Jump to content

Kjøp av VHF i England?


Erling

Recommended Posts

Jeg håper ikke dette er for kontroversielt. Jeg skal både ta sertifikat og registrere radioen, men vil altså gjerne spare noen kroner på selve kjøpet. Og da ser jeg at man kan kjøpe en håndholdt, CE-merket ICOM M71 for 2000,- i England mot 3000-3500,- her hjemme. Den vil passe mitt behov utmerket tror jeg, og en Englandstur er uansett under oppseiling.

 

Så spørsmålet mitt er; har radioer for det engelske og det norske markedet de samme spesifikasjonene mht. kanaler og lignende? Vil jeg få konsesjon for en slik "Englandsradio"?

Link to post
Share on other sites

Jeg håper ikke dette er for kontroversielt. Jeg skal både ta sertifikat og registrere radioen, men vil altså gjerne spare noen kroner på selve kjøpet. Og da ser jeg at man kan kjøpe en håndholdt, CE-merket ICOM M71 for 2000,- i England mot 3000-3500,- her hjemme. Den vil passe mitt behov utmerket tror jeg, og en Englandstur er uansett under oppseiling.

 

Så spørsmålet mitt er; har radioer for det engelske og det norske markedet de samme spesifikasjonene mht. kanaler og lignende? Vil jeg få konsesjon for en slik "Englandsradio"?

Gå inn på Consumers marine og bestill deg en der, du får en god håndholdt vhf for 600 kr. :flag: Har selv kjøpt 3 stk(2håndholdte og 1 fastmontert) hos dei og er meget fornøyd med kvalitet. Leverte inn dataen på det fastmonterte apparatet og fikk konsesjon hos telenor.. Mange apparat går for 99 doller + porto og tollavgift, allikevel under 1000 lappen. L1-L2-L3 bruker jeg lite, men jeg leverte apparatet inn til et verksted i Bergen, og dei tok 250 kr. LYKKE TIL.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kanalene L1-L2-L3 ligger ferdig i en del apparater men de må bare aktiveres, dette gjøres ofte med en knappekombinasjon så det er bare å få tak i denne oppskriften så kan man fikse det selv. :smiley:

 

Det tror jeg er feil, Espen.

Derimot kan du programmere omtrent alt av VHF`er som du vil bare du har den rette programvaren.

L1-L2 og L3 er landsspesifikke kanaler og programmeres kun i apparater som går til noen få skandinaviske land som bruker disse. Ofte blir kanalene lagt inn av norsk importør. Du vil neppe kunne "åpne" disse kanalene med koder dersom VHF`en er kjøpt i USA eller England da de ikke er lagt inn på kanalisten. Skal du ha disse, må de isåfall programmeres inn.

Dette blir omtrent som å kjøpe ny mobiltelefon og forvente at kortnummerlisten er ferdig utfylt fra Nokia med nummerne til din egen vennekrets. Jeg har selv programvare for programmering av flere typer VHF, så jeg vet godt hva som normalt finnes i kanaloppsettene.

 

Som jeg har skrevet noen ganger tidligere, skjønner jeg ikke helt hva som er så attraktivt med å importere dette selv.

For det første får man brukbare bærbare og stasjonære VHF`er fra kr. 1500,- og oppover her i Norge. Da får du på kjøpet

lader for 220v (fra USA er ofte ladere til håndholdte på kun 110v), alle L-kanalene, 2 års garant og 5 års reklamasjonsrett.

Det går an å tyne noen hundrelapper, men det går på bekostning av kjøpslov, kanaloppsett, m.m. og vinningen går fort vekk hvis du leverer apparatet til en forhandler for å få lagt inn f.eks. L-kanalene i etterkant.

 

Hvorfor kjøpe en ICOM IC-M71 for kr. 2000,- i England når du får en ICOM IC-M31 her i Norge for kr 1995,- (f.eks hos Wærners Båtbu i Sandefjord)?

ICOM håndholdt er for øvrig et glimrende valg og gode VHF`er, men forskjellen på disse to er bruksmessig liten til å forsvare prisforskjellen. Jeg har omtalt erfaringer om min egen Icom M31 her tidligere:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...699&hl=m31#

 

Se innlegg nr. 8 i tråden.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man skal importere radio fra utlandet er det ikke værre en å spørre om de kan programmere radioen for de frekvenser en ønsker.

Programmere radio fra PC er utrolig enkelt og kjapt om man har software og riktig kabel til dette som de fleste som selger har, også de i utlandet...

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar! Som den ukyndige jeg er, er det ikke minst motforestillingene som er av interesse.

 

Kanskje jeg skal si noe om det planlagte bruksområdet:

Kona og jeg har det veldig kjekt som helårs kajakkpadlere, både her vi bor i Rogaland og rundt Nøtterøy/Tjøme der vi er om sommeren. Men med alder og erfaring tror vi ikke lenger at vi kan mestre enhver situasjon selv, og vil gjerne være i stand til å anrope passerende båter hvis vi trenger assistanse – samt å varsle båter som åpenbart ikke har sett oss. Så en VHF til vårt bruk må være håndholdt, skikkelig vanntett samt få plass i en redningsvestlomme. Siden jeg kanskje ligger i vannet når jeg trenger den, bør den også være kraftig.

 

Phoebe: Fordelene med M71 framfor andre sammenlignbare radioer er størrelsen, 2000 