Jump to content

Blanding av syre og gelebatterier, ladingsproblemer

Viksund Bravo

Recommended Posts

Jeg mener å ha lest det et sted, men det bygger på min egen erfaring. Jeg hadde blyakkumulatorer før, men har nå hele forbruksbanken i GEL batterier. Opplading fra 50% - 90 % "føler" jeg går betydelig fortere nå. ( Ved landstrøm og samme lader fra Mastervolt )

De siste 10 % er faktisk mer "seige" nå, men altså de viktige prosentene går betydelig fortere...

De siste 10 % er faktisk mer "seige" nå, men altså de viktige prosentene går betydelig fortere...

For det første kan nok din vurdering av "de viktige prosentene" settes på prøve når det gjelder temaet sulfatering av batterier. Bl.a. Nigel Calder viser til i Boatowner's Mechanical and Electrical Manual (som er min "bibel") (3. utgaven) at det nettopp er de siste "prosentene" som er særdeles viktig for at batteriene ikke skal sulfateres og skades for tidlig. For det andre håper jeg at du kan dokumentere markerte uttalelser. Så ingen "smiley" i innlegget ditt.

Jeg har jo Mastervolt sin BTM-III monitor. Det er den jeg bygger påstandene på. Her har jeg full oversikt på prosenter og Ampere inn og ut. ( Jeg hadde BTM-II i den forrige skuta )

Jeg har aldri stått med stoppeklokke, så mine "fakta" er basert på følelsen av at GEL banken er mer ladevillig. Så spørs det jo hvor mange år herligheten varer.... :wink:

Var nede i skuta og forsket litt. Målte først hvilespenningen på batteriene: 12,25 på Gel og 12.75 på syre(start). Målte ladespenning igjen, 13 på gel(forbruksbank) og 14,1 på syrebatt(start).

Målte rett på dynamo, 14,1 her også.

Har ingen spenningsfall over dioder mao.... Tenkte det kunne være noe galt med skillediode og byttet rundt på klemmer til forbruk og start, men akkurat samme måleresultater. Altså ladespenningen på Gel batt. vil ikke opp.

Kobler bort forbruksbanken, og start spretter opp i 14,4V i ladespenning.

Kobler til forbruksbanken igjen og kobler bort 2 av gel batteriene( har 3), spenningen øker til 13,3V på sistemann.

Min konklusjon er foreløpig at skilledioden kan stå, er ingen spenningsfall over denne(?)

Gel batterier får ikke høyere ladespenning enn 13V, selv med "by-pass" av skillediode. Her skulle jeg likt å målt ladestrømmen, men har ikke tangamperemeter til dette (ennå :smiley: )

Dynamoen er på 90A.

Skilledioden er en "multi batteri isolator" modell 1202 120A (blå sak)

Har dessverre ikke tilgang på landstrøm, slik at jeg kan "toppe" batteriene.....

Har også vært 15 overnattinger siden midten av April, og ikke alt for mye kjøring.....

Kanskje jeg må sette ned farten for å få flere timer under gange....

Burde kanskje tatt batterier hjem for å "toppe" de, men det er jo et slit....

Hva har jeg glemt nå da?

Flere tips fra forumet? :flag:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Hvis du måler 14.1V direkte på dynamo og det samme etter skillediode er det jo en sensasjon. Ingen spenningsfall over en diode ? Får å få den til åpne går må du vanligvis regne med ca 0.7V spenningfall.

Ser også at du også har YA-12 . Den har ekstern sensing direkte til batteri i tillegg til temp føling ved regulatoren (som skal plasseres nær batteriene, ikke i motorrom). Er denne koblet riktig vil den kompensere for spenningfall over skillediode, men da vil du ha høyere spenning ut fra dynamo.

Er det koblet rett, og fungerer skillediode?

Redigert av OLPI (see edit history)

Hei OLPI.

YA 12 regulatoren er ikke lenger innkoblet. Passer i flg forrige eier ikke til den nye dynamoen.

Når det gjelder spenningsfall over diode, er jeg helt sikker i min sak, og jeg har et flott FLUKE instrument. Har forøvrig lest at noen av disse har innebygget kompensering for nettopp spenningsfall. Har ikke funnet noe datablad på denne, men skal lete.

Kan det forresten være et "solid-state" rele mon tru...? Skal prøve å google dingsen.

Kanskje du har et skillerelè du. Det kan være styrt på forskjellig måte. Enten ved at det får signal fra dynmao (d+?), eler at det switcher ved en gitt spenning.

