Jump to content

Blanding av syre og gelebatterier, ladingsproblemer

Viksund Bravo

Recommended Posts

Hyggelig å høre at du fann ut av det.

Da gjenstår det bare å fordele ladingen slik at startbatteriet får god lading og forbruksbatteriene får god lading.

:sailing:

Ja nå har jeg iallefall et utgangspunkt :smiley:

Nå vil jeg følge godt med på hvordan ladingen blir fremover. Må nok kanskje til med drastiske tiltak etter hvert...

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Hvem har rett?

Jeg vil ikke "har rett", men man skulle legge merke til om hvilke årstallene han snakker om.

Jeg har ikke lest alt, men jeg tror det dreier seg stortsett om erfaringer i årene 1997 til ca. 2000.

Ligger jeg feil?

Unnskyld hvis så, jeg gidder bare ikke å lese US-reports.

Engelske, tyske og (ja, også det) norske er da mer neutralt.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Om den noen av artiklene er noen år gamle spiller vel ikke all verdens rolle?

Nå har jo AGM og GEL batterier bare blitt mer og mer vanlig såvidt jeg har fått med med, og det har vært utvikling på denne type batterier. Rimliger har de vel ogsp blitt? Åpne bly-syre er jo nærmest de samme nå som for veldig mange år siden iflg et tidligere innlegg fra deg.

Har jeg misforstått - har det skjedd mye med åpne bly syre batterier likevel?

Batteriprodusenter av båtbatterier (i Norge og i andre land) produserer jo slike batterier til båt og andre ting. Hva er vitsen hvis egenskapene er dårligere enn åpne batterier?

Er det rimligere å produsere slike?

Er det "in" nå?

Poenget med at jeg spør er som nevnet for n-te gang å få objektiv info om dette som kan dokumenteres. Du har lest tyske, engelske og norske rapporter som sier noe annet enn de jeg linker til, stemmer det?

Fint om du i såfall kan henvise til dem slik at vi kan få lest dem slik at "sannheten" om de forskjellige batterityper kan komme frem (dokumentert).

Jeg sa jo allerede at jeg ikke går for langt i detalj.

Jeg medfølger heller ikke hvert eneste melding om "nye" type batterier, fordi for min skyld forandrer det seg lite.

Det som har forandret seg for min del ang. AGM og Gel er at disse har forandret seg

fra "helt ubrukelig" til kan "aksepteres" i siste 7 til 9 år.

Dette er alt, for meg.

Med at jeg foretrekker å ikke lese amerikanske rapporter har bare å gjøre med det at US-rapporter ikke er troverdige, for meg og aldri.

Det går ikke en gang at en slik rapport ikke blir korrigert for "nyeste utviklinger viser" i løpet av tida.

Vet ikke om du har følgt hele greien av AGM-batterier da disse har kommet på markedet.

Da hadde det også vært stor "trara" av amerikanske media, det samme som med mange andre ting.

Og resultatet? Først forsvand AGM komplett fra markedet igjen, fordi den type batteri hadde for mange allvorlige feil

og ha vært alt for dyrt.

I dag har det blitt annerledes mht. kvaliteten, men meningen min ang. tredje settningen er ikke forandret.

Sorry, men så oppfatter jeg dette.

Men du kan gjerne la meg utenfor, fordi temaet batterier er det samme som andre "religioner".

Alle har sin mening, men pga. det blir det ikke kjøpt mer av en type.

Og jeg sladrer verken om bestemmte merker eller type batterier.

Det jeg uttaler er meningen min "round-about", men ikke noe annet.

Tror altså dere at dere må overbevise noen om en type batteri da er det ikke noe i veien.

Og passer det ikke meg da forteller jeg meningen min til de som spør meg både persønlig og etter hvert,

så langt jeg vet noe om spesielle detalj.

Ikke mer, ikke mindre, men det holder fordi jeg vet i hvert fall hvordan disse batterier skal lades og behandles.

Og dette virker jo som det skal :smiley: .

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

------Og jeg sladrer verken om bestemmte merker eller type batterier.

Det jeg uttaler er meningen min "round-about", men ikke noe annet.

----Ikke mer, ikke mindre, men det holder fordi jeg vet i hvert fall hvordan disse batterier skal lades og behandles.

Og dette virker jo som det skal :smiley: .

Jørg

I min nykjøpte doning ønsker jeg ikke å blande forskjellige typer eller alder/tilstand på batterier i samme opplegg, men p.g.a. feil lading og hva vet jeg, - kanskje også at det flere ganger har vært helt utladet, - så er ihvertfall kapasiteten i antall timer på det vel 1 år gamle "lukkede fritidsbatteriet" veldig dårlig viser det seg.

Mener å ha fått bekreftet etter reelle målinger, at laderen må ta en del av skylden p.g.a. altfor dårlig ladespenning, så jeg skal ha en ny lader/strømforsyner til vogna pluss egnede nye forbruksbatterier av type som kan lades rask opp igjen!

Ser for meg at jeg må ha muligheten til å alternere med å få ladet batteriene fra nærmeste hotell/butikk/hytte i Rondane, hvor jeg da kan få låne 220v, slik at jeg i langweekender/ferie har nok strøm til det mest nødvendige ombord i vogna ute i "bushen"

Forslag på egnet lader og type batterier å starte opp på ny frisk med? :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Verden har gått videre !

Joerg , du må ta av deg syre-brillene . :wink:

Men verden har ikke gått videre overall, tror meg. :smiley:

Men jeg er oppmerksam, jeg lover :cool: <= ...forresten har jeg briller med denne formen, som er meget stygge men virksome. :lol:

Mastervolt , evt. Mastervolt eller Mastervolt !!! :smash::smash::smash: fra staubo.no

Nå glemmer du kort at jeg er "mannen til Sterling" i Norge, er du snill.

