Jump to content

VHF Sertifisering


Håreken

Recommended Posts

Har forstått det slik at man må ha VHF sertifikat / bevis for å kunne bruke VHF på fritidsfartøy.

Det er jo greit det, men alle jeg har snakket med har VHF (Well... 75 %), men ingen sertifikat...

Skulle tro det var en bra ide i å med at VHF kan koples opp mot Kartleseren og ved bruk av Distress- :sailing: knappen vil jo rednings-sentralen få vite hvem, hvor og reagere ganske kjapt siden de da får nøyaktig rapport om possisjon etc.

Hva kommer det av at så mange er nølende og "Never mind" over dette viktige temaet...........

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post

Jeg synes det er en del uvettig bruk av VHF radioer. Har blant annet opplevd at noen kaller på arbeidskanaler og kanal 16 når det leses værmeldinger og trygghetsmeldinger. I tillegg mye dårlig radiodisiplin. Noen prater i det uendelige på alle F-kanalene og blokkerer disse slik at det er vanskelig for andre å få gitt beskjeder. Dette er ikke erstatning for mobiltelefon. Dessuten er det et åpent nett. Det er jo en grunn til at man har et minstekrav til kunnskaper og ferdigheter for å bruke en skipsradio.

Link to post
For å ha konsesjon må du betale en årlig avgift (450kr/år)

For å ha VHF sertifikat må du ta en eksamen = eksamensgebyr

- og heri ligger vel problemet...

La oss håpe at AIS-B blir utrolig populært :smiley:

 

(Det er selvsagt dem som mener at DSC er en så god idé, og konsesjon et så uhørt krav, at de dikter opp sitt eget MMSI-nummer. Det er ikke så smart med en VHF-radio, og enda mindre smart med en AIS-sender. :rolleyes: )

Link to post

Takk for masse intresanne svar.

Min mening er også at det er masse brukere der ute som overhodet ikke har peiling på hvordan VHF/DSC fungerer.

Lite glupt å dikte opp MMSI nummer, for så å få brukt for et :rolleyes:

Hørte at det var en kontroll på fritidsfartøyer der de forlangte HVS/DSC- sertifikat for fartøyer med montert utstyr.

Ble hvistnok noen bøter der :confused: så noen båtførere fikk en aha-opplevelse...

Vell.. God helg alle sammen :cheers:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post

Problemet er nok som tidligere sagt at det koster uforholdsmessig mye penger å ta dette sertifikatet og at en årlig avgift kommer i tillegg.

MEN, å ta sertifikatet sikrer selvsagt ikke at radiokanaler ikke blir misbrukt o.l. Sertifikatet er selvsagt ikke en sikkerhet for noe som helst. De som tror det tror vel også at de som har bilsertifikatet aldri kjører over fartsgrensene, blinker ut av rundkjøringen etc..

Hele poenget med å ta sertifikatet er for svært mange kun å få tilgang til MMSI nummeret slik at denne nødknappen faktisk virker etter hensikten.

Link to post

Poenget med å ta sertifikatet er at man kjenner prosedyrene og å sikre at man kan betjene stasjonen korrekt i dette fine inernasjonale sikkerhetsnettet som VHF er.

Å hevde at 450 NOK i året for denne sikkerheten er dyrt er på en god dag vrøvl.

 

Og, jeg har aldri, ikke en eneste gang, hørt om en fritidsbåt som har fått hjelp ved å trykke på "knappen". Men jeg har hørt om tusener som har fått hjelp fordi de kan betjene stasjonen korrekt.

I Vestfoldskjærgården ser Tjøme hvor du er med en gang du nøkler senderen. Med eller uten DSC.

Link to post

Poenget er som trådstarter sier at det er svært mange som har VHF installert, men de færreste har tatt sertifikatet. Og trådstarter spør hvorfor.

 

Mitt svar er at de fleste båteiere ikke opplever at sertifikatet gir noe ekstra. Enten fordi de ikke forstår eller har DSC, eller så fordi de mener det er for kostbart å ta sertifikatet. Jeg har betalt kr. 2000 til Telenor de siste 8 månedene for dette sertifikatet. 2 x 450 i årsavgifter (meldte meg som pirat under amnestiet i fjor), pensumbok, eksamensavgift. Og det inkluderer ikke reise til Oslo i arbeidstiden for å avlegge eksamen hos Telenor.

Og dette gjør jeg kun for å få MMSI-nummeret slik at distress-knappen virker.

 

Hvorfor skulle jeg ellers ta sertifikatet?

 

Redd for å bli tatt i en kontroll? Ja, det hadde vært morsomt å se når myndighetene eller den kommersielle eieren Telenor hadde tort å gjøre dette. Grunnlaget for VHF hadde forsvunnet på meget kort tid.

