Jump to content

Noen som har erfaring med BMW drev som slurer?

asunde

Recommended Posts

Har BMWD636 med BMW Mark 2 drev.

Enkelte ganger fra ca. 2800 omdreininger så er der ulyder/slurelyder fra drevet og jeg kan faktisk kjenne vibrasjoner som forplanter seg i skroget. Selv om jeg gir gass og turtallet øker så øker ikke båtens fart. Noen ganger hjelper det å slå ned gassen og ta drevet i nøytral og så i gir igjen.

Mitt spørsmål er da om noen har erfaring med hvordan BMW drev oppfører seg når clutchlamellene er slitt, eller om noen mener noe annet kan være gale.

I fjor sommer da jeg kjøpte båten demonterte jeg drevet og skiftet alle lagre og tetninger (pga. vann i oljen), jeg skiftet ikke clutch lamellene da de så ok ut. Clutch lamellene var ikke brent men siden jeg ikke vet dimensjonen på nye så kan jeg ikke si hvor slitt de er. Jeg vet at der skal være en bestemt avstand mellom lamellene og at denne kan justeres med shims.

-Noen ideer om hva som er feil?

-Tykkelsen på lamellene (min og max)?

-Avstand mellom lamellene?

-Skulle så gjerne hatt en verksteds manual til drevet (noen som har en jeg kan skanne)?

Takker for alle svar.

Hilsen

Arild

Hei Arild.

Jeg har reparasjons-manual til BMW-drev liggende hjemme. Er på jobb nå, så jeg får ikke sjekket før i ettermiddag.

Skal se om det står noe om tykkelsen på lamellene. Er det noen andre data du trenger?

Hvis du ønsker kan jeg ta med manualen en gang jeg skal til Bergen, så kan du få kopiere den.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...