Ser man f.eks. på ca. 30A-klasses da koster en Mastervolt nesten 9 store (kompaktklasses 7)mens en Sterling koster 3,5.

Dere som gjerne regner så mye, sammenligner dere ikke?

Hva i alt verden, bortsett av en navn, kan være grunnen av at man betaler så mye for en batterilader

som ikke kan mer, men egentlig mindre enn flere andere?

Og så er den beregnet ved bare 25°C (før ha dette vært 20 grader, mer klarer de vel ikke),

mens f.eks. Sterling leverer maksimalt effekt t.o.m. 40°C, som gjelder for alle produkter.

Skal man ikke bruke laderne om sommeren også?

Eller gjelder der unnskyldningen "så varmt blir det jo ikke ofte i Norden"?

Og dette er ikke bare ang. ladere, men det gjelder hele produktspektret som Mastervolt tilbyr.

Mastervolt er ikke det verrste men in hvert fall bare for dyrt for det de selger, ferdig er det for min del.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Det er det jeg mener når jeg sa, lano2: "ikke les for mye reklame". :smiley:

Ellers må du forklare seriøst til meg hvorfor at bly-syrebatteriene mine er 9 og 14 år gamle.

Disse batterier har sett "litt" mer enn 100 cykler, som forresten de fleste batterier som er i bruk på verden,

står på en velbrukt seilbåt som seiles kun f.o.m 4 Beaufort (ligger altså permanent på skrå)

og det ha manglet ingenting på disse til nå.

Jørg

Tenk hadde du valgt GEL batterier.... Da kunne du hatt batteriene i 30 år. :lol:

? ...å forvente betydelig mer enn 1/5 er optimistisk allerede.

:blush: ...ha det vært jeg som sa det så høyt igjen?

Som sagt, dette er religion og hver må får sin egen erfaring.

- jeg utestenger meg selv av denne tråden nå -

..ssssluttt med det !

Jørg

Mener å ha fått bekreftet etter reelle målinger, at laderen må ta en del av skylden p.g.a. altfor dårlig ladespenning, så jeg skal ha en ny lader/strømforsyner til vogna pluss egnede nye forbruksbatterier av type som kan lades rask opp igjen!

Forslag på egnet lader og type batterier å starte opp på ny frisk med? :seeya:

Hei Seastar.

Tipper på at du vet mye om dette selv og vet at du bør ha en flertrinnslader som passer til batteribanken. Om du kjøper en stor lader så vil det jo uansett ta tid for å lade batteriet til 100%.

Jeg hadde en 20A lader jeg brukte tidligere, en helt vanleg lader. Målte mange ganger at ladingen var dårlig og bestemte meg for å kjøpe en ny lader. Valget ble en CTEC MULTI XS 7000. Ble overrasket over hvor bra den ladet. Den klarer å lade med 7A som er maks. Til batteriene fylles reduseres ladestrømmen, men klarer faktiskt å levere mer strøm til batteriet enn min gamle 20A lader. I tillegg har den vedlikeholdslading mm.

Ser det er mange bilfirma som selger denne nå, men det finnes jo også andre merker.

hej Nemo

hur stor batteribank har du til denne 7A Cteken???

jag har idag en 30A 'halv-intelligent' lader...... men lurer på en av dessa jag har jag har 370 Ah + 140 til start......hade jag klarat mig på en sådan 7A ??

S/Y Gunga Din

hej Nemo

hur stor batteribank har du til denne 7A Cteken???

jag har idag en 30A 'halv-intelligent' lader...... men lurer på en av dessa jag har jag har 370 Ah + 140 til start......hade jag klarat mig på en sådan 7A ??

Hei.

Jeg har bare 220Ah på forbruk og 140 til start, men lader ikke start og forbruk samtidig. Det vil ta noe lang tid å lade din store bank. Laderen er beregnet til 225Ah.

Snakket med en bekjent som selger blant annet batterier idag. SMF batterier anbefalte han. Det er tette bly/syre batterier med ventil. De skal iflg selger ha bedre egenskaper enn åpne batterier av samme fysiske størresle blant annet fordi kassen er bedre fylt og utnyttet bedre en åpne syre batterier. Han selger åpne syre batterier også og sa at etter noen års erfaring med SMF var han ikke i tvil om at han ville valgt slike i båten istedet for åpne syre batterier.

SMF batterier er jo ganske rimlige og selges over alt har jeg inntrykk av. Biltema selger jo nesten bare slike ser det ut til (ref utstilling i butikkene deres).

Noen som har slike batterier?

Erfaringer?

Redigert av OLPI (see edit history)

De fleste merker leverer både åpne og smf batterier.

I Motors batteritest kom smf batteriene dårligere ut fra samme produsent og størrelse.

Vannforbruk i et annerkjennt bly syrebatteri er meget lite hvis ladningen er i orden.

Det er greit å kunne fysisk sjekke syrenivå hvis overladning har skjedd.

SMF er greie startbatterier ikke som forbruksbatterier.

Optimale forbruksbatterier er Hoppecke track block eller Euroglobe AGM Megalight

denne typen batterier er laget for 600 til 800 utladninger. og brukes på Lifter . Golfbiler. feiemaskiner mm.

og er suverene som forbruksbatterier i campingbil og båt.

Batteriene har ikke fri syre og er tette vedlikeholdsfrie og har liten selvutladning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...