Jump to content

Nå snur snart solen!

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Lille julaften blir i år en merkedag, da er dagen blitt lysere! Jeg siterer fra Knut Jørgen Røed Ødegaard, Institutt for teoretisk astrofysikk (og da må det vel, være sant?): Mandag 22. desember er årets mørkeste dag på den nordlige halvkule. Kl. 08.04 "snur" Solen og den beveger seg deretter gradvis høyere opp på himmelen sett fra våre bredder. Denne dagen er det vintersolverv. Det betyr at Solen har sin sydligste posisjon på himmelen. I Oslo kommer Solen denne dagen bare 6,5 grader over horisonten og dagen er nesten 13 timer kortere enn ved sommersolverv i juni.  

Det er håp!

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

:blush:

Denne mannen er et geni på sitt området: markedsføring av astronomien i media. Nå har han fått det til å bli sitert på baatplassen.no.  :lol:  :blush:

Forsto ikke dette, kjenner du typen, og er han svært "spesiell"?

Lars H.

:sailing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjenner du ham IKKE fra mediene? Det ville isåfall være rart. Han er jo med astronomien sin i mediene sort sett daglig, ble presentert i dagsrevyen pga hans engasjement.

Men det er jo faktisk en digresjon. Synes ihvertfall at han er et geni når det gjelder markedsføring av astronomien.

Nok om det...... hører vel ikke hjemme på baastplassen

Det døgn solen snur, er en "kongedag". Jeg gleder meg hvert år. Her på Vestlandet har vi vel haft en ganske snill vinter så langt, jeg for min del syns at januar er den verste måned i året, MEN solen snur, det går mot vår :yesnod:. Go grunn til å ta en :cheers:

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Hei igjen.

Vil bare minne om at nå er det 10 timer og 20 minutter til solen snur!

Og PS, på gutterommet går skipsuret etter norsk sommertid hele året!

Bilde

Lars H.  :santcheers:

men Lars H. det ser ut som du har gått i hi??? :crazy: :crazy:

Hadde det vært så vel, har fremdeles ikke funnet på julepressang til Trude!!!

10 timer og 7 minutter til solen snur:lol: :crazy:

Lars H.

Hadde det vært så vel, har fremdeles ikke funnet på julepressang til Trude!!!

Kan du ikke kjøpe en Cmap nt+ kartkassett til henne? Alternativt et smykke hos gullsmeden? En gullring med en liten diamant? Ikke Zirkonia stein  eller hva greia heter. Diamant er tingen i gullringen. (litt dyrere en kartkassetten, men se på det som en investering)

Lotus

På tide å helle litt kaldt vann i blodet på noen.  Det er bare 6 måneder til sommersolverv, og da går det mot mørkere tider igjen :crazy:

Hørte forresten et nytt navn på vintersolverv i dag, nemlig vintersolsnu. Det passer bedre på den noe forenklede og misforståtte betegnelsen at det er sola som snur.

Kjenner du ham IKKE fra mediene? Det ville isåfall være rart. Han er jo med astronomien sin i mediene sort sett daglig, ble presentert i dagsrevyen pga hans engasjement.

Men det er jo faktisk en digresjon. Synes ihvertfall at han er et geni når det gjelder markedsføring av astronomien.

Nok om det...... hører vel ikke hjemme på baastplassen

Hvorfor ikke ?

Dette er da mer aktuelt for båtfolket at det nå går mot lysere tider / ny sesong - Enn at en komisk Skipshund er til salgs. (Uten å kritisere sistnevnte).

Eriksen

Hei.

Herlig!  :smiley::eek: Og jeg har fått kjøpt gave til Trude både fra meg og skipshunden. Sony mini stereoanlegg med radio og CD spiller, 2 x 70w (til "heimen") fra meg, og bok fra dyret. Har bare et problem, hvordan få den digre esken med anlegget fra garasjen og i skjul innendørs!

Lars H.

Skjønner problemet ditt Lars. Har selv kjøpt en Samsonite koffert til min kone, og den er heller ikke spesielt liten. Ligger foreløpig bak i bilen, og må vel ligge der til etter vi har spist på julaften. Er rimelig umulig å pakke inn uten at det synes, med mindre jeg putter den i en eske, som vil ta opp halve uteboden.

Kvinner liker jo å få diamanter, men jeg trodde ikke at det var praktiske årsaker som lå til grunn for det.

Hilsen Ludde

...Har bare et problem, hvordan få den digre esken med anlegget fra garasjen og i skjul innendørs!

- La Japp få en :eek: slik at han blir nødt til en tur ut. Finn deretter på et eller annet med en viktig telefon slik at Trude må gå med Japp! :smiley: Men hva med gave til Japp da? Vi kjøper til hele regla hjemme hos oss, dvs. 2 stk steingamle akvariumfisker, 1 stk. dvergpapegøye, 1 stk. latterdue, 1 stk. stor katt og 2 stk. små katter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...