 

Lære å bruke VHF korrekt? Det er dessverre ikke alltid slik at man lærer prosedyrer av å ta VHF/SRC sertifikatet. Man kan lese om prosedyrene og terpe på dette på kurset. Men hva hjelper det når eksamen ikke følger opp. Når jeg tok eksamen i år så fikk jeg ikke et eneste praktisk spørsmål om bruken i en nødsituasjon. På klistremerket som man mottar står prosedyrene, og man håper vel at dette skal bli hengt opp i nærheten av VHF'en slik at man har denne listen når noe først inntreffer.

 

Ikke få hjelp dersom jeg benytter VHF i en nødsituasjon, men ikke har sertifikatet? Alle som bruker VHF i en nødsituasjon vil få hjelp uansett, så myndighetene snur ryggen til og legger ikke ressurser i å overvåke bruken eller installasjonene. For eksempel har jeg kjøpt flere VHF fra norske utstyrsforretninger, og de stiller jo ikke noe krav om å se sertifikatet. Noe de burde.

 

Dersom Mulligan har rett i sitt innlegg så ser det ikke bra ut for fremtiden til VHF. La oss håpe at han tar feil.

Link to post
Å hevde at 450 NOK i året for denne sikkerheten er dyrt er på en god dag vrøvl.

Det var en meget presis formulering - som jeg er ca 110% enig i . . . .

 

Og, jeg har aldri, ikke en eneste gang, hørt om en fritidsbåt som har fått hjelp ved å trykke på "knappen".......

Det kan jo ha en sammenheng med at DSC arbeider digitalt på kanal 70, altså et sted hvor vi med våre analoge ører.

 

I Vestfoldskjærgården ser Tjøme hvor du er med en gang du nøkler senderen. Med eller uten DSC.
(Uthevingen er min).

Der tror jeg nok dessverre at du tar feil, eller at du uttrykker deg upresist.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Ser det er ulike oppfatninger og grunner til å ha dette beviset, men for å snakke for meg selv vil jeg nok ta VHS sertifikatet nettop av den grunn at DSC knappen skal fungere når jeg (forhåpentligvis ikke) får brukt for den.

Med tanke på å sette pris på sikkerheten til fører og passasjerer ved å koste på disse kronene er det ikke mye........ :flag:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post

Ser at sensor har talt.

 

Det kan jo ha en sammenheng med at DSC arbeider digitalt på kanal 70, altså et sted hvor vi med våre analoge ører.

 

Joda, vet hvordan det fungerer. Men hadde du hatt eksempler å vise til hadde det vært interessant.

 

Der tror jeg nok dessverre at du tar feil, eller at du uttrykker deg upresist.

 

Jeg tar helt sikkert feil, men jeg vet at Tjøme har mulighet for å se hvor jeg er.

Link to post
Ser at sensor har talt.

Sensor? Det er kun Telenor som driver sensorvirksomhet her. Selv har jeg bare autorisasjonen til å drive VHF-undervisning.

Joda, vet hvordan det fungerer. Men hadde du hatt eksempler å vise til hadde det vært interessant.

Tingen er at når man trykker den røde knappen så går nødalarmen ut over kanal 70 uten at vi hører noe som helst, annet enn at DSC-mottageren gir alarm. (Inneholdende MMSI og posisjon, hvis GPS er tilkoblet.) Den videre kommunikasjonen foregår stort sett på 16. Det er av denne grunn at man ikke "hører noe" hvorvidt den nødstedte brukte DSC eller ikke.

Jeg tar helt sikkert feil, men jeg vet at Tjøme har mulighet for å se hvor jeg er.

Hvis du bruker DSC med tilkoblet GPS kan svaret være ja. Men på en vanlig "gammeldags" VHF har man ikke denne muligheten uten å starte med krysspeiling. Det nærmeste man kommer ellers er at kystradioen hører over hvilken repeater du kommer sterkest inn, men det blir veldig omtrentlig som posisjonsangivelse.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Det mest irriterende synes jeg er de som kaller opp eks. Tjøme radio på kanal 16, og i tillegg ikke si hvilken kanal man kaller på. (Tjøme lytter som kjent på mange kanaler, og det skal brukes en arbeidskanal til dette formålet om mulig). For meg så ooser det av at disse ikke har sertifikat.

Da jeg tok VHF sertfikat for svært mange år siden lærte jeg at en roper opp en kystradiostasjoner på kanal 16 og en blir så vist til en arbeidskanal. Det har jeg gjort i alle år uten å få "refs". Er ikke det riktig lengre eller bør jeg friske opp mine kunnskaper ?

Link to post
.....Er ikke det riktig lengre eller bør jeg friske opp mine kunnskaper ?

De siste 30 år har det vært "god latin" å først sjekke med kanalkartet hvilken VHF-stasjon man har i nærheten av der man befinner seg, og så kalle opp f.eks slik: "Tjøme radio, dette er Anka, Anka, Anka, på kanal 86".

