Jump to content

Blanding av syre og gelebatterier, ladingsproblemer

Viksund Bravo

Recommended Posts

hej Nemo

hur stor batteribank har du til denne 7A Cteken???

jag har idag en 30A 'halv-intelligent' lader...... men lurer på en av dessa jag har jag har 370 Ah + 140 til start......hade jag klarat mig på en sådan 7A ??

Hei Gunga din og dere andre, nå som Jørg har lukket seg ut fra denne tråden kan jeg jo fortelle om mine (begrensede) erfaringer med Sterling Produkter.

Det reklameres fra Lano for både det ene og det andre. I en tråd om kartplottere var det slik at kartplotterutstyr som kostet mindre enn 30-40' lapper var helt ubrukelig. I denne tråden er det Mastervolt til ganske mange lapper som er det eneste saliggjørende. Mastervolt er sikkert bra, men jeg er ikke sikker på at det er så mye bedre en Sterling. det er imidlertid helrt sikkert dyrere og jeg må bare innrømme at jeg har ikke Lano sine ressurser å bruke på båt..

Jeg brukte 6' på kartplotter og 8' på D5L kurs og føler meg trygg på navigeringen... For de pengen jeg sparte har jeg kjøpt 30A lader, laderegulator med display, batterimeter, samt en del annet småtteri, alt fra Jørg.

Dette er nå montert i båten og fungerer veldig bra. Erfaringen med utstyret er jo svært begrenset, hittil har det i alle fall vært en glede å ha det ombord. Jeg har 440 AH i forbruk og 65 Ah til start ( alt for mye til start egentlig, men dette hadde jeg stående). Landstrømladeren dytter på med strøm og vedlikeholder batterien på topp i uka. Den er også galvanisk isolert som beskyttelse mot galvanisk tæring. På vei inn fra uthavn leverer dynamoen helt opp til merkestrøm, og slår ikke av på ladespenningen, med påfølgende redusert ladestrøm slik som situasjonen var før. Alt fungerer knirkefritt. Det var imidlertid mange ting jeg lurte på under montering, og jeg drev nok Jørg til desperasjon med alt mas og alle spørsmål. Han var imidlertid alltid like vennlig og bestandig genuint opptatt av å løse problemene. Om det skulle være at Mastervolt er et lite hakk bedre enn Sterling, vil jeg allikevel ha fortrukket Sterling p.g.a value for money og service...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...