Poseidon Svart 18.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 Baltikum er til orientering ikke å regne som et land, og det er heller ikke et egennavn. Riktig er det derfor å skrive baltikum med liten forbokstav. Den filologiske biten hører hjemme i en helt annen tråd, så den lar jeg ligge. Men hvis vi holder oss til det radiotekniske så dekker denne kanalplanen de aktuelle områdene - uansett hva man ønsker å kalle dem.... Ellers er det vel også andre arbeidskanaler for havnekontrollen rundtom i landet, Horten bruker vel K19, mens Oslo bruker K80. Havnevesenet opererer stort sett på K12 i Norge. Det som du trekker inn er "VTS" Vessel Traffic Services. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Miranda Svart 18.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 Riktig Poseidon. Havnevakten er og har vert iallefall de siste 22 åra på kanal 12. Losen på kanal 13. Men er man i nød er kanal 16 en bra plass og kalle opp på. Redningsskøytene har lyttevakt 24 t i døgnet på K16. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Sydvesten Svart 18.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 Baltikum er til orientering ikke å regne som et land, og det er heller ikke et egennavn. Riktig er det derfor å skrive baltikum med liten forbokstav. Dette kaller jeg å kverulere, er gjerne slik når man ikke har flere gode argumenter igjen, da angriper kverulanten det man kan.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 18.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 Poseidon og andre som er noe oppgraderte - Hva med lytteplikten på K16? Jeg lærte i "steinalderen" at alle med stasjon ombord hadde lytteplikt på K16 når båten var under under fart, gjelder det fremdeles? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 Hva med lytteplikten på K16? Jeg lærte i "steinalderen" at alle med stasjon ombord hadde lytteplikt på K16 når båten var under under fart, gjelder det fremdeles? JA - det gjelder heldigvis også i dataalderen :-) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 18.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 JA - det gjelder heldigvis også i dataalderen :-) og gäller tillsvidare.................. (även om det förekommit ett 'stopp-datum' isamband med införandet av DSC) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 18.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2007 Siden ferien nærmer seg fort minner jeg om kanalplanen for Sverige: http://www.stockholmradio.com/show.php/15415.html og Danmark: http://tdc.dk/publish.php?id=6764 Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Men hvordan er dette når man skal kjøpe vhf ny? Får man kjøpt dem uten og vise sertfikat???? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Hvis du bruker DSC med tilkoblet GPS kan svaret være ja. Men på en vanlig "gammeldags" VHF har man ikke denne muligheten uten å starte med krysspeiling. Det nærmeste man kommer ellers er at kystradioen hører over hvilken repeater du kommer sterkest inn, men det blir veldig omtrentlig som posisjonsangivelse. Har sjekket opp dette. Tjøme har ikke lenger denne muligheten. Men Redningskøyta, Rødekorsbåten og Horten VTS har utstyr for peiling. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 og så kalle opp f.eks slik: "Tjøme radio, dette er Anka, Anka, Anka, på kanal 86". OUCH !!!! Jeg bruker denne radieon så skjelden at jeg er litt rusten , ser her at jeg har byttet helt om på oppkallingen. Jeg har kalt "Tjøme radio,Tjøme radio,Tjøme radio, dette er XXXXX kanal 21" osv osv. Får jo svar da men det er altså motsatt PS! jeg har VHF lappen Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Jeg gjør også det samme, lærte det på rep øvelser i HV. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
M/S Bastard Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 OUCH !!!!Jeg bruker denne radieon så skjelden at jeg er litt rusten , ser her at jeg har byttet helt om på oppkallingen. Jeg har kalt "Tjøme radio,Tjøme radio,Tjøme radio, dette er XXXXX kanal 21" osv osv. Får jo svar da men det er altså motsatt PS! jeg har VHF lappen Er jo igrunn ikke feil det, i boka står det at navn på kalte båt/stasjon ikke mere enn 3 ganger og navn på eget fartøy ikke mere enn 3 ganger ved oppkall. Hører jo ofte at folk kaller stasjon/båt en gang og "dette er" en gang Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 OUCH !!!! Slett ingen grunn til panikk Prosedyrene sier "... ikke mer enn tre ganger ...". Grunnen til at jeg skrev som jeg gjorde er at overfor kystradioen er det vanligvis rikelig å bruke deres navn en gang; for de guttene / jentene er på hugget hele tiden. Det at jeg oppgav eget navn tre ganger er at det kan være en hjelp for kystradioekspeditøren å gå den kallende båtens navn gjentatt slik at det oppfattes riktig. Dette gjelder selvfølgelig spesielt hvis man har gitt båten sin et meget "kreativt" navn, et av de som ser ut som om man skulle ha mistet bokstavkassen på dørken Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Suzuki Svart 22.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2007 Tjøme har ikke lenger denne muligheten. Framskritt ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Espen C Svart 22.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2007 Men hvordan er dette når man skal kjøpe vhf ny? Får man kjøpt dem uten og vise sertfikat??? Ja det er bare å gå og handle ingen spør etter sertifikat Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2007 Dette gjelder selvfølgelig spesielt hvis man har gitt båten sin et meget "kreativt" navn, et av de som ser ut som om man skulle ha mistet bokstavkassen på dørken En liten historie: Jeg var ute og seilte en vinter, før mobilen, det snødde kjerringer, mørknet og jeg følte behov for å informere heimen at jeg var i live og trivdes. 