med munnen kommer vannet lett som bare det. Kjører jeg vannslange innpå blir det kun det trykket som er i vannstrålen. Prøver jeg å sette vannet på utløpsslangen blir det mottrykk, men neppe noe over det som er trykket i hageslangen som benyttes :confused::headbang:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Mener at lokket er tett ja, pakningen er den som fulgte med når jeg kjøpte impelleren. Er det andre plass den kan ta inn luft?. Uansett om den skulle ta inn litt luft ville det ikke bli litt sirkulasjon?

Når jeg tester med "hageslangen hadde jeg kun en slange på hver side av pumpen. Ikke innom varmeveksler slik at motstanden skulle være under null

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Nei for å utelukke andre feilkilder en selve pumpen koblet jeg løs både inntaksslangen og uttak, jeg fatter ingen ting :nonod::confused::cryin:

Er det mellomrom mellom selve impelleren og lokket?

Her skal det være så trangt at impelleren subber mot lokket.

Selv ørsmå toleranser her vil oppheve undertrykket (sugeeffekten).

Du skriver at du har prøvd hageslangen ? .. du har vel ikke satt den rett

på innsugssiden med trykk slik at du "spyler inn" på innsugssiden?

Dette er antagelig den sikreste måten å sprenge pakningen og impellerhuset på...

Redigert av Phoebe (see edit history)
:blush: Det har jeg vel gjort ja, men vannet sildret finn igjenom og det er ikke antydning til lekasje fra lokket hverken når impelleren går eller står i ro med vann inni. Og ja den ligger tett mot lokket. Stikker litt utenfor før jeg begynner å skru fast skruene. Jeg satte den og inn mot innsugningssiden. En ting mangler og det er den pakningen som skal ligge fremme på akslingen. Der var en penta mekanikker som var tilstede når jeg dro tilbake ditt jeg hadde kjøpt den da jeg trodde at den kunne være årsaken, men han sa at den trengtes ikke :confused: Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...