Jump to content

Ragnar Torseth - Vi menn båten


Kirkhorn

Recommended Posts

Hadde en mørebas 7200 på midten av 80 tallet. Praktisk og god sjøbåt, ble levert som halvfabrikat. Vi menn hadde en artikkelserie om byggingen av båten, derav navnet. Min var ifra 1978. Tror Myra båt overtok formen da mørebas gikk konkurs

Ragnar Thorstvedt tok en mørebas 7200 på slep etter en skøyte på syttitallet og gikk opp til Grønland. Så fylte han mørebasen med bensin og prøvde å kjøre komme seg igjennom Nordvest passagen, husker ikke helt hvordan det gikk, men både Thorstvedt og båten kom ifra det med livet i behold !

Selvfølgelig ble alt filmet, så det skulle vel være mulig å få tak i et opptak. NRK hadde også en dokumentar om dette.

Link to post
Share on other sites

God morgen båtvenner,

 

Jeg hadde også en av disse på 80-tallet; ganske OK båt med mange praktiske løsninger.

 

Såvidt jeg vet var det et "prosjekt" i samarbeid mellom Mørebas og Vi Menn. Det gikk som en artikkelserie hvor leserne var invitert til å komme med sine ønsker og innspill for at båten skulle bli en virkelig ønskebåt.

 

Den ble levert med alternative motorer, både outboard og innenbords. Såvidt jeg husker kunne man velge mellom diesel og bensin i innenbordsvarianten. Selv hadde jeg en 90 HK Evinrude, og med den motoren gjorde lett båt godt over 25 knop.

 

Når det gjelder turen gjennom Nordvestpassasjen, så leste jeg den gangen at Ragnar Torseth som vanlig var ute etter sponsorer. Derfor gikk han også til Mercury for motor. Svaret han fikk skal ha vært: "Hvis noen skal gå med påhengs gjennom nordvestpassasjen  -  da påhengsen være sort!"

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har pr. i dag en Mørebas 7200 med 140 hk VP bensin (innenbords). Min er fra 1979. Den begynner selvfølgelig å trekke på årene, så en del slitedeler må jo skiftes (vinduspakninger, motor, o.l.).

Båten ble som nevnt laget både med innenbors og utenbordsmotor.

Det triste i historien om denne båten er at støpeformene vistnok gikk tapt i en brann.

 

Jeg fikk tak i en kopi av den originale salgsbrosjyren. Om noen skulle ønske en kopi kan jeg saktens scanne og sende på E-post. Det alle kuleste i brosjyren er at solsenga akterut blir lansert som over/under køyseng løsning.  De skal ikke være brei om hoftene de som skal ligge i de køyene....

 

Det ble også laget en bok i anledning Torseths tur gjennom Nordvest passasjen. Den kan lånes på biblioteket (iallefall biblioteket i Stavanger som hadde boka for tre - fire år siden).

Boka burde være obligatorisk for alle som eier en slik båt.

Turen til Torset gikk bra, men de kom ikke helt igjennom første vintere, så båten lå i opplag et eller annet sted på isen en stund.

Det var høy slitasje på propeller (grunnet ispartikler tror jeg), så det siste strekket (opp en eller annen elv i Alaska) ble det kjørt med hjelpemotor (15 hk som hang på brakett) og seil !!

Båten var også delvis under vann på turen over fra Norge (ble reddet p.g.a. det doble skroget).

Link to post
Share on other sites

Hei Frode B.

 

Ja, jeg vil svært gjerne har kopi av brosjyren, og min mail adresse er: roar.kirkhorn@c2i.net. Min båt er fra 1984, og har en Volvo AQAD 30 motor med 110 hk diesel og 280 duoprop drev. Jeg kjøpte båten i høst på sunnmøre, og har bare brukt den 2 mnd på sjøen, før jeg tok dennpå land. Den masjer fint på 27 knop, og jeg kan dra den opp i 32 knop på max med 4200 omdr.  Har en del ting jeg skal utbede i vinter plant annet å trekke om putene, og div. vedlikehold.   Fint om du sender meg en kopi av brosjyren, og jeg må ta meg en tur på bibloteket å sjå om jeg finner boka.  Takk for oplysningene...

 

hilsen en som gleder seg til våren...