'Tjøme radio, dette er Sylfiden Lima Alfa 3822' 'Dette er Tjøme radio, hvem kalte Tjøme på arbeidskanal?' Dette med 'Sylfiden' satt langt inne, sikkert forstyrrelser grunnet snøfallet. 'Tjøme radio, dette er LA 3822, navnet er SYLFIDEN (bokstavert), oppkalt etter min kone, den gangen hun var ung og lettere'. 'Ha,ha,ha' Damen i andre enden greide ikke å holde den formelle tonen.. 'Tjøme oppfatter, heheheh, duverden, beklager, Sylfiden ja, hva var nummeret...?' Har aldri turt å fortelle dette til Admiralen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 22.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2007 Etter en sommernatt som ble litt vel fuktig på Forvik besluttet kapteinen at det ble ingen hjemtur i natt, vi skulle få oss noe søvn først. Sånn henimot dugurdsleite ble samme kaptein brått, og fullstendig uten pardon, røsket ut av en behagelig drøm (Julia Roberts spilte den andre hovedrollen....) av en oppskjørtet passasjer som kunne berette at enden var nær. Han hadde nemlig overhørt følgende på VHF: Herregud, herregud, Bodø radio - vi har trafikk. "that was pussig" var kapteinens første (og i grunnen eneste) tanke, før oppkallet ble gjentatt: Herøygutt, Herøygutt, Bodø radio - vi har samtale.... Så man trenger ikke å miste bokstavkassen på dekk for at navnet på skuta kan misforstås..... mvh, Kjelol Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
topa Svart 22.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2007 Noe av vitsen med VHF er jo å hjelpe andre solidarisk. Men når jeg er ute kjører der det er oversiktlig og setter opp farten så er støyen fra sjø og motor så høy at jeg ikke hører om det skjer noe på K16. Jeg har montert VHF så nær førerplassen som mulig. Jeg vil anta at dette problemet gjelder mange andre med hel og halvplanere. Så jeg tviler litt på dette argumentet at båter i området kan hjelpe til. Det er riktig for sagtegående båter uten mye støy. De gangene jeg har hørt på VHF'en er når jeg ligger i havn og sjekker hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Håreken Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 He,he.. Morsomme historier der Har prøvd å få tak i hvem som utfører kurs men da viser det seg at jeg må til Oslo eller stavanger. Fant fram til en på lista over sensorer og da var det en fra nordmøre der, men noen kurs kan jeg ikke se om han skal holde. Har prøvd å få fatt i han pr tlf, for det er ingen e-mailadresse som han kan nås på. men har ikke nådd fram ennå Noen som vet om det skal avholdes kurs i Møre & Romsdal i perioden 14 Juni - 10 Juli.. (friperiode) Hadde vært greit å tatt det i nærområdet, for blir det Oslo eller Stavanger blir prisen på herligheta fort mangedobbelt.. :nono: Skal jeg først ha VHS så skal det være for å kunne bruke den også. Når man er registrert kan man jo også bestille telefonsamtaler til fast-telefoner via VHS og motta samtaler også. Nå har vi jo mobilen til å snakke med, men man vet aldri når det kan bli brukt for muligheten. Kurs-steder mottas med takk (Innenfor tidsrommet) Ellesr så skal det vel være mulig å melde seg opp som privatist, men hva må jeg sette meg inn i i tillegg til heftet da? Ser for meg at jeg skal manuelt vise prosedyrene på en VHF, i så fall bør jeg skaffe en før eksamen å "øve" (se) på ... Takker igjen for svar Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Sjøtummel Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Tja, her på Østlandet blir jo kanalkartene oppgradert hvert eneste år, i tillegg til at det har vært FEIL i de som har vært distributert mer enn en gang, så det er kanskje en grunn til at folk benytter K16? Nja, folk benytter vel helst K16 fordi de er litt late. Kanalplanene som blir distribuert har jeg vel aldri brydd meg om ettersom det ligger oppdaterte kanalplaner på nett. OBS! OBS! Også Telenor slurver og har i skrivende stund ikke oppdatert kanalplanen for naboland. Ettersom det er svenskene som produserer denne så er det like greit å hente årets kanalplan for Norden direkte fra Stockholm radio. Med hensyn til VHF-sertifikatet så er ikke dette et system som garanterer at man kan alt. Det forventes at hver og en setter seg inn i prosedyrene har en beskrivelse liggende i nærheten av radioen. Selvsagt kan du satse på at det bare er kalle på hjelp dersom du er i nød, men dersom alle i nærheten fuskeri faget og ikke svarer på nødanrop må du håpe på at NSSR eller en annen redningstjeneste er i nærheten og har mulighet til å hjelpe deg i tide. Har du VHF kan du ikke si at "dette er ikke mitt bord" når det kommer et nødanrop. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Hei, Jeg sitter å leser igjennom pensumet her nå, og tenkte å ta eksamenen som privatist, men er det noe sted i nærheten av kristiansand den eksamen kan tas? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Per Harald Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Dette er litt utenfor, men VHF kurset i Oslo går til Lørdagen. Er det noen fra Vestfold som skal inn, så kan vi kansje samkjøre? Ellers fikk jeg opplyst at det er Oslo og Stavanger som er aktuelle eksamensteder nå før sommeren. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Håreken Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Når en ser stedene hvor det avholdes kurs, så skulle en ikke tro det bor båtfolk nord for Sinsenkrysset Men det er da godt at noen får anledning å ta kurset Skal fortsette å jobbe med å få tak i riktig person på mørekysten slik at det kommer i boks til slutt. HALLOOO.. Kursdeltakere i Kristiansund og Molde regionen Er det flere som kunne tenkt seg kurs. Hadde det vært noen sjeler som har gjort det samtidlig så hadde vi muligens fått det gjot lokalt. Grunnen til at det ikke abholdes her er muligens at det ikke er interresse eller etterspørsel Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.