Jump to content

CE krav til manuell lensepumpe

theppan07

Recommended Posts

Ville tørre å påstå at det er idiotfakter å ikke ha en manuell lensepumpe i båten.

Hvorfor det? Jeg vil påstå at det er idioti å ikke ha flere elektriske lensepumper ombord og at en manuell pumpe ikke spiller noen som helst rolle fra eller til.

Med en pumpe som minimum gir 0,33 liter pr slag slik det sies å være påbud om, pumper man ut noe slikt som 10 liter i minuttet. For å pumpe ut disse 10 literne må du bruke all din tid til pumping og er ikke i stand til å foreta andre livsviktige avveininger/handlinger i en krisesituasjon. Og til hvilken hjelp? Ingen hjelp i det hele tatt, spesielt siden Gud ikke har klart å skape et eneste menneske som klarer å operere denne pumpa i mer enn få minutter før melkesyra kommer snikende.

Dessuten: En manuell pumpe kan virke stikk i mot sin hensikt ved å gi en falsk trygghet som gjør at man ikke oppdager hvor elendig det hele er før det faktisk er for sent.

Jeg tror at under en prosent av brukerne av dette forum er i stand til å fatte hvor mye vann som fosser inn hvert minutt av et hull på 1 cm i radius en halvmeter under vannlinjen. Under en prosent!!

Redigert av Lotus (see edit history)

Man kan jo synse litt.....

Hvor mye av vannet klarer du å pumpe ut ved å ha en pumpe som pumper ut 10 liter i minuttet?

Halvparten av det som kommer inn?

Alt som kommer inn?

Bare 10% av det som kommer inn?

Spørsmålet er da å finne ut hvor mye som kommer inn.

Høres 500 liter i timen passe ut?

Hva med 1000 liter? 2000 liter?

2000 liter er to tonn vann. Det kan vel umulig komme så mye vann inn gjennom dette lille hullet?

Hva med 5000 liter? Høres det vannvittig usannsynlig ut?

Ja eller nei? :smiley:

Det er påbudt med manuell lensepumpe. Minimum 0,33 l pr slag (tror jeg). IMCI i TR.heim har en egen side med hva som kreves

har du link?

Jeg mener å ha hørt an en manuell lensepumpe skal være tilgjengelig fra dekk inne/ute. Det vil si pumpehåndtaket skal ikke være plassert under motorromsluka (som på min).

Vasnnhastigheten blir vel i teorien(Bernoulli tapsfritt) drøye 3 m/s 0,5 meter uder havnivå... og med et hull på 1 cm i radius som Lotus her snakket om så blir volumet rundt 11000 liter i timen.. Dette bør nok korrigeres litt for tap, men at en blir sliten i armene er det liten tvil om

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

har du link?

Jeg mener å ha hørt an en manuell lensepumpe skal være tilgjengelig fra dekk inne/ute. Det vil si pumpehåndtaket skal ikke være plassert under motorromsluka (som på min).

Jeg sendte en fil som jeg fikk fra IMCI til Ingar på epost, men jeg vet ikke om han fikk den. Tenkte han kunne legge den i dokumentarkivet :confused: Jeg kan sende den til deg hvis du sender meg epost adressen din på IM

Maxum 4100 scb, Chenette III

Vasnnhastigheten blir vel i teorien(Bernoulli tapsfritt) drøye 3 m/s 0,5 meter uder havnivå... og med et hull på 1 cm i radius som Lotus her snakket om så blir volumet rundt 11000 liter i timen.. .....

Kan det være en liten regneleif her?

Jeg får:

3.13 m/s tapsfritt for hull 0.5 m under vannlinjen

313 * 0.7 = 220 cm3/s = 0.22 l/s for hull med 1 cm DIAMETER

0.16 * 60 = 13.2 l/min

0.15* 3600 = 792 l/time

Ved hull på 1 cm RADIUS får en fire ganger så mye, dvs. 3170 l/time

Ved rimelig tapskoeffisient ville jeg anta ca 600 l/time , henholdsvis 2400 l/time, for 1 og 2 cm diameter hull.

Synes ikke dette er forskrekkelig mye. De minste el. pumpene greier vel rundt 2000 l/h (dersom avløpet ikke legges unødvendig høyt).

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ok, opp med en hånd de som ville pumpet til de kunne se mannen med ljåen for å redde båten..!!!

Velger å tro alle rakk hånden i været....

Opp med en hånd de som ville letet etter lekkesjen og dyttet en sur ullsokk i hullet, deretter lenset båten..!!!

Om nødvendig så kan denne sure sokken dyttes i fra utsiden, det medfører bading men er effektivt. Våt og kald blir du uansett om båten går ned.

Dere har begge rett når det gjelder vannhastigheten, men ved utregningen av antallet liter tapsfritt er det riktige tallet ca 3540 liter i timen for et hull med radius på bare en cm. Den lille skroggjennomføringen for saltvann til dassen lager et slikt hull når den brekker av.

La oss anta at man kan kan tåle å få inn 3 tonn vann i båten før det går til helvete, hvilken forskjell gjør da en håndpumpe som klarer 0,5 liter pr slag og det tar ett sekund å slå og ett sekund å dra håndtaket tilbake og la pumpa fylle seg på ny? Når det da kommer inn nesten en liter vann i sekundet fordi tapet gjennom skroget er lite, hjelper håndpumpa selvsagt, men det går uansett til helvete temmelig kjapt.

La oss anta at det var klemflensen på akselen som datt av og akselen forsvant til bunns og etterlot seg et 4 cm diameter hull? Hva med kjølevannsinntaket? Nå fosser det inn vann fortere enn hjernen til skipperen klarer å spinne rundt. Da er jeg glad jeg har 2 kraftige elektriske lensepumper som klarer det meste mens jeg konsentrer meg om helt andre ting enn å dra febrilsk i et pumpehåndtak.

Dere har alle sammen en kraftig lensepummpe ombord.

Jeg har laget til på sjøvannsinntaket mit så jeg kan stenge bunnventilen og åpne en kuleventil ned i kjølrenna, så hvis jeg begynner å ta inn vann kan jeg holde meg flyttende med at sjøvannspummpa mi på motoren lenser båten etterhvert som vannet kommer inn.

Dette er selvsagt bare en nødløsning i tilfelle uhellet er ute.

Redigert av Miranda III (see edit history)

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

• 11 år senere...

Drar opp denne 11år gamle tråden og spør om dette er ett krav enda med manuell lensepumpe?  

Har i dag en 18 fot Skibsplast 560vs med innenbordsmotor og har en Rule elektrisk lensepumpe i motorrom. Tenker at om det har kommet såpass mye vann i båten at den elektriske lensepumpen slutter å virke så er det på tide og hoppe i sjøen slikevel. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...