Jump to content

Hjelp til RIB-tur Øst - Vest

Pro Open

Recommended Posts

Hei

Jeg planlegger å kjøre RIB fra Drammen til Sognefjorden i begynnelsen av juli. Har da tenkt å passere Lista og Jæren tidlig på morgenkvisten i håp om flatt hav. Er det noen som har forslag til siste uthavn for overnatting før vi går utaskjærs? I RIB'en er det dårlig med senger så teltplass (dvs ikke forbud mot telt) er nyttig.

Før Lista burde Hidra være en fin mulighet for å finne overnattingsplass. Sikkert ikke noe problem å finne seg en bukt der man kan slå opp teltet.

Om telting i Tananger ikke frister er det flere øyer utenfor Tananger som jeg innbiller meg at kan være vel verdt et besøk men har aldri hatt tid. På de kanter er alltid fokus å komme seg velberget over Jæren og ikke drive sightseeing. Kanskje noen lokale kan tipse om en fin plass?

Vi skal passe på å passere disse stedene i riktig rekkefølge ja - ellers kan det bli langt til vestlandet...

Det var lite info å få ut av dere her, normalt hagler det med ruteanvisninger...

Jeg prøver en annen metode, her er de ruten jeg har tenkt:

Avreise Svelvik

Tjøme

Svenner

Jomfruland

Portør

Risør

Lyngør

Arendal

Torungen fyr

Lillesand

Blindleia

Oksøy fyr

Ny Hellesund

Mandal

Hillesund

Lindesnes fyr / Spangereid-kanalen

Korshamn

Farsund

Kirkehamn på Hidra

Egersund

Sirevåg

Obrestad fyr

Kvitsøy

Skudeneshavn

Kopervik

Haugesund

Sandvikvåg

Ankomst Bergen

Noen som har forslag til bedre valg, evt. småsteder/severdigheter som bør svinges innom?

Det høres da ut som en utrolig spennende tur. Det kan sikkert bli en flott opplevelse hvis bare værgudene står dere bi. Jeg skulle gjerne ha vært med.

Du skriver ikke så mye om hensikten med turen. Er målet bare og forflytte båten fra Svelvik til Bergen? Skal du evnt. tilbake igjen? Hvor mange blir dere ombord? Hvor lang tid har du planlagt på turen. Jeg tenker med skrekk og gru på drivstoff-utgiftene til denne turen, men det er jo ikke alle forunt å ha slike bekymringer.

Ser du har fått med deg mange fine stoppesteder på din planlagte rute. Vet ikke om det er av interesse, men jeg anbefaler en stopp i Grimstad. Flott gjestehavn og en trivelig by med sørlandsidyll på sitt beste. Risør og Lillesand er forøvrig også bra.

God tur!

Ah, kortversjon om turen følger.

Jeg, kone og barn skal tilbringe 3-4 uker i Vik, midt i Sognfjorden, hos hennes foreldre. Jeg tar da med tre kamerater på guttetur for å få med båten, mens kone og barn tar den vanlig ruten over Hemsedal.

Vi er 4 stk som reiser på ettermiddagen torsdag 5. juli (neste uke). Regner med å ta første stopp i Arendals-området med overnatting i telt, grilling og pils på svaberget. På fredag putrer vi Blindleia og kommer oss i hvert fall til Lindesnes. Hvis rolig vær, satser vi på å gå rett til Skudeneshavn i løpet av ettermiddagen/kvelden. Er det mye vind tar vi kvelden i området Lindesnes og står opp i 4-tida på morgenen. Da prøver vi oss uansett, så får vi se hvor langt det holder. Det skal være veldig dårlige forhold for at vi ikke skal få kommet oss nordover i korte etapper mellom havnene.

Overnatting igjen i nærheten av Skudeneshavn, igjen i telt. Lørdagen blir det kosekjøring videre nordover, lunch i Haugesund kanskje, litt rundt i Bergens-skjærgården og så på grillfest utenfor Bergen med overnatting på vertens plen.

Søndag er mannskapet redusert til 2 og ferden går videre til Vik i Sognefjorden. Retur til Bergen blir 25. juli, videre hjem til Svelvik 27-29. juli.

Det er mange kommentarer av typen "go-kart til Leningrad" om denne turen, men det bygger nok på lite kjennskap til både sjøen og båten. For det første er det veldig begrensede områder på denne turen der man har langt til nærmeste nødhavn, det er også veldig god kontroll med vær osv. For det andre er en RIB, selv om den er åpen, betydelig tryggere i sjøen enn de fleste andre typer båter selv om de er langt større.

Bensinforbruket blir ikke så veldig galt - E-tec'en er ganske snill. Jeg regner med omtrent en liter per nautisk. Og delt på fire blir det temmelig mye gutteturopplevelse for pengene.

Grimstad besøker vi kanskje, men vi er vi godt kjent på sørlandet allerede, og spesielt i Grimstad, så det får ikke høy prioritet.

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...