Jump to content

Yanmar 3GM. Er startermotor gåen?

Dra til sjøs!

Recommended Posts

Nytt toppladet batteri. Måler 12,8 Volt fram til starteren, men når jeg vrir på nøkkelen er det så akkurat den klarer å dra rundt et par ganger. Må opp med ventilløfterene får å få start.

Starteren virker rett og slett veldig "svak", er den gåen?

Noen som vet hvordan jeg evt. kan sjekke om den er ferdig, før innkjøp av ny til 3000,-

thanks

Sjekket jording etter beste evne. Jording må vel bli den svarte tykke ledningen som går fra motorblokka til minus på batteri? M.a.o starteren er vel jordet via motorblokka? Ser ingen jordledning fra starteren direkte til minus på batteri. Uansett, denne kabelen så fin og hel ut. Men sjekket ikke bak selve batterivelgeren, kan jo være det ikke er skrudd til skikkelig der...

Har testet med 2 stk forskjellige batterier(70 Ah & 75 Ah), begge nye i fjor. Ladet med elektronisk lader som viser feil hvis batteriet er gåent.

Takk for tips. Følgende har blitt testet.

Skrudde av batterivelgeren/hovedstrømbryter og var sikker på jeg fant feilen da to av punktene var så og si eiret bort. Koblet meg da direkte fra batteri til starter, men starteren var like svak. Prøvde også "tjuvstart metoden" med en lask direkte på starteren. Starteren har jeg nå allerde bestillt, men er fortsatt ikke helt sikker på at det er denne.

Når en starter ryker er det vel enten eller?? Den slår jo inn hver gang og går rundt, men er altfor svak selv med 12,8 V målt på starter.

Marius

Vil tro at du har dårlig kontakt i koplingsdelene i innslaget. kan demonteres og fusses rent. Alternativt slitter børster i selve motoren. Uansett burde det kunne la seg gjøre å overhale den, istedet for å kjøpe en helt ny en.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Når en starter ryker er det vel enten eller?? Den slår jo inn hver gang og går rundt, men er altfor svak selv med 12,8 V målt på starter.

Marius

Nei, absolutt ikke. En veldig vanlig grunn til at startere blir "svake" slik som du forklarer er enten at de har rustet fast eller at en av børstene har ryki. Hvis du skrur av lokket bak på starteren så finner du en propellformet fot som er montert på en senterpinne. Denne foten er feste for 4 kullstifter/børster som gir strøm til starteren (2 pluss og 2 minus), og disse stiftene/børstene blir igjen presset innover av 4 fjærer (en på hver stift/børste) På eldre startere kan denne mekanikken fort ruste/irre i stykker og hvis en av stiftene ikke har ordentlig kontakt vil man miste 50% effektm men heldigvis har de fleste startere rep.kit for dette.

Dersom du ønsker min erfaring fra nå nylig kan du jo lese denne:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=31311

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Hadde akkurat samme opplevelse med min Yanmar 3GM. :headbang: Starteren var defekt men lot seg reparere- sansynligvis er det dårlig kontakt ifbm startinnslaget innvendig i starteren men hos meg var ankeret også smeltet ifbm varmkjøring av starteren.

Starteren ble uansett fikset og er i orden igjen men vet ikke nøyaktig hva det koster da jeg ikke har fått regningen ennå.

MVH Tore

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...