 

Grunnen er at jo mindre "snakk" man har på 16, jo mindre er risikoen for at noen demper den ned - og glemmer å skru opp igjen volumet. Hensikten med å si hvilken kanal man kaller på er også å hjelpe operatørene. For selv om disse ser på skjermen hvor man kaller, så er det litt "lettere" å høre på øret hvilken kanal som blir angitt.

 

Ha en god VHF-sommer!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg tror at vi også her blant medlemmene på båtplassen må leve med at det er en meget stor variasjon i synet på og prioritering av sikkerhetssystemer i fritidsbåten. Jeg har mange ganger opplevd at været fra en dag til en annen kan skifte ganske radikalt og har derfor både VHF m/DSC, flyteanker, redningsflåte, vester, EPIRB og diverse nødraketter/nødbluss. Det kan være få minutter som skiller mellom liv og alternativet i grov og uoversiktlig sjø, selv om man hovedsakelig seiler i den varme årstiden. Jeg har imidlertid et optimistisk syn på utviklingen: jeg har aldri opplevd at bekjente som ferdes på sjøen har gått fra et høyt til et lavt sikkerhetsnivå på sjøen, men jeg har opplevd mye av det motsatte - dess mer erfaren man blir på sjøen, dess mer prioriterer man sikkerhetsutstyr. Bruken av sikkerhetssystemer blant fritidsseilere synes derfor å si noe om kompetansenivå.

Link to post
De siste 30 år har det vært "god latin" å først sjekke med kanalkartet hvilken VHF-stasjon man har i nærheten av der man befinner seg, og så kalle opp f.eks slik: "Tjøme radio, dette er Anka, Anka, Anka, på kanal 86".

 

Ha en god VHF-sommer!

 

Ja det er greit når en er i hjemlig farvann m/ Tjøme radio hvor en kan se på kanalkartet, men er hva med utlandet - er det ikke riktig å bruke kanal 16 for å rope opp kystradiostasjoner og havnemyndigheter?

Link to post
De siste 30 år har det vært "god latin" å først sjekke med kanalkartet hvilken VHF-stasjon man har i nærheten av der man befinner seg, og så kalle opp f.eks slik: "Tjøme radio, dette er Anka, Anka, Anka, på kanal 86".

 

Ha en god VHF-sommer!

 

Ja det er greit når en er i hjemlig farvann m/ Tjøme radio hvor en kan se på kanalkartet, men er hva med utlandet - er det ikke riktig å bruke kanal 16 for å rope opp kystradiostasjoner og havnemyndigheter?

Link to post
De siste 30 år har det vært "god latin" å først sjekke med kanalkartet hvilken VHF-stasjon man har i nærheten av der man befinner seg, og så kalle opp f.eks slik: "Tjøme radio, dette er Anka, Anka, Anka, på kanal 86".

 

Tja, her på Østlandet blir jo kanalkartene oppgradert hvert eneste år, i tillegg til at det har vært FEIL i de som har vært distributert mer enn en gang, så det er kanskje en grunn til at folk benytter K16?

 

Kanskje beløpet til Telenor på kr 450 er alt for lavt, og at de burde hatt kr 900 for å kunne kvalitetssikre jobben de gjør ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Ja det er greit når en er i hjemlig farvann m/ Tjøme radio hvor en kan se på kanalkartet, men er hva med utlandet - er det ikke riktig å bruke kanal 16 for å rope opp kystradiostasjoner og havnemyndigheter?

Ja, der er du inne på noe . . .

Enkelte "utland", som f.eks i Baltikum foretrekker at man konsekvent kaller dem på K16, for at operatøren deretter skal tildele kanal. Norske havner har K12 som arbeidskanal, men lytter stort sett også på K16, men av samme årsak som nevnt bør man først prøve K12.

 

Tja, her på Østlandet blir jo kanalkartene oppgradert hvert eneste år, i tillegg til at det har vært FEIL i de som har vært distributert mer enn en gang, så det er kanskje en grunn til at folk benytter K16?

Det er ikke bare på Østlandet.

Maritim radio har foretatt en gjennomgripende endring av kanalbruken og her finner man oppdatert kanalplan for Sør-Norge.

Årsaken til den totale endringen er en "opprydding" i forbindelse med at man har rasjonalisert bort noen kystradiostasjoner og at man holder på med et stort opplegg i forbindelse med bl.a. dataoverføringstjenester.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Enkelte "utland", som f.eks i Baltikum foretrekker at man konsekvent kaller dem på K16, for at operatøren deretter skal tildele kanal. Norske havner har K12 som arbeidskanal, men lytter stort sett også på K16, men av samme årsak som nevnt bør man først prøve K12.

 

Baltikum er til orientering ikke å regne som et land, og det er heller ikke et egennavn. Riktig er det derfor å skrive baltikum med liten forbokstav.

 

Ellers er det vel også andre arbeidskanaler for havnekontrollen rundtom i landet, Horten bruker vel K19, mens Oslo bruker K80.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...