Jump to content

Blanding av syre og gelebatterier, ladingsproblemer

Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei.

Har blandet gele og syrebatterier i båten ( hadde 3 stk gel batterier på 100A stående, skulle kasseres men er fortsatt gode).

Har i tillegg skillediode og hovedbryter på forbruk/ start. Startbatteriet er på 140A.

Forrige eier har nylig byttet dynamo, og har ikke koblet inn spenningsregulator YA-12. Passet ikke til dynamoens koblinger.

Tror ikke det er "sense" uttak på dynamo.

Merker at forbruksbatteriene ikke får optimal lading og målte ladespenningen i helga. 12,9 volt på forbruk(gelebatteriene) og 14 på startbatteriet(syre).

Må nok gjøre en jobb ut av dette, ja.....

Hva vil dere foreslå? Bytte ut gelebatterier med syre, samt hive ut skilledioden for å unngå spenningsfall over denne?

Kan YA-12 kobles til hvilken som helst dynamo?

Glemte å måle ladespenning ut fra dynamoen.

Ble litt rotete dette, måtte lufte tankene litt. Synes det er litt merkelig at forbruk og startbatterier har forskjellig ladespenning?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Du har syrebatterier på start og GEL på forbruk, med en skillediode mellom ?

Så lenge batteriene ikke får for høy spenning fra motoren, så burde dette gå greit. I tillegg bør du toppe batteriene med landstrømslader i nye og ne... ( Sjekk batteri spesifikasjonen på hvor hva batteriene tåler )

For det første - du vil aldri få skikkelig lading med skillediode uten sense på batteriet pga spenningsfallet over skilledioden. At startbatteriet og forbruksbanken har ulik spenning tyder bare på at forbruksbanken din er mer sulten (tar imot mer strøm) enn startbatteriet.

Normalt ikke noe problem å lade gel og syre batterier sammen. Derimot bør ALLE forbruksbatteriene være av samme type, ellers risikerer du at det går strøm mellom batteriene så fort ladingen slutter.

Kjenner ikke YA-12 regulatoren, men det eneste som normalt er forskjellen på dynamoer er om den er pluss eller minus regulert (om den ene børsten er koblet til pluss eller minus). Om YA-12 håndterer begge typer vet jeg ikke.

Redigert av Cato (see edit history)

Hei.

Ved måling på batteriene sier du at gelbatteriene får 12,9 V og startbatterriet får 14 V. Det tyder på at går ganske stor ladestrøm til gel-batteriene og at du har et spenningstap på veien. Da må du måle videre. Spenningstapet kan ligge over hovedbryteren, har hatt mange tilfeller med dårlig bryter. Noe spenningstap ligger over skilledioden.

Det beste er om du også kan måle ladestrømmen som går til hver batteribank, da har man mye bedre grunnlag for å vurdere hva som egentlig skjer med ladespenningen. Dersom du ikke har et tangamperemeter for likestrøm, er dette en svært god investering. Både på Biltema og CO får du disse rimelig nå.

Ville ventet med YA-12 til du finner ut hvorfor ladespenningen på gel er lav.

:seeya:

Mener gel batterier trives med noe lavere ladespenning enn bly/syre batterier. I bruksanvisningen til både batteriladeren min og regulatoren min er understreket at det må stilles inn hvilke batterier som skal motta lading, der står det at dersom bly/syre og gel blandes, SKAL laderen stilles inn etter gel, fordi disse har en lavere ledespenning. Som tidligere nevnt kan den målte ladespenningen på forbruksbanken din måles til å være lavere fordi de mottar lading, mens startbatteriet ditt er ferdigladet, straks etter start. Skilledioden tar vel normalt 0,7 volt eller deromkring. Så med en ladespenning på 14v på startbatteriet er ca 14,7 fra dynamoen (dersom det ikke er noe spenningstap i noen av koblingene /bryterene).

Tror koblingen du lurer på om alle dynamoer har, er en ledning rett til ene børsten, men om YA-12 kan kobles til alle dynamoer skal ikke jeg svare på, bruksanvisning til den finner du i alle fall her

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Har blandet gele og syrebatterier i båten

Det er ikke bra, men slike problem kan løses.

Bly-syre og Gel har (vanligvis) ikke bare forskjellige ladespenninger,

men også forskjellige tider for utgjevningsladingen.

Utgjevningsladingen (topplading) hos bly-syre er noe mellom 1 og tre timer,

mens Gel trenger mellom 8 og 13 timer.

Da ser man allerede to forskjell som er gigantiske.

