Jump to content

Blanding av syre og gelebatterier, ladingsproblemer


Viksund Bravo

Recommended Posts

Du har nok helt rett Joerg, og resten av bransjen tar feil . :wink:

GEL er nok ikke kommet for å bli. Snart har vi bare bly batterier igjen, :smash: siden bly er så mye bedre på alle punkter.

GEL er nok bare gimikk for å få solgt søppel til oss forbrukere, dessuten er Mastervolt bare møkk. :lol:

 

Var det objektiv info du kalte det ? :yesnod:

Hei igjen, lano2.

Du behøver ikke å overdrive.

Det som er poenget fra meg er bare at bly-syre er både mottakeligere, billigere og enklere å hantere,

og at jeg ikke ser noen grunn for å foretrekke Gel- og AGM-batterier hvis det ikke finnes helt spesielle behov.

Teknisk sett finnes det faktisk ikke noen grunn for det, hvis man ser bort av "syreskrekk" som så mange fikk implantert.

 

Det man skulle tenke er å tenke i riktig rekkefølge.

Men hvis man tenker om slik da må man huske at vi snakker om 100%.

Husk også at det heller er skadelig for Gel / AGM hvis ikke disse får regelmessig 100% lading.

 

Hovedargumentene dine er:

"Gel kan utlades med 80% uten skade".

Jeg svarer med: du må også lade opp igjen, som matematisk overhodet tar 30% lengre tid enn 50% av bly-syre,

og jeg kan lade kraftigere på åpne bly-syre (med opp til 14,9 Volt)

 

Også er den viktigste delen, utjevningsladingen, avhenging spenningen vi kan bruke.

Som er hos: (maksimalt spenning som batteriet takler / tid for utjevningslading - topplading)

Gel & AGM type Exxide & Varta (vedlikeholdsfritt): maks. 14,4 Volt / 12 - 24 timer

Gel & AGM, US-spesifikasjon (forsegelt/forsveiset): maks. 14,1 Volt / 4 - 10 timer

Vanlig lokkete bly-syre og AGM-EU: maks. 14,4 Volt / 4 til 8 timer

Åpne bly-syre batterier som kan påfylles med vann: 14,8 Volt / 1 - 3 timer

 

Ønsker noen å nekte også det, eller har noen av kjære Dere sett en gang hvordan Gel batterier ser ut

når en regulator har sviktet uoppdaget etter bare noen få timer?

Jeg kan love at ikke jeg setter en fot på en slik båt, før minst 24 timer har gått når ladingen ble avslått.

Men hvis en ikke skulle tror på det, da skulle den nektende snakke med en mer troverdig person enn jeg er,

om det som skjer inne i både Gel og AGM når disse en gang fikk kraftig overspenning over litt lengre tid.

 

c) og pga. spesiellt ladeforholdet som både Gel & AGM krever kan du ikke kjøre dynamoet som den kunne brukes.

Det samme gjelder faktisk også 230V-ladere.

Det eneste argument som snakker for Gel og AGM er at ikke disse renner ut når båten velter en gang.

Men i så fall har man vanligvis helt andre problemer.

 

Forresten, kjære lano2, tar verken resten av bransjen feil eller selger søppel.

De vet hva de gjør og de fleste mer enn jeg om forskjelligste batterier direkte.

Men akkurat det er grunnen av at jeg "sladderer" det "bare så" ut, uten videre teori-tekniske informasjoner.

Hvis man snakker "privat" med både batteriforhandlere og -representanter da får man høre noe annet av bransjen.

Og dette holder for meg at jeg husker og gi det videre til de som er interessert i det.

Som viste seg jo som riktig i alle år siden jeg jobber med "lading & forsyning",

fordi kundene mine pleier ikke å kaste batterier i hvert 4. til 5. år.

 

Som sagt, hver eneste skal tro på hva en bare ønsker å tro,

men jeg tar meg rettigheten for å henvise på at mulig måten av lading er tingen for batterier.

 

 

Så, lykke til videre med diskusjonen om Gel & Co.

Jeg derimot har lov for å jobbe igjen :smiley: ,

fordi jeg har dessverre ikke noen sjef som betaler meg for diskusjoner på dagstida :nonod:

 

Snakkes kanskje senere

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
og pga. spesiellt ladeforholdet som både Gel & AGM krever kan du ikke kjøre dynamoet som den kunne brukes.

