Sydvesten Startet 17.Juni.2007 Del på Facebook Startet 17.Juni.2007 Det ser ut som at Raymarine har lagt inn en enkel IQ sperre her og jeg strøk med glans.... Er det noen som vet hvordan jeg åpne disse klipsene får å feste kabelene til kurkomputeren fra Raymarine.. Det er noen små hvite plastklips på toppen som kan vise på bildet... jeg har forsøkt å trykke de ned, løfte de opp, bøye de bakover fremover.... uten at noe har hjulpet.. Er det noen som vet hvordan dette fungerer før jeg bruker for mye makt. Det kan se ut som de skal bøyes bakover, men jeg er slett ikke sikker... vil jo helst ikke ødelegge noe før jeg jeg kommer i gang... Så er det noen som vet hvordan dette fungerer, jeg tror selv ganske mye om dette... men nå er det de harde fakte som gjelder. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
giver Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Er det noen som vet hvordan jeg åpne disse klipsene får å feste kabelene til kurkomputeren fra Raymarine..[ Hei Bruk en liten skrutrekker og skyv dem mot prosseroren. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Så enkelt at du tar en skrutrekker og presser det aktuelle plast lokket litt oppover og fremover. Dette er fjærbelastet. Lykke til. Kan evt. legge ved foto av korrekt kobling. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Hei Koblingene ser du her: mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Det der må vel være et klassisk eksempel på hvordan et elektrisk / elektronisk utstyr i båt IKKE skal utformes. Trodde ikke seriøse produsenter laget sånn i 2007. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Her er bilde av selve festeklipsene: Og så må du ikke glemme dette: Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 er litt usikker på om det er den 3-polskontakten på kortet eller den lista på fremkant med tilkoblingsmuligheter. Hvis det er den lista, kanskje det bare er å "dytte" inn en ledning med et skrujærn. Jeg har sett slike selvlåsende koblinger på lysarmatur, men dette er jo svakstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Oj sann - her har jeg to ganger vært like etter Giver, men det synes som at vi gir samme råd. Dersom du har montert med rate gyro kan du glede deg til en god hjelper ombord. Jeg seiler med eksempelvis kraftig sjø fra babord låring i 15 - 20 knop og autopiloten styrer bedre enn hva jeg er i stand til for hånd. Anbefaler forøvrig å bruke litt tid på å sette deg inn i manualen slik at du blir kjent med de forskjellige opsjonene. Antar at du vil styre autopiloten med ruter - i Raymarine E systemet fungerer det utmerket, men man skal vite hvem av knappene man aktiverer ved veipunktene, ellers kan det "skjære seg". Lykke til med monteringen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Hadde en mistanke om dette, vel en sier mot porsessoren og en annen sier fremover... Jeg formoder det i begge tilfelle er snakk om innover i boksen om det er ligge horisontalt. Jeg har kjøpt en S1G så gyroen skal være der et eller annet sted... da er i allefall kontrollpanelet på plass, den lineære drivenhet på plass, så da er det hjernen og kompsasset og litt god strøm så bør dette funke... Da er snart han Raymond klar til innsats ombord etter litt opplæring Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Aquarius Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Hei, dette er fjærbelastede rekkeklemmer av høy kvalitet. Gir minst like god kontakt som mange skruklemmer, da du ikke kan skade kordene i ledning ved å skru for hardt til. Mange mener disse også er bedre kontaktmessig i forhold til vibrasjoner. PRESS IKKE SKRUTREKKER INN I KABELINNFØRINGEN , verken for å føre ledning inn eller trekke den ut. Skrutrekker vil raskt ødelegge kontaktskjæret. Avmantle ledningen (fjern isolasjonen) i en avstand av 5-8 mm (se anvisning). IKKE vri kordene. Press armen bak klemmen BAKOVER (vekk fra klemmeåpningen) og skyv ledningen inn i klemmeåpningen. Slipp så armen, og ledningen sitter. Skal du ha ledningen ut, press armen igjen bakover og trekk ut ledningen. Ville være forsiktig med bruk av skrutrekker på plastarmene også - legg i så fall noe bekyttende bak klemmen. Veldig lett at trekkeren glipper slik at du skader komponenter på kretskortet. Legg merke til bildet fra roaldbj, der ser du at armene på klemmer med ledning står litt bakover pga fjærpress og ledning. Legger og fester du kablene med strekkavlastning slik roaldbj har gjort, vil nok disse koblingene være blant de beste i båten din. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
