Scand25 Startet 18.Juni.2007 Del på Facebook Startet 18.Juni.2007 Jeg har nå fått en tett septikpumpe. Det er lensepumpen mellom septiktank og slange ut av båten. Og det kan virke som det som tetter ligger i pumpa. Har en idè om å åpne slangen som går fra pumpa og ut i sjøen, for deretter å stake ut pumpe tilbake i tanken + den delen av slange som går ut til ventilen og videre i sjøen. Men har også en følelse av at dette kan være noe dristig. Jeg har klart å tømme tanken før, og det har ikke vært noen "foreign objects" som har vært pumpet ned bortsett fra litt toalettpapir. Ellers er det kun vann. Derfor synes jeg dette er litt uforståelig. Har også vært på tanken å skifte pumpen fra tank og ut med en 12v pumpe med kvern. Det er nok noen med erfaring ang emnet her vil jeg tro, og tar imot tips med takk!! Gleder meg... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Først det positiuve: bra at dette skjer før ferien starter for alvor. Dernest: Hvilken type pumpe dreier dette seg om? Flere typer kan utbedres uten alt for mange operasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Det var en for en stund siden som koblet om slangene omvent også.Da for du det tilbake igjen mulig en løsning bare ett tips.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Scand25 Svart 18.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Først det positiuve: bra at dette skjer før ferien starter for alvor. Dernest: Hvilken type pumpe dreier dette seg om? Flere typer kan utbedres uten alt for mange operasjoner. Dette er en vanlig manuell lensepumpe. Og det ser ut som deet er i pumpa det er tett, for når jeg åpner ventilen som er ca 30 cm lenger fremme på slangen, og rett før utløpet, så får jeg ikke pumpet noenting. Pumpa er helt "sprengt", den står i spenn, og jeg vil ikke true noe med håndmakt heller, i tillfelle belgen skulle sprekke. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Er det en slik lensepumpe: I så fall er det lett å løsne de seks skruene på "toppen" og fjerne de "tingene" som har tettet innsugings og/eller utslipps åpningene på pumpa. Dette kommer til å gå greit.i Sitér dette innlegget Link to post
Scand25 Svart 18.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Nettopp, det er en slik pumpe som står i. Da skal jeg gjøre et ærlig forsøk i morgen ettermiddag med oppvaskhansker og neseklype. Men det hører det maritime livet til. Det jeg tenker på nå er om det skulle tette seg igjen, når vi ligger ute i ferien. Det virket ikke som systemet er særlig mer motstandsdyktig enn en skvett, hvis du forstår. Et sidespor, hvilket system er det du har i din flotte Beneteau? Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 hei. bare en tanke, har du sjekket at ikke luftingen til septiktanken er tett. jeg har hatt membranpumper til lensing av septik i alle år, og har aldri opplevd å få dem tett. Uansett, lykke til, det er en skikkelig møkkajobb. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Sjekk gjennomføringa! Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
roaldbj Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Nettopp, det er en slik pumpe som står i. ....Et sidespor, hvilket system er det du har i din flotte Beneteau? Denne pumpetypen er svært slitesterk. De fleste delene kan skiftes ut. Jeg tror du har fått noe papir som lager en propp i tilbakeslagsventilen på uttømmingssiden i pumpa. Dersom pumpa er montert vertikalt, kan det være greit at du forbereder et system for å fange opp septiken som renner ut. Det verste som skjer er at pumpa står betydelig lavere enn septiktanken, du vil da kunne komme i en situasjon hvor det renner ut gjennom pumpa. Dersom pumpa er montert lavere enn tanken, ville jeg ha vurdert å åpne mannelokket til tanken og suge ut septikken denne veien. Det kan i flere tilfeller svare seg å bruke tid i forkant til forberedelsene, fremfor mye tid i etterkant til opprenskning. Ombord hos oss har vi to stk Jabsco, ett med håndpumpe som jeg foretrekker, og ett elektrisk med vakuum (undertrykk) som treker septik opp i en tank langt over vannivå. Tanken tømmes ved å åpne bunnventil. Denne tanken inngår i den "nordiske" Beneteau pakken. Orginalt leveres båten uten septiktank, både for det europeiske og amerikanske markedet. Så får man mene hva man vil om det.. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Maritim har reperasjonssett til denne håndpumpa, det koster hos dem kr 145 og inneholder iht nettbutikken: WHALE HÅNDP. REP.SETT 6025-11. Reparasjonssett for Whale håndpumpe. Inneholder membran, ventiler samt diverse låseklips og skruer. Sitér dette innlegget Link to post
Gunda Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 ...hadde samme problem i fjor. Da var det en blokkering i stussen som går fra septiktank mot pumpen. Løsnet slangen på denne stussen og staket med en rørstubb direkte ned i stussen. Måtte faktisk stake ganske hardt ! Men, det løsnet og alt var bare velstand og glede etterpå ! Regner med at årsaken til problemet var at noen hadde kastet noe "ulovlig" i toalettet. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 I stedet for pumpa kan det være en tanke å tenke over vilke papir en bruker. For min del er det bare ett spesial papir som duger. EKS Aqua soft. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Scand25 Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Takk for gode innspill. Har idag åpnet VVS systemet fra Septiktank og ut av båten, og jeg har funnet ut at det er i ventilen ut av båten det har tettet seg. Det er en gammel ventil, ikke kuleventil, men en slik med rødt ratt som man skrur opp og igjen. Denne virker noe slitt, da jeg kan kun åpne den når den står lukket, og skru den med hånd til den står oppe. Jeg har staket med stakefjær i bendet ned mot ventilen på innsiden, men selvfølgelig ikke dristet meg til å åpne ventilen da båten ligger på sjøen. Etter å ha vasket slanger, staket ut ned mot ventilen, og skrudd sammen igjen (dristet meg også til en skvett med Jif avløpsrens, da plumbo synes jeg var i heftigste laget) så sitter det fortsatt dønn. Pumpen står fortsatt i spreng, og det er nå trykk, noe som er naturlig siden håndpumpen lager et press ned mot den tette ventilen.. En ting jeg lurer på er hvordan denne type ventil fungerer. Er det en skrue som åpner et spjel? I så fall kan det se ut om åpne/lukke mekanismen er ødelagt. Hva er dimensjonen på slangene på et gammelt VVS anlegg på min snekke, regner med det er standard mål på de fleste snekker fra 70/ 80 tallet. Kan se ut som 1,5' men er ikke sikker. Vil ikke ta med de gamle slangene til forhandler...ehh... Er neste steg å ta båten på land? Ferien starter om tre dager, huff.... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Lambi bruker vi. Silkemykt for rompa og løser seg fort og greit opp. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 (redigert) Denne virker noe slitt, da jeg kan kun åpne den når den står lukket, og skru den med hånd til den står oppe. Jeg har staket med stakefjær i bendet ned mot ventilen på innsiden, men selvfølgelig ikke dristet meg til å åpne ventilen da båten ligger på sjøen. En ting jeg lurer på er hvordan denne type ventil fungerer. Er det en skrue som åpner et spjel? I så fall kan det se ut om åpne/lukke mekanismen er ødelagt. Dette skjønte jeg ikke, ventilen må åpnes manuelt (du må åpne den ved hjelp av rattet) før du kan regne med å pumpe noe ut fra tanken og i sjøen. Men mulig jeg misforstår hva du mener edit: Index har rett, sluseventil er navnet Redigert 26.Juni.2007 av bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Du har en standard sluseventil, som vel er det vanligste å bruke i båt (i alle fall før)! Dimensjonen er 38mm, dvs 1,5". Disse sluseventilene har en tendens til å ruste i enden av spindelen etter en del år, slik at gjengene forsvinner og spindelen ikke får tak i spjeldet. Håndtaket lar seg fortsatt skru opp og ned, men spjeldet ligger nede og sperrer for avløpet uansett. Regner med at det er dette som har skjedd hos deg. Har opplevd det samme et par ganger selv. Det beste er nok å ta båten på land for å skifte ventilen, men hvis du er av den vågale typen kan du jo dykke under båten, slå en plugg i utløpet og skifte ventil mens do ligger ute. Men hvis du velger å ta båten på land først, vil jeg anbefale deg å skifte skroggjennomføringen med det samme. Den er sikkert like gammel som ventilen, og moden for en utskiftning den også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergen Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Om det er sånn å forstå at det er utløpsventilen som ikke lar seg åpne, kan du som midlertidig løsning skaffe deg en slange som du kopler rett på pumpen (denne er over vannlinjen) og over rekke og i sjøen. Når du er ferdig monterer du alt tilbake som det var for å redusere lukt. Gjør du dette kan du utsette å landsette båten for å bytte ventil. Og bruke dassen helt til tanken nærmer seg full igjen før prossessen må gjentas. Men dette er en "mannejobb" som du ikke tar resten av familen med på , dette er ikke luktfri operasjon og i og med at slangen fra pumpen og ned til ventile er full i guffe kan det nok bli litt søl så ta med riklig med filler. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Nesten trist at jeg hadde rett. det var samme problem hos meg. Fikk skipet på slipp og byttet både gjennomføringen og ventil. Jeg tømte tanken først med drillpumpe, jeg trodde det var pumpa først jeg også. Så nå har jeg en pumpe i reserve Lykke til. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Scand25 Svart 26.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Hva burde jeg bytte ut ventilen i bunn med da? Det står en sluseventil som nevnt tidligere her. Jeg har kjøpt en 1,5'' kuleventil. Er det god erfaring med slike ventiler på VVS? Kan jeg bytte til denne? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Det går bra messing eller syrefast,bare ikke Biltema tynt gods MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Suggen (i sundet) Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 Har fundert litt over dette med hvilket papir som egner seg best til båttoalett, og har kommet frem til jo høyere "danglebærfaktor" papiret har, jo bedre egnet Sitér dette innlegget Link to post
OmvendLandkrabbe Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Hei, jeg har også problemer med at pumpen er tett, det er ikke mulig å pumpe ut, og som bildet under viser så står pumpen som en ballong, og jeg er redd den skal sprekke. Er det noen som vet om det er enkelt å få pumpen sammen igjen hvis jeg løsner slangeklemmen rundt "ballongen"? Pumpen er merket med Whale og så er merket slitt men det ser ut til at det står "Crusher 8" Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Om du løsner slangeklemmen kommer det mye dritt ut Du må ha en forstoppelse på trykksiden av pumpen, dvs mellom pumpe utløp til sjø. Prøv å stake utløpet gjennom skroggjennomføringen under båten, er du heldig får du løsnet proppen. Sitér dette innlegget Link to post
OmvendLandkrabbe Svart 13.Juli.2014 Del på Facebook Svart 13.Juli.2014 Takk for raskt svar, da prøver jeg en dette i morgen så kanskje jeg kan få tømt tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.