Uansett et det ikke spenningfall over det.

Siden du byttet om å fikk samme resultat på GEL batteriene virker det litt rart. Har du et bilde av dette. Skillerelè er jo normalt koblet slik at en bank ligger inne hele tiden og den andre kobles inn via relè. Hvis ladstrømmen er veldig høy og kabler og relè ikke er dimensjonert stort nok så vil du få spenningfall.

Hvis f.eks. ditt startbatteri er godt oppladet så vil det gå lite strøm til det ved lading. Dvs at de ikke blir noe spennigsfall fra dynmao til startbatteri, uansett om du kobler det via rele og tynnere kabler. Hvis GEL batteriene din trenger mye lading så vil det gå mye strøm og du kan få mye spenningfall på veien fra dynamo hvis kabler og relè ikke er dimesjonert stort nok. Det kan også bli spenningfall i brytere og hvis det er dårlig kontakt. Det merkes mer jo høyere ladestrøm.

Kan dette være årsaken til dine måleresultater?

Har dessverre ikke noe bilde av dingsen, men er av merket Sure Power Industries, multi battery isolator model 1202. Blå sak med kjøleribber. merkelig med spenningsfallet, ja. Var jo også direkte på dynamo og målte, tilnærmet samme spenning. Skilledioden (eller hva det nå er :smiley: ) har bare 3 klemmer. Fra dynamo, main og auxillary (tror jeg det var...)

Takk :smiley:

Men jeg har modellen uten R, som sikkert står for remote eller noe. Altså ingen sense tilkobling....

Det står jo helt klart at det skal være et spenningsfall på 0,7V. Må jo være defekt den dingsen?

Neste gang skal jeg bruke diodetesteren på multimeteret. Bør jo vise om den fungerer.

Målte ladespenning igjen, 13 på gel(forbruksbank) og 14,1 på syrebatt(start).

Målte rett på dynamo, 14,1 her også.

Kobler bort forbruksbanken, og start spretter opp i 14,4V i ladespenning.

Kobler til forbruksbanken igjen og kobler bort 2 av gel batteriene( har 3), spenningen øker til 13,3V på sistemann.

Min konklusjon er foreløpig at skilledioden kan stå, er ingen spenningsfall over denne(?)

Gel batterier får ikke høyere ladespenning enn 13V, selv med "by-pass" av skillediode.

Hei.

Dette her er blitt spennende. Hva skjer med ladespenningen din? Vet ikke om jeg forstår deg rett når du sier at spenningen ut fra skillediode til gelbatteri er 14,1 V og på gelbatteriet er det bare 13 V.

Dersom det ikke er en bryter i mellom diode og batteri, kan det være at det er skjøt på ledningen. Er tilbøyelig til å tro at det er en ekstra ledning fra dynamo til batteri som ladestrømmen til batteriet går gjennom, men som er for tynn til gelbatteriene.

:confused:

Gel batterier får ikke høyere ladespenning enn 13V, selv med "by-pass" av skillediode.

OK at det ikke er spenningsfall over skillediode. Spenningsfall har du uansett et eller annet sted. Kan det ligge på minussiden?

Forsøk å måle spenning fra minus på startbatteri til minus på forbruksbatteri. Skal være 0V hvis alt er OK.

LENGE LEVE GEL !!!

...Joerg skal vel bare selge....og GEL har han kanskje ikke ? :wink:

...jeg har nesten følelse at det er deg som selger Gel-batterier.

Jeg selger ikke batterier i det hele tatt, men fyller disse opp med det som batterier skal har.

GEL kan lades ut 80 %, uten at batteriet tar skade. ( Kun 50 % ved bly ) I tillegg ingen gassing, ingen syre lekkasjer..osv
..i teorien, ja, men hvor lenge sa du har du Gel-batteriene dine?

Men vi får se hvor lenge (ladecykler) gel-batteriene dine holder i realiteten,

fordi jeg ser ofte noe Gel som går på søppel også.

Og ang. gassing/lekkasje..osv?

Jeg seiler også, batteriene mine er 8 og 14år gamle, en sett har kommet ny nå.

Men jeg kan ikke fortelle noe om gaseksplosjon og syreutbrutt.

Kanskje jeg gjør det riktig?

GEL er mer lade-modtakelige. Dvs: Kortere tid på opplading.

Det hadde vært noe nytt for meg, men man lærer jo aldri ut.

Men hvis du er sikkert på det da kan du jo prøve å lade en Gelbatteri raskere enn jeg lader en Bly-syre.

