Jump to content

"Dogass"


BjornLie

Recommended Posts

Dagens forside i VG omtaler problemer med innestengt "gjødselgass/dogass", hydrogensulfid, som en farlig gass, som slo ut et par fra Fredrikstad. Kommentar fra andre på dette? (De hadde begge blitt lagt inn på sykehus. Har vist å gjøre med dårlig utlufting fra septiktanken.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har observert i flere norskbygde båter at utluftingsnippelen på septiktanken har liten diameter, gjerne 10 mm. Når båten stamper og ruller kan toilettpapir og annet lett tette denne utluftingen. Dette gir grunnlag for gassdannelse uten tilgang på luft - som videre kan gi dramatiske helseeffekter. Jeg hadde i to tidligere båter et spylesystem for luftingen slik at jeg spylte ferskvann inn i luftingen. Mange ganger måtte jeg i tillegg bruke stakefjær for å få åpnet utluftingshullet. I nåværende båt er utluftingshullet omlag 35 mm og dette problemet er dermed mindre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt noe av diskusjonen omkring hyrogensulfid fra septik ombord i amerikanske båtlenker hvor bl.a. langtidsseilere drøfter sine erfaringer. Her er septikksystemet ombord et ganske sentralt tema. Det nevnes at hydrogensulfid er tyngre enn luft og dermed kan lage et teppe ombord som kan virke skadelig på åndedrettsystemet når man sover. Selv om man ikke skal dramatisere dette temaet unødvendig, er det en påminnelse om at lufting av septik er nødvendig - og at kontroll av dette systemet bør inngå i gjevnlig kontroll av fritidsbåten. Jeg ville tro at relativt nye brukere av fritidsbåter setter pris på å bli orientert om dette?

Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt forståelse for at H2S har vært noe problem da den luktes lenge før den er farlig. Problemet kan kanskje være om en lufteslange faller av mens en sover eller noe slikt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber innen kloakk, og H2S-gassen er lite utbredt! Så jeg tror ikke dere trenger å bekymre dere.

 

H2S gass blir først og fremst dannet når kloakk (avløpsvann) får lang oppholdstid i luftfrie rom (altså rør og tanker). Innemellom doserer vi med et kjemikalie som heter Nutriox, spesielt nå om sommeren, for å hindre likt og gassdannelse. Men dette er sjelden, så jeg bekymerer meg ikke over dette.

 

Forøvrig har jeg hatt med gassmåler i båten, og målt ved utlufting, ved tømming og på toalettet uten å få utslag! Men dog, sigarettrøyk gjør utslag, og det er sant faktisk, så det er mye faligere å røyke!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt forståelse for at H2S har vært noe problem da den luktes lenge før den er farlig.

Tjaaa. Etter hva som står i avisen i dag, så er det visst akkurat det som er problemet. Når gassen blir fortettet nok, så slutter den å lukte, og det er da det er fare på ferde!

Selv tror jeg heller ikke at jeg har vært borte i noe sånt, men det er jo greit å være oppmerksom på problemet.

Link to post
Share on other sites

tydeligvis agurktid...hvis du tar av lokket på tanken din- putter hue oppi og rører i guffa etter den har stått noen dager i varmen... ja DA kan du ha et problem....lukt grensen er 0,15 ppm og grensen for arbeide er 5 ppm og da har du kjent guffa i lang tid...ca 20ppm og oppover begynner det å bli farlig....50-60ppm og opp akutt fare..hvis du ikke har luftinga under hodeputa er du nok trygg- men greit å få den på utsia av båten da...ellers får du ikke mange med på tur..... :puke:

Link to post
Share on other sites

hvis du ikke har luftinga under hodeputa er du nok trygg

Poenget her er vel hva som skjer hvis luftinga har gått tett. Da bobler gassen opp gjennom toalettet. Personlig sover jeg med hodet en 0,5-1 meter unna toalettskåla, så det ville ikke vært noe trivelig...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...