Det samme gjelder faktisk også 230V-ladere.

 

Hva mener du her ? :confused:

Har man begrensninger da kan man ikke bevege seg fritt, det gjelder også lading fra lader eller dynamoet.

Man kan ikke bruke maksimalt mulig spenning som gjelder for åpne bly-syrebatterier og med det blir det minst økt ladetid.

Bruker man i tillegg en lader/dynamo som ikke kan justeres på riktig spenning da risikerer man andre problemer i tillegg.

Les lengre opp en gang til.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

OK , skjønner hva du mener . Du mener at hvis man har kjøpt inn regulator og landstrømslader for blyakkumulatorer, så kan man ikke bytte til GEL batterier, uten å juster/kjøpe nye ladere.

 

Men et GEL batteri tar jo ikke skade av å bli ladet med 13,7 volt fra generatoren, og av og til topplades ( 14,4 volt ) fra en landstrømslader ?

Link to post

Det er mange med gode kunnskaper om batterier og lading, og hvordan vi må innrette oss for å få mest nytte av dem i lengst mulig tid!

 

Jeg tror selv at jeg har fått med meg "hovedlinjene", og har etterhvert fått sett at teorien (jeg valgte å tro mest på), også stemmer meget bra i praksis ombord i egen båt.

 

Ikke noe Hokus Pokus dette her nei......, og så er det jo fritt frem for hvem som helst å prøve seg frem for å teste ut de forskjellige alternativer, - slik at man selv først og fremst blir fornøyd!

 

Takker til Jørg for at han (gang på gang) forsøker å bringe frem gode alternativer som han vet fungerer godt, - bygd på mange års erfaring i praksis!

 

........ellers så tror jeg faktisk at trådstarter (se emne i trådtittel) også har fått utmerkede svar på sin problemstilling......., eller?

 

Ship o'Hoi :flag::seeya::sailing:

Link to post
Men et GEL batteri tar jo ikke skade av å bli ladet med 13,7 volt fra generatoren, og av og til topplades ( 14,4 volt ) fra en landstrømslader ?

Klart, det går og 13,7V ville jo også tilsvare vedlikeholdsladingen hvis man ikke ville bruke strøm inni mellom.

Men det er til å anbefale at laderen som lader mest (oftest) på batteriene skulle være den

som oppnær spenningen batteriene behøver.

Stikkord vedlikehold, vet du.

 

Og da kommer man på fornuftige dynamoregulatorer igjen, som ordner opp med det.

I ditt tilfelle hadde det vært perfekt med en som lader i flere trinn, slik at du har økt spenning og tidsregulering når du har brukt strøm,

men at ladningen faller tilbake på dine 13,7 Volt når motoren bare går uten at forbrukerne trekker strøm.

DA begynner batteriene dine å smile riktig. :smiley:

 

:sad: ...bare at en miks av batterier gjør det vanskeligere igjen, men ikke umulig.

 

Men vi har jo alle det samme problem, som dama her i huset sa i går.

Hva som er riktig vet vi faktisk alle, men vi nekter det.

Hu smilte og sa ganske stille: "Det som er kjekkt å ha (stikkord fargeplotter / GPS og radar i steden for

kunnskap om "barføtt navigasjon", tv, stereo, fryser, elektrisk do, kaffedrakter, osv. - opp til 12V-vaskemaskin),

dette kan koste både 5-siffrete beløp, alt verdens tid og mer.

 

Men det som må både mate og holde liv i hele greien, slik at alt dette overhodet får en sjanse for å virke,

dette får ikke lov å koste verken tid eller penge i det hele tatt.

...men blir diskutert så lenge at det pløtselig ikke er viktig lengre.

 

Harde ord, klart uttalt med kvinnelig logikk, men absolut riktig.

Jeg måtte bare smile, fordi en slags bra lader og dyamoregulering som er tilpasset batteriene

koster jo forholdsvis virkelig "ingenting" i mot dette, men sparer ordentlig på andre steder med det samme.

Og for en miks av batterier, hvis det må være, finnes det også løsninger.

 

Så og nå slutter vi best her, fordi det som Seastar sa stemmer også:

trådstarteren fikk nesten alle svar han trenger og må bare bestemme hva han gjør med det.

 

Lykke til og god sommer !

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

HER er det info og noen linker der man kan finne ut en del om forskjellige typer batterier.