roaldbj Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Ombord i vår båt er navigasjonsutstyret fabrikkmontert - uten at det gir noen garanti. Den mest sensitiv del av autopiloten er selve fluxgatekompasset. Dette er montert minst 1 m fra annet elektrisk utstyr. På skapdøra inn til posisjonen for fluxgatekompasset er det merket med fare for kompass. Selve kontrollenheten for Smartpiloten er montert vertikalt i akterrom - dersom det er fare for fuktighet i rommet kan det være lurt å spraye med vanndrivende middel først som sist - dette er forebyggende for korrosjon fra havluft. Jeg antar at du har 40 A sikring til styrestrømmen for hydralikkpumpa. Dersom du har reversibel pumpe er det ganske store strømstyrker som går gjennom kablene, så det kan være klokt at disse er korte og/eller kraftig dimensjonerte. Hvilken hydralikkpumpe har du - eller er det annen type pumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Hold gjerne i mot litt på baksiden av printkortet når du presser på klemmene mot midten. Jeg synes i hvertfall det er litt stort spenn på kortet i dette ommerådet slik at det kan sprekke hvis man skulle presse litt for hardt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Jeg har en elektromekanisk drivenhet siden jeg har mekanisk styring i båten, det er oppgitt til 15A på strømstyrken inn på computeren og jeg kommer nok til å for 10mm2 ledninger selv om jeg strengt tatt kunne klart meg med mindre etter boken, som sier 4 eller 6 mm2 for de avstander det er snakk om. Det er vel en drøy meter fra hovedstrømskinnen ombord og til computeren, og derfra ca. 4-5 meter til selve drivenheten. Siden denne piloten er nesten på maks grense av hva den kan ta, så er jeg avhengig av minimalt med spenningsfall til drivenheten for god utbyttelse av piloten. Det finnes bilder av installasjon og drivenheten i denne tråden Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Raymarine har - etter mitt skjønn - et ganske avansert svarsystem for sine produkter. Jeg har benyttet dette ganske ofte og fått mer "avanserte" svar enn hva jeg mange ganger har fått i Norge. Et eksempel på svar i forhold til autopilot er her: https://raymarine.custhelp.com/cgi-bin/raym...accessibility=0 Jeg tror at man må være registrert bruker av Raymarine før man får svar. Ser at forespørselen ikke virker via båtplassen. Jeg velger derfor å vedlegge et svar jeg har fått i forhold til Raytech RNS som jeg bnruker nærmest daglig Desverre er det mye luft i svaret - spørsmålet gjelder kobling mellom PC ombord og navigasjonssystemet): Answer It is recommended that the following diagnostic checklist be followed when problems are encountered in establishing a network conncction between the RayTech RNS 6.0 software and onboad SeaTalkhsdevices: RayTech RNS 6.0 SeaTalkhs Networking Diagnostics Checklist □ All networked E-Series displays must be operating with v2.30 or higher E-Series Multifunction Display software. To learn more about how to update the software in your E-Series display, see Raymarine Answer ID 1174. □ The procedure for networking the RayTech RNS 6.0 PC adheres to the same SeaTalkhs networking guidelines set forth for other SeaTalkhs devices (i.e. E-Series Multifunction Displays, DSM300, and SR100 (note: RayTech RNS 6.0 does not feature support for the SR100)): o RayTech RNS 6.0 PC and one SeaTalkhs device: § RayTech RNS 6.0 PC <-> SeaTalkhs Cable <-> SeaTalkhs Crossover Coupler <-> SeaTalkhs Cable <-> SeaTalkhs device o RayTech RNS 6.0 