Forresten trenger AGM (etter type) opp til ca. 23 timer for topplading. :sleep:

Har i tillegg skillediode og hovedbryter på forbruk/ start.

Tror ikke det er "sense" uttak på dynamo.

Som Cato sa: uten sensledning blir det ikke noe av ved bruk av skilledioder.

Standardregulatoren kan jo verken måle spenninger på batteriene dine, eller kikke over skillediodene.

Forrige eier har nylig byttet dynamo, og har ikke koblet inn spenningsregulator YA-12. Passet ikke til dynamoens koblinger.

Ikke en regulator passer "bare sånt" til en dynamo.

Alle disse regulatorer jobber på feltspenningen og derfor må (nesten) enhver dynamo modifiseres på felt.

Merker at forbruksbatteriene ikke får optimal lading og målte ladespenningen i helga. 12,9 volt på forbruk(gelebatteriene) og 14 på startbatteriet(syre).

Verken den ene eller andre batteribenk får tilstrekkelig lading.

Bortsett av gelebatteriene som ikke "sulfaterer" så fort gjør det blybatteriet ditt hver dag.

Hva vil dere foreslå? Bytte ut gelebatterier med syre, samt hive ut skilledioden for å unngå spenningsfall over denne?

Ja, hvis du har råd til da anbefaler jeg at du bare hiver gelbatteriene og at du kjøper åpne bly-syrebatterier.

Bruk riktige batterier som er beregnet for forbruk (lys og elektrodrev) og et rent startbatteri som er beregnet bare for start.

Sjekk om startbatteriet du har er også åpent (kan påfylles) hvis du skal bruke den videre.

Glemte å måle ladespenning ut fra dynamoen.

Dette skulle du gjøre, fordi både DER og på batteriene begynner alt og slutter alt.

-----------------------------------------------

Så lenge batteriene ikke får for høy spenning fra motoren, så burde dette gå greit...
...at ikke gelebateriene eksplodere, ja.

Ellers går det ikke greit fordi ingen av batteriene får lading som disse skal.

Viksund Bravo har bare vært heldig til nå at dynamoet ikke kunne sense på batteriene.

"Han" regulator vet verken hva eller hvordan den skal lade, men spenningen som er innstillt på regulatoren, det husker den bra.

Og det er dårlig.

I tillegg bør du toppe batteriene med landstrømslader i nye og ne... ( Sjekk batteri spesifikasjonen på hvor hva batteriene tåler )

Hvordan?

Dette går i så fall bare med tol forskjellige ladere (som har to forskjellige innstillinger),

eller med en BBC-lader.

Ellers får man det samme resultat som det hadde vært før.

Sammenfattning:

1. det finnes ikke noe "det går bra med forskjellige type batterier".

Dette er bare en ønske som skal unnskylde at man enten ikke gidder å gjøre noe med det,

eller ikke har forstått hva problemet er.

Å kjøre en batteri med både feil spenning og ladekarakteristikk er det samme som å kjøre en motor med feil drivstoff.

2. alle batterier skulle best være av samme type:

- enten AGM :puke: ,

- eller Gel :rolleyes:

- eller lokkete bly-syre (hvorfor ikke da åpne med en gang? :confused:)

- eller åpne bly-syrebatterier som a) kan påfylles og b) kan både lades raskest og best med det. :flag::yesnod:

3. verken dynamoer eller batteriladere kan forsyne to forskjellige type batterier -riktig- og etter behov av batteriene.

Man trenger i så fall både forskjellige ladere og forskjellige dynamostyringer.

Gjør man altså ikke det, men har forskjellige batterier, da blir det galt minst for en av benkene. Punkt.

4. ...og permanent-anbefaling:

invester i både -riktige- (les tilpasset) dynamostyringer, riktige ladere og alt som batterier og lading trenger

at disse overhodet kan "snakke det samme språk" med hverandre.

Tenk "batteri" som du tenker "motor".

Heller ikke der kommer man på ideen at man kan drive en bensinmotor med diesel,

eller med "turbolader" hvis motoren ikke er beregnet for det.