 

HER får men en litt annen mening om AGM batterier kanskje?

Det hevdes bl.a. at de er mye mer mottakelig for strøm enn åpne syre batterier, særlig i der hvor ladespenningen er lavere enn 14.4V . Altså i de aller fleste båter idag.

HER kan man lese mer om dette. AGM er så mottakelig for strøm at de faktisk kan skade dynamoen hvis den ikke er beregnet for å levere maks strøm over lang tid ( hvis batteribanken er veldig stor) hevdes det.

 

Hvor objektive artiklene er kan sikkert diskuteres. Det jeg leser om AGM og GEL er imidlertid mer i tråd med hva jeg har hørt fra folk som benytter slike batterier. Flere som har slike batterier skryter bl.a. av mye bedre kapasitet (samme antall AH på batteribank) de har, enn de hadde med åpne bly syre batterier.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Det er mange meninger om Startbatterier.

 

Fakta er at Euroglobe batterier vant batteritesten i Motor utført

av forsvarets batterilaboratorium.

 

I testen var EUROGLOBE bedre enn Optima og prisen er under

halvparten.

 

Så hvorfor prøve andre batterier da.?

 

Forbruksbatterier.: 'AGM batterier beregnet til lifter eller åpne

6v bly syre blokkbatterier vil gi best resultat som forbruksbatterier til

de krevende båteiere.

Link to post

Trådstarter har fått mange svar, og er mer forvirret enn noen gang :crazy:

 

Spøk til side, takker for mange gode svar.

 

Er kommet frem til at det må forskes mer i båten... Kan det ligge en forbindelse jeg ikke har sett mellom startbatteri og dynamo? En lask som kobler forbi skillediode? Siden jeg ikke har spenningsfall over denne? En har jo lett for å tenke at det som er koblet opp er riktig i utgangspunktet, men har også sett det stikk motsatte noen ganger....

Fordelen med dette er jo at en blir godt kjent i nytt motorrom, så er jeg bedre rustet den dagen noe går galt :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Det er mange meninger om Startbatterier.

 

Det er vel først og fremst forbruksbatteriene i en båt som er mest interessant å diskutere selv om det er viktig med et startbatteri som gir godt med strøm over en kortere periode ( til start, vinsj og thruster).

Tester er alltid interessante, men hva de tester det viktigste.

Link to post
Trådstarter har fått mange svar, og er mer forvirret enn noen gang :crazy:

 

Kan det ligge en forbindelse jeg ikke har sett mellom startbatteri og dynamo? En lask som kobler forbi skillediode? Siden jeg ikke har spenningsfall over denne? :smiley:

 

Hvis du nå har forbindelse direkte fra dynamo til skillediode og videre til batterier så kan det jo også hende at det "gamle" sitter igjen (ikke fjernet). Dvs at det er en forbindelse mellom dynamo og starter som går videre til startbatteeri, sannsynligvis via en hovedbryter.

Bare et forslag :smiley:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Hvis du nå har forbindelse direkte fra dynamo til skillediode og videre til batterier så kan det jo også hende at det "gamle" sitter igjen (ikke fjernet). Dvs at det er en forbindelse mellom dynamo og starter som går videre til startbatteeri, sannsynligvis via en hovedbryter.

Bare et forslag :smiley:

 

Ja , men et godt forslag, og kanskje det eneste mulige her. Må prøve å følge kabler for å se. Blir kanskje en tur i båten idag også....

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Bare sjekk om det er fobindelse mellom dynamo(+) og starter(+).

Da har du vært litt fortere enn jeg :smiley: , ville foreslå det samme.

 

Men han skulle ikke fjeren dette kabel så uten vidre, dette er avhengig type dynamo.

Noen dynamoer krever spenning på B+ uansett om det finnes spenning på D+, ellers tenner dynamoet ikke.

En eks. er Hitachi LR160-471 som har kommet på Yanmar fra 2002, men mange andre også.

Har du en slik da trenger du en diode (100V, minst 5A) mellom IG og B+ slik at B+ får spenning fra IG

Men en slik diode koster bare noen "12" kroner og kan fås i bilelektriske verksteder.

 

Lykke til.

 

:seeya:

Jørg

 

Redigert: D+ har vært feil, riktig er IG (ignition).

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei.

