Jump to content

Septikpumpe tett...


Scand25

Recommended Posts

Jeg har nå fått en tett septikpumpe. Det er lensepumpen mellom septiktank og slange ut av båten. Og det kan virke som det som tetter ligger i pumpa. Har en idè om å åpne slangen som går fra pumpa og ut i sjøen, for deretter å stake ut pumpe tilbake i tanken + den delen av slange som går ut til ventilen og videre i sjøen. Men har også en følelse av at dette kan være noe dristig.

Jeg har klart å tømme tanken før, og det har ikke vært noen "foreign objects" som har vært pumpet ned bortsett fra litt toalettpapir. Ellers er det kun vann. Derfor synes jeg dette er litt uforståelig. Har også vært på tanken å skifte pumpen fra tank og ut med en 12v pumpe med kvern.

 

 

Det er nok noen med erfaring ang emnet her vil jeg tro, og tar imot tips med takk!! Gleder meg...

Link to post
Først det positiuve: bra at dette skjer før ferien starter for alvor. Dernest: Hvilken type pumpe dreier dette seg om? Flere typer kan utbedres uten alt for mange operasjoner.

 

Dette er en vanlig manuell lensepumpe. Og det ser ut som deet er i pumpa det er tett, for når jeg åpner ventilen som er ca 30 cm lenger fremme på slangen, og rett før utløpet, så får jeg ikke pumpet noenting. Pumpa er helt "sprengt", den står i spenn, og jeg vil ikke true noe med håndmakt heller, i tillfelle belgen skulle sprekke.

Link to post

Nettopp, det er en slik pumpe som står i.

Da skal jeg gjøre et ærlig forsøk i morgen ettermiddag med oppvaskhansker og neseklype. Men det hører det maritime livet til. :eek:

Det jeg tenker på nå er om det skulle tette seg igjen, når vi ligger ute i ferien. Det virket ikke som systemet er særlig mer motstandsdyktig enn en skvett, hvis du forstår.

 

Et sidespor, hvilket system er det du har i din flotte Beneteau?

Link to post
Nettopp, det er en slik pumpe som står i. ....Et sidespor, hvilket system er det du har i din flotte Beneteau?

Denne pumpetypen er svært slitesterk. De fleste delene kan skiftes ut. Jeg tror du har fått noe papir som lager en propp i tilbakeslagsventilen på uttømmingssiden i pumpa. Dersom pumpa er montert vertikalt, kan det være greit at du forbereder et system for å fange opp septiken som renner ut. Det verste som skjer er at pumpa står betydelig lavere enn septiktanken, du vil da kunne komme i en situasjon hvor det renner ut gjennom pumpa. Dersom pumpa er montert lavere enn tanken, ville jeg ha vurdert å åpne mannelokket til tanken og suge ut septikken denne veien. Det kan i flere tilfeller svare seg å bruke tid i forkant til forberedelsene, fremfor mye tid i etterkant til opprenskning. Ombord hos oss har vi to stk Jabsco, ett med håndpumpe som jeg foretrekker, og ett elektrisk med vakuum (undertrykk) som treker septik opp i en tank langt over vannivå. Tanken tømmes ved å åpne bunnventil. Denne tanken inngår i den "nordiske" Beneteau pakken. Orginalt leveres båten uten septiktank, både for det europeiske og amerikanske markedet. Så får man mene hva man vil om det..

Link to post

...hadde samme problem i fjor. Da var det en blokkering i stussen som går fra septiktank mot pumpen. Løsnet slangen på denne stussen og staket med en rørstubb direkte ned i stussen. Måtte faktisk stake ganske hardt ! Men, det løsnet og alt var bare velstand og glede etterpå ! :smiley::smiley: Regner med at årsaken til problemet var at noen hadde kastet noe "ulovlig" i toalettet. :discuss:

Link to post

Takk for gode innspill. Har idag åpnet VVS systemet fra Septiktank og ut av båten, og jeg har funnet ut at det er i ventilen ut av båten det har tettet seg. Det er en gammel ventil, ikke kuleventil, men en slik med rødt ratt som man skrur opp og igjen. Denne virker noe slitt, da jeg kan kun åpne den når den står lukket, og skru den med hånd til den står oppe. Jeg har staket med stakefjær i bendet ned mot ventilen på innsiden, men selvfølgelig ikke dristet meg til å åpne ventilen da båten ligger på sjøen. Etter å ha vasket slanger, staket ut ned mot ventilen, og skrudd sammen igjen (dristet meg også til en skvett med Jif avløpsrens, da plumbo synes jeg var i heftigste laget) så sitter det fortsatt dønn. Pumpen står fortsatt i spreng, og det er nå trykk, noe som er naturlig siden håndpumpen lager et press ned mot den tette ventilen..

 

En ting jeg lurer på er hvordan denne type ventil fungerer. Er det en skrue som åpner et spjel? I så fall kan det se ut om åpne/lukke mekanismen er ødelagt.

 

Hva er dimensjonen på slangene på et gammelt VVS anlegg på min snekke, regner med det er standard mål på de fleste snekker fra 70/ 80 tallet. Kan se ut som 1,5' men er ikke sikker. Vil ikke ta med de gamle slangene til forhandler...ehh...

 

Er neste steg å ta båten på land? Ferien starter om tre dager, huff....

Link to post
Denne virker noe slitt, da jeg kan kun åpne den når den står lukket, og skru den med hånd til den står oppe. Jeg har staket med stakefjær i bendet ned mot ventilen på innsiden, men selvfølgelig ikke dristet meg til å åpne ventilen da båten ligger på sjøen.

En ting jeg lurer på er hvordan denne type ventil fungerer. Er det en skrue som åpner et spjel? I så fall kan det se ut om åpne/lukke mekanismen er ødelagt.

 

Dette skjønte jeg ikke, ventilen må åpnes manuelt (du må åpne den ved hjelp av rattet) før du kan regne med å pumpe noe ut fra tanken og i sjøen. Men mulig jeg misforstår hva du mener :confused:

 

edit: Index har rett, sluseventil er navnet

Redigert av bergen (see edit history)
Link to post

Du har en standard sluseventil, som vel er det vanligste å bruke i båt (i alle fall før)! Dimensjonen er 38mm, dvs 1,5". Disse sluseventilene har en tendens til å ruste i enden av spindelen etter en del år, slik at gjengene forsvinner og spindelen ikke får tak i spjeldet. Håndtaket lar seg fortsatt skru opp og ned, men spjeldet ligger nede og sperrer for avløpet uansett. Regner med at det er dette som har skjedd hos deg. Har opplevd det samme et par ganger selv.

 

Det beste er nok å ta båten på land for å skifte ventilen, men hvis du er av den vågale typen kan du jo dykke under båten, slå en plugg i utløpet og skifte ventil mens do ligger ute. Men hvis du velger å ta båten på land først, vil jeg anbefale deg å skifte skroggjennomføringen med det samme. Den er sikkert like gammel som ventilen, og moden for en utskiftning den også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Om det er sånn å forstå at det er utløpsventilen som ikke lar seg åpne, kan du som midlertidig løsning skaffe deg en slange som du kopler rett på pumpen (denne er over vannlinjen) og over rekke og i sjøen. Når du er ferdig monterer du alt tilbake som det var for å redusere lukt.

Gjør du dette kan du utsette å landsette båten for å bytte ventil. Og bruke dassen helt til tanken nærmer seg full igjen før prossessen må gjentas.

 

Men dette er en "mannejobb" som du ikke tar resten av familen med på :puke: , dette er ikke luktfri operasjon og i og med at slangen fra pumpen og ned til ventile er full i guffe kan det nok bli litt søl så ta med riklig med filler.

Link to post
  • 7 år senere...

Hei, jeg har også problemer med at pumpen er tett, det er ikke mulig å pumpe ut, og som bildet under viser så står pumpen som en ballong, og jeg er redd den skal sprekke. Er det noen som vet om det er enkelt å få pumpen sammen igjen hvis jeg løsner slangeklemmen rundt "ballongen"?

 

Pumpen er merket med Whale og så er merket slitt men det ser ut til at det står "Crusher 8"

 

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...