Link to post
Share on other sites

Kirkhorn - Synes du har litt for høyt turtall på maks - 4200 rpm er vel litt høyt for 30-motoren. Såfremt turtelleren viser riktig da? 3800-3900 er vel det den er oppgitt med?  Kanskje du burde hatt en nummer tyngre propeller, da hadde du også fått større marsjfart. Hvilket turtall ligger du på ved marsjfart forresten?

Link to post
Share on other sites

Hei Saga.

 

På marsfart har jeg ca. 3800 omdr. Jeg drar den opp i max i kun 1 - 2 minutter, og da føler jeg

selv også at dette virker litt "rått". Hva betyr tyngre propell?? Det er doble propeller på båten, og hvem kontakter jeg for å få ny og riktig propell?? Volvo Penta forhandler??

 

Var på bibloteket i dag, og der var boken!!!  Utrolig bra bok, og takk for tipset Frode :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Kirkhorn.

 

Har ikke vært noe særlig på nett i jula og leste først innlegget ditt i dag.

 

Med tyngre propeller så mener jeg propeller som er større eller som har en annen stigning på propellbladene.

 

På mitt drev (DP290A) så står det et sett A6 propeller. Denne betegnelsen og serienummeret står på utsiden av selve navet på propellene. Volvo har gradert propellene med en betegnelse hvor jeg mener A2 er den letteste utgaven og A8 den tyngste. Sjekk hvilken betegnelse det er på dine propeller.

 

Volvoforhandleren skal vel ha rundt 6000 for nye propeller. Før du går dit så sjekk på Finn.no eller her på salgsplassen så finner du kanskje noen brukte til salgs. Har sett at det stadig er brukte propeller til salgs her. Prisen ligger på mellom 2000-3500. Mange prøver flere sett propeller før de finner de som passer best, så kanskje du kan finne noen på bruktmarkedet som nesten er helt nye.

 

På min AQAD 31 A så ligger jeg på ca 3500 rpm på marsjfart og rundt 4000-4100 rpm på fullt. Også dette er litt høyt, men da har jeg i hvertfall litt å gå på med tanke på ekstra passasjerer og last. I tillegg så blir motoren litt latere på det varmeste om sommeren.

Link to post
Share on other sites

Hei!!

 

Hva er testet??  Propellene vi snakket om??

Her er et typisk svar som jeg nevnte i tråden "Forslag til / om baatplassen".

 

Lenger nede kommer det svar om at det var båten som var testet.

 

Kan ikke de som svarer bruke "Siter vi svaret" når de skal svare så skjønner alle hva det dreier seg om.

 

Man behøver jo ikke å ta med hele sitatet, jfr. det som er skrevet på andre tråder i de siste dagene.

 

Mulig jeg ikke er så viderekommet at jeg klarer å holde alle trådene og svarene adskilte - men.............

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Her er et typisk svar som jeg nevnte i tråden "Forslag til / om baatplassen".

 

Lenger nede kommer det svar om at det var båten som var testet.

 

Kan ikke de som svarer bruke "Siter vi svaret" når de skal svare så skjønner alle hva det dreier seg om.

KAT

Hei!!  Jeg har en Mørebas 7200 -84. Dette er  den såkalt Vi Menn båten som Ragnar Torseth brukte på en tur sammen med Vi menn.

 

Er det noen som vet noe om denne type båt, og ikke minst turen til Ragnar.

 

Venter spent på svar...

Puh!

 

KAT - Jeg klarer å sitere  :lol:, men trodde altså at første innlegg var det tråden egentlig dreide seg om, derfor ikke noe sitat. Tror Kirkhorn var fornøyd??  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Flott med litt historie om denne båten. Er også en ulykksalig eier av en slik. Båten er grei den, men noen var utrustet med en AQD32A ( det står det i allefall på motoren, men det er vel MD32 som er riktig betegnelse) 106 HK diesel. Dette er en bastard-motor som jeg ikke unner min verste fiende å sloss med. Har totaloverhalt den for en formue, men det var den ikke verdt. Nå er det bare å håpe at alt "henger sammen" til det er mulig å få solgt den. Denne båten med en mer velegnet maskin ville vært en kongebåt. Den er utrolig sjødyktig, og har et nostalgisk preg.

Link to post
Share on other sites

  • 16 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...