Når du nå finner feilen og du planlegger å tilfredstille alle batteriene med god ladespenning, da hadde vert greit å ta en kontroll med å måle ladestrømmen(tangamperemeter). Vil dynamoen klare å forsyne alle matteriene uten å ta skade, eller kan den bli for varm for denne jobben? Kanskje det går helt fint med to gel-batteri?

 

Det er best å ha full kontroll.

:seeya:

Link to post

Det er ikke godt å si hvor mye jeg har lært gjennom denne tråden, men jeg har i alle fall lest mye om batterier. Jeg har nå et spørsmål om åpne versus lukkede syrefylte batterier. Jeg antar at Optima Exide Maxxima 900 DC batterier er forseglede batterier fylt med ordinær batterisyre. Jeg har 7 stk slike ombord til start, sidepropell, ankervinsj og generator, mv. I tillegg har jeg på forbrukssiden 4 stk 160 A (tunge) batterier som er åpne i den forstand at jeg kan etterfylle batterivann. Er det forskjellige hensyn som skal ivaretas når man lader lukkede i forhold til åpne tradisjonelle batterier? Håper at Joerg har noen synspunkter på dette.

Link to post

Hei igjen :smiley:

Nå har jeg vært nede i båten igjen, og jada.... Det lå forbindelse mellom dynamo og starter :headbang:

Ikke rart det ble surr dette! Godt kamuflert med yanmar-grå var den, samt inntullet i tape.

Dynamo er ganske ny, og det ser ut til at alle +kabler er klasket inn på samme klemme. Har visstnok vært en annen type dynamo tidligere, siden YA 12 regulatoren var koblet bort.

Nå lasket jeg skilledioden for å unngå spenningsfall til forbruksbank. Hadde nok ingen funksjon heller slik den sto...

Denne gangen hadde jeg 13,6 volt på gelebatterier og 14,1 på startbatteri. Hørte motoren jobbet godt for å levere strøm til batterier når jeg la inn bryter. Amperemeter i båten viste 20A, dette måler bare strøm til forbruksbank. Ikke allverdens kanskje, men stoler ikke helt på det heller. Må nok måle med strømtang.

 

Takk for hjelpen! :flag:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post

Jeg har også måling av lading på forbrukssiden men har ikke forstått hvordan dynamoen lader totalt, dvs er eksempelvis 20 A lading av forbruk og 20 A lading av startbatteri til sammen 40 A lading. Eller er det 20 A total lading? Jeg er litt redd for å regulere dynamoen slik at den belastes for hardt.

Link to post
Jeg er litt redd for å regulere dynamoen slik at den belastes for hardt.

 

 

Det skal vel godt gjøres å belaste den for hardt. Problemet er vel heller at dynamoene belastes for lite. I Slagskibet er det nå installert Sterling og jeg er overhodet ikke redd for overlast. Problemet har heller vært at den ikke har gjort jobben sin før Jorg gikk amok i batteri og motorrommet :wink: . Nå er det ihvertfall strøm nok virker det som.

Link to post

Kan bekrefte at shunten utelukkende er koblet til forbrukssiden. I tillegg er det to andre utganger fra skilledioden til hhv SB og BB startbatteribank. Det kan derfor hende at jeg må multiplisere ladingen med en faktor på 3? Jeg måler spenningen direkte på dynamoen ved omlag 3000 rpm til 15.09 volt og har ikke lyst til å belaste dynamoene noe mer.

Link to post

Lading av batterier av forskjellig type (GEL, åpne syre og AGM ) er et tema som også trådstarter lurer litt på.

 

Vet ikke om det er flere enn meg som blir forvirret av å lese forskjellige påstander som åpenbart er forskjellige.

 

Er f.eks dette bare tull "The higher charge efficiency of AGMs allows you to recharge with less energy: Flooded cells convert 15-20% of the electrical energy into heat instead of potential power. Gel-cells lose 10-16% but AGMs as little as 4%. The higher charge efficiency of AGMs can contribute to significant savings when it comes to the use of expensive renewable energy sources (wind generators, solar panels, etc.) as your charging system can be 15% smaller (or just charge faster)."

 

Dette og flere ting som krasjer litt med bl.a. hva Jørg hevder om de forskjellige batterityper kan leses i Linken jeg la ut i et tidligere innlegg i denne tråden, eller under henvisninger som finnes der.

 

Hvem har rett?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...