Batteriene deres takker for slik omsorg, i begge tilfellene.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Dette var nok et interessant innlegg av Joerg. Jeg ser at enkelte produsenter, bl.a. Beneteau gjerne benytter Optima Exide Maxxima 900 DC batterier til motor, sidepropeller og vinsjer og åpne bly-batterier på forbrukssiden. Det er salgsinformasjon om Optima batteriene her, som er lettlest: http://www.gylling.no/optima.htm#Optima%20i%20båt. Flere i Norge synes å være fornøyd med Optimabatteriene som startbatteri i det de oppleves å kunne gi tilstrekkelig kapasitet til oppstart også i den kalde årstid, samtidig som de er ganske komprimerte. Disse er også fylt med batterisyre, men er forseglet slik at syre ikke renner ut. Antar ut fra det Joerg skriver at en blanding av vanlige åpne blybatterier og Optimas batterier fungerer tilfredsstillende?

herregud , hva du vet joerg.. :yesnod:

Takk, men så mye er det ikke og jeg kan heller ikke lage "brød og pølse".

Man må bare holde orden på rekkefølgen, da finnes det plutselig ikke mye å spørre om igjen.

Bortsett av det finnes det alle disse informasjoner her på båtplassen allerede.

...det er bare at det finnes så mange. :lol:

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Disse er også fylt med batterisyre, men er forseglet slik at syre ikke renner ut. Antar ut fra det Joerg skriver at en blanding av vanlige åpne blybatterier og Optimas batterier fungerer tilfredsstillende?

Bly-syre er bly-syre.

Så kan man bruke den type tilsammen, ja.

Eneste forskjellen er at lokkete bbly-syre ikke skal (les kan) lades med mer enn 14,4 Volt

fordi da begynner bly-syre å gasse (taper altså vann som ikke kan påfylles igjen).

Åpne bly-syre kan lades med høyere spenninger = raskere mht. utjevningsladingen og mer fleksibelt med det.

Men viktig er AT disse batterier kan lades med 14,4 Volt (Punkt.Punkt.) slik at ikke batteriene sulfaterer.

Jørg

lurer litt på hvorfor er det så mange fritidsbåter, uten strøm problemer, som " bare har vanlig dynamo, med innebygd orginal regulator " ... virkelig imponerende hva noen vet om strøm i båt , men er det virkelig nødvendig for en båt med normalt bruk ( ca 100 timer i sesongen og i hjemmlige trakter ) , å montere diverse eksterne regulatorer osv osv .. er det for å hente ut de siste 20 % av lade\ batterikapasiteten ?? ..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

lurer litt på hvorfor er det så mange fritidsbåter, uten strøm problemer, som " bare har vanlig dynamo, med innebygd orginal regulator " , men er det virkelig nødvendig for en båt med normalt bruk , å montere diverse eksterne regulatorer osv osv .. er det for å hente ut de siste 20 % av lade\ batterikapasiteten ?? ..

Det kan man se som man bare måtte ønske.

Men dette er jo ike spørsmålet her.

Både spørsmålet og svare er jo om hvordan å gjøre det riktig.

Riktig betyr

a) riktig lading av batteriene

b) mulighet for å bruke resursene man har

c) hvordan oppnær man lengst mulig levetid av batteriene

d) hvordan får man maksimalt utbyte av det man har.

Ellers må man spørre: hvorfor øker man både batteriets og dynamoets kappasitet fysisk,

hvis man praktisk ikke bruker det.

Da holder det jo i så fall også med en 100Ah batteri og en 15A dynamo, ikke sant?

Dynamoer med standardregulering leverer ikke mer alikevel, heller ikke 90A-og større-dynamoer ,

og mer enn 50A-timer har de ferreste i forbruk per dag.

Med det kunne de fleste spare seg 200kg vekt og en hver spørsmål om lading.

Men sånt er det ikke.

Alle har behov for både riktig lading og kappasitet,

ellers ville kanskje ikke det blir diskutert hver eneste dag.

Ikke sant?

...og jeg kaster meg i bilen min for å forsyne to av disse som har behov for det akkurat nå. :smiley:

Ønsker en fin dag så lenge.

Jørg

lurer litt på hvorfor er det så mange fritidsbåter, uten strøm problemer, som " bare har vanlig dynamo, med innebygd orginal regulator " ... virkelig imponerende hva noen vet om strøm i båt , men er det virkelig nødvendig for en båt med normalt bruk ( ca 100 timer i sesongen og i hjemmlige trakter ) , å montere diverse eksterne regulatorer osv osv .. er det for å hente ut de siste 20 % av lade\ batterikapasiteten ?? ..

Det er fordi disse med "vanlige" regulatorer av og til topper batteriene med en riktig batterilader, vha landstrøm.

Jeg har åpne blyakkumulatorer (billig batterier) på start, og dyre GEL batterier på forbruk. GEL batteriene mine skal lades med 13,6 - 13,8 volt. Dermed lar jeg motoren lade med denne spenningen.