Bare at du må akseptere begrepet 100% i så fall, fordi 70 til 90% holder ikke (men da er jeg også fortere uansett).

Selvutladingen på GEL er mye lavere. ( Derfor brukes disse av NATO )

NATO-styrkene bruker alt annet også, fra bly-syre til Selen, og alt etter behov.

Men i hvert fall har ikke det noe å gjøre med selvutladingen.

Ulempen er at GEL er dyrt,

Dette stemmer ikke lengre, men i hvert fall ligger de fleste Gel-batterier ikke langt unna bly-syre.

Men, hvis det skulle være sånt, hvorfor finnes det ikke noe Gelbatterier på nye båter, biler, lastebiler, drosjer, .... ?

Vet du ikke? Jeg kan fortelle deg det:

=> fordi absolut ingen Proff vill har Gel frivillige, fordi Gelbatterier er for problematisk.

Jeg mener å ha lest det et sted, men det bygger på min egen erfaring. Jeg hadde blyakkumulatorer før, men har nå hele forbruksbanken i GEL batterier. Opplading fra 50% - 90 % "føler" jeg går betydelig fortere nå. ( Ved landstrøm og samme lader fra Mastervolt )

De viktige % er disse som ligger over 80%, fordi disse siste 20% er de som puster liv i batteriet og holder batteriet i liv.

Alle andre er batterier som man kan se på søpplen hvert eneste våren.

Og det du "føler" er det som BTM-xx suggerer deg.

Jeg har jo Mastervolt sin BTM-III monitor. Det er den jeg bygger påstandene på. Her har jeg full oversikt på prosenter og Ampere inn og ut. ( Jeg hadde BTM-II i den forrige skuta )

Jeg kan bare anbefale at du kommer ned fra mastervolt-himmelen, fordi også om denne "realiteten vet jeg mer enn du.

Prosenter og Ampere inn & ut viser nesten alle Amperetellere, men de ferreste klarer å sjekke batterienens virkelige tilstands.

Og dette er det det kommer an på.

Forresten er det velkjennt at PMP1 teller presis, også mens batteriene blir gamlere.

Som sagt, les ikke så mye reklame.

Jeg har aldri stått med stoppeklokke, ...

Så spørs det jo hvor mange år herligheten varer.... :wink:

Det skulle du.

Hvis du bruker matematikk i tillegg da finner du rask ut hva sannheten er.

Så, og nå er det slutt med persønlig opprydding.

Enig, lano2? :cheers:

Hvis noen mener at Gel er verdens beste batteri for sin egen behov, da er det virkelig helt greit for meg.

Jeg persønlig synes bare at Gel tilhører hårstyling, men ikke i batterier, og da er ikke jeg allene med.

Ellers som sagt, også Gel-batterier kan lades relativt fort hvis man har tilpasset ladeutstyr.

Men med "relativt fort" mener jeg også at man gjennomsnittlig må regne med minst dobbelt så mye tid

enn med åpne bly-syre.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Har du noen dokumentasjon som kan undebygge de påstander du kommer med hva angår kapasitet, ladetid, levetid på bly syre, AGM og GEL batterier Jørg?

Jeg er nysgjerrig på om det finnes obejktiv info om dette noe sted. Jeg lærte litt av en batterileverandør om Bly - Kalsium kontra Bly - Antimon for en del år siden, men har lite peiling på AGM og GEL batterier. SIden det var en leveradør som kurset oss så erogså litt tilbakeholden hva angår det de fortalte.

er nok litt mer nyansert enn som så: OPTIMA® AGM Batteries

skriver av egen erfaring og som nevnt dette er noe jeg driver med til daglig over hele anvendelsespektret ("alle" typer batterier) hvor marine utgjør et av mange områder.

riktig lading er alltid viktigst men disse "djevlene" har overlevd det meste:

optima_allstart_oran_300op.jpg

Optima® SIL (Starter, Ignition & Lighting) Batteries

Back: 34M, 34, 34R (reverse post)

Front: 75/35, 6V, 34/78

optima_all_deep_cycle_opt300.jpg

Optima® Yellow Top & Blue Top Deep Cycle Batteries

Back: D31A, D31T, D31M

Center : D34/78, D34, D34M

Front: TF1800 "Troll Fury"

optimaene har vist seg veldig tolerante både mht ut- og opplading over 10+ år.

alle jeg har vært borte i enten for eget eller kunders bruk siden begynnelsen av 90 tallet lever enda til tross for driftsforhold som tidvis er ekstreme og ikke abefalelsesverdig.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...