PC and two or more SeaTalkhs devices: § RayTech RNS 6.0 PC <-> SeaTalkhs Cable <-> SeaTalkhs Network Switch □ Only SeaTalkhs Cable should be used to connect E-Series Multifunction Displays, DSM300, and SR100 to a SeaTalkhs Crossover Coupler or SeaTalkhs Network Switch □ Only SeaTalkhs devices or a RayTech RNS 6.0 PC should be connected to a SeaTalkhs Crossover Coupler or SeaTalkhs Network Switch □ If the PC requires a Local Area Connection to a non-Raymarine network, an additional Network Interface Card (NIC) or Network Interface Adapter such as NetGear’s FA120 should be installed to facilitate the non-Raymarine network □ It is generally advised that Wireless Local Area Network (WLAN) network connections be disabled prior to starting the RayTech RNS 6.0 software to prevent possible detection of 10.x.x.x IP addresses over the WLAN. Raymarine’s SeaTalkhs devices utilize static 10.x.x.x IP addresses. RayTech RNS 6.0 Build 6275 will prioritize 10.x.x.x IP address detected over the WLAN over non-wireless networks. After RayTech RNS 6.0 has established communications with the SeaTalkhs network, then the wireless network connections can be enabled. □ Software firewalls should be disabled prior to running RayTech RNS 6.0. RayTech RNS 6.0 will attempt to disable the Windows XP Firewall, however it is the user’s responsibility to disable other third party software firewalls (i.e. Norton, MacAfee, ZoneAlarm, Panda, etc.). □ Before starting RayTech RNS 6.0, all SeaTalkhs devices and the SeaTalkhs Network Switch (if so equipped) should be turned on. □ Following boot-up of the PC, it is necessary to wait a few minutes to permit the PC to complete the process of acquiring networks before running RayTech RNS 6.0. The local area connection for the SeaTalkhs network will typically report a status of “Limited or No Connectivity” or “Connected”. □ When running the RayTech’s Network Connection Wizard, be certain to select the SeaTalkhs Network Connection radio button and the proper NIC (i.e. that to which the SeaTalkhs cable is connected). Any NIC with wireless in its title can typically be ruled out during this step. □ After RayTech RNS 6.0 has completed initialization, customers are advised wait a minute or so for the RayTech software to establish data communications with the networked SeaTalkhs devices before attempting to interact with the software. □ Should the Network Connection Wizard be unable to establish a connection with the SeaTalkhs network devices, then it is recommended that the Local Area Connection to which the SeaTalkhs network is cabled be configured with a static 10.x.x.x IP address (ex. 10.213.189.33). To do so, perform the following: o The IP address of an E-Series Multifunction Display can be obtained by performing the following sequence on the E-Series Multifunction Display: MENU->SYSTEM DIAGNOSTICS->SOFTWARE SERVICES->UNIT INFO->IP ADDRESS. The IP addresses of the other connected SeaTalkhs devices can be obtained by performing the following sequence on the same E-Series Multifunction Display: MENU->SYSTEM DIAGNOSTICS->EXTERNAL INTERFACES->SEATALKHS->DEVICES. These IP addresses should be recorded should it be necessary to assign a unique 10.x.x.x static IP to the local area connection. o From the Windows Start Menu, select Start->Settings->Control Panel o Within the Control Panel window, double-click on the icon titled Network Connections o Within the Network Connections window, right-click on the Local Area Connection icon to which the SeaTalkhs network is cabled and select Properties from the pop-up menu o Within the Local Area Connection x Properties window, left click on the Internet Protocol (TCP/IP) item with the This connection uses the following items scrolling list and select the Properties button o Within the Internet Protocol (TCP/IP) Properties dialog, perform the following: § Select the Use the following IP address radio button § Enter an unused, valid 10.x.x.x IP address (ex. 10.213.89.33) into the IP address field § Enter 255.0.0.0 into the Subnet mask field § Left click the OK button o Within the Local Area Connection x Properties window, left click on OK button o Within the Network Connections window, monitor the Status field of the Local Area Connection for a few minutes. It will typically specify Limited or No Connectivity or Connected when it has established a connection with the SeaTalkhs network. □ To test the functionality of the SeaTalkhs cabling, Network Switch, Crossover Coupler, and E-Series / DSM300 / SR100 hardware, the SeaTalkhs network devices can be pinged to verify communications between the PC and a specific SeaTalkhs device. To ping a device, perform the following: o From the Windows Start Menu, select Start->Run to display the Run dialog o Within the Run dialog, type cmd in the Open field and then press the OK button o Within Command Tool window, type ping 10.x.x.x, where 10.x.x.x is replaced with the IP address of the device to be pinged. A returned status of Request timed out is indicative of a communications failure necessitating troubleshooting of the SeaTalkhs Network Switch, Crossover Coupler, cables, or the SeaTalkhs device itself. Specific Product RayTech RNS 6.0 How well did this answer your question? 100% 75% 50% 25% 0% Related Answers • Connecting a RayTech RNS 6.0 PC to SeaTalk hs by wireless networking. • Connecting SeaTalk hs to a PC already connected on a LAN. • RayTech RNS software compatibility with Pathfinder and Pathfinder PLUS systems. • Can I purchase a RayTech License Key? • RayTech 3.0 and Windows XP compatibility Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Jeg har en elektromekanisk drivenhet siden jeg har mekanisk styring i båten, det er oppgitt til 15A på strømstyrken inn på computeren og jeg kommer nok til å for 10mm2 ledninger selv om jeg strengt tatt kunne klart meg med mindre etter boken, som sier 4 eller 6 mm2 for de avstander det er snakk om. Det er vel en drøy meter fra hovedstrømskinnen ombord og til computeren, og derfra ca. 4-5 meter til selve drivenheten. Siden denne piloten er nesten på maks grense av hva den kan ta, så er jeg avhengig av minimalt med spenningsfall til drivenheten for god utbyttelse av piloten. Det finnes bilder av installasjon og drivenheten i denne tråden Gratulerer med en meget bra autopilot Sydvesten Det stemmer at denne kan bli litt i minste laget,men kun ved kraftig vind og høy sjø ellers så er denne mer enn stor nok..... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Hei Sydvesten, her kommer bildene fra mont av Raymarine autopilot. Her er noen bilder fra innstallasjonen vår. Ellers se hvordan galvanisert kjetting bygger pyramide. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 17.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Takker for bildene, ser ut som jeg havnet noe i nærheten av din installasjon, likte innfestingen av rorgiveren... skal vurdere det samme hos meg... eller så blir det en plate skrudd fast under badeplattformen... da havner giveren på andre siden av det du har... og oppned... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 I og med clutchen ble byttet, måtte jeg kutte signalkablene. Etter at de er skjøtet er kablen litt kort, så jeg får ikke festet de oppe. Men rommet er tørt som i ørknen så det bør gå uansett fint. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
logos Svart 25.Juni.2007 Del på Facebook Svart 25.Juni.2007 Hva er clutchen? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Hva er clutchen? Siden autopiloten er fast koblet til rorstammen, kan den ikke "stå i gir" hele tiden. Hvis den gjorde det, ville det ikke bli mulig å styre manuelt. Clutchen kobles inn elektrisk (av deg) når autopiloten skal styre. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Har ikke Bavaria hørt om top coat? Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Det er anbefalt å ha en sikring før tilkobling strøm (mellom komputer og strøm). Hvor stor bør den være? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.