Jeg har 2 landstrømsladere som jeg topper batteriene med. En mot startbanken og en mot forbruksbanken. Dermed topper jeg batteriene i ny og ne, med riktig spenning. ( Start batteriene sulfaterer dermed ikke )

lurer litt på hvorfor er det så mange fritidsbåter, uten strøm problemer, som " bare har vanlig dynamo, med innebygd orginal regulator "

Er ikke så sikker på om det stemmer. Båtforeningen vår har rundt 230 medlemmer og hvert år hoper det seg opp en haug med kasserte batterier. Noen av batteriene ser ikke så gamle ut, men selv om det ikke alltig er så lett å vurdere alder fra utseende får man gjerne et inntrykk av alder.

Så på noen batterier i fjor som så bra ut, et var også påført kjøpsdato. Det var bare 4 år. Ble fristet til å ta med dette batteriet (140 Ah) hjem og se om det kunne lades. Etter en lang ladeperiode viste hvilespenning og batterisyre at batteriet var helt friskt. Lot det stå uten lading et par måneder og så at hvilespenningen fallt ubetydelig. Har nå brukt det i båten til startbatteri og det virker fremdeles som om det var nytt.

Jeg sitter igjen med det motsatte intrykket. Jeg føler det er utrolig mange med dyre båter og dyrt utstyr på alle bauger og kanter, og man nøler ikke med å bruke 20, 30 eller 40' på den rette dippedutten. Men når det kommer til strømforsyning, skal det spares på kabler, batterier og ladere. Jeg sier ikke at man bødvendigvis skal kjøpe det dyreste, men å sjenke strømforbruk og lading en tanke burde man jo. Det er jo rimelig vesentlig at det er bra med strøm ombord. Når strømmen forsvinner, kikker man uforstående på systemt og klør seg i hodet; "men i all hverden, hva er det som skjer". At strøm ombord er noe folk trøbler mye med, ser man fort om man kikker på trådene her på BP.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Eneste forskjellen er at lokkete bly-syre ikke skal (les kan) lades med mer enn 14,4 Volt

fordi da begynner bly-syre å gasse (taper altså vann som ikke kan påfylles igjen).

Åpne bly-syre kan lades med høyere spenninger = raskere mht. utjevningsladingen og mer fleksibelt med det.

Jørg

Har lagt merke til at slike lukkede bly / syre batterier, ofte omtalt som fritidsbatterier, har en høyere hvilespenning enn vanlige åpne bly/syre- batterier.

Har sett dette på flere slike batterier av ulike merker, og sist nå med et ett år gammelt Sønnak fritidsbatteri i campingvogna?

Lurer bare på hva som er årsaken? :seeya:

(og så har jeg unngått å parallellkoble med vanlige batterier med "normal" hvilespenning, til en større batteribank.

Takk for svar, nå ble det fart i sakene. :flag:

Ser jeg har litt forskningsarbeid foran meg ennå. Kanskje kassere skilledioden om det ikke er sense på dynamoen iallefall.....

Ser jo også ut til at det optimale er å kun ha syrebatterier.... Men saken er at gelebatteriene var gratis( byttet ut etter føre-var-prinsippet i forb. med sendestasjon). Bør jeg kanskje la ladingen til gelebatterier gå gjennom dioden for å få ladespenning på 13,7V på disse? Det vil jo legge seg ca 0,7 volt over dioden?

Skal prøve å fremskaffe litt flere opplysninger ang. dynamo iallefall.

mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Jeg tror Joerg har endel erfaringsbasert bakgrunn for sine uttalelser. Det finnes dessuten flere typer syre-batterier som er forseglede som passer godt i seilbåter. Så langt kjenner jeg ikke til tester som viser at syre-fylte blybatterier kommer dårlig ut. Forøvrig er vel poenget til Joerg at det kan være hensiktsmessig å bruke samme type batterier både på forbrukssiden og startsiden, så fremt man ikke har separate 220 volt ladere som sørger for at batteriene topplades.

GEL kan lades ut 80 %, uten at batteriet tar skade. ( Kun 50 % ved bly ) I tillegg ingen gassing, ingen syre lekkasjer..osv

GEL er mer lade-modtakelige. Dvs: Kortere tid på opplading.

Selvutladingen på GEL er mye lavere. ( Derfor brukes disse av NATO )

Ulempen er at GEL er dyrt, og at de tar mer plass pr Ah

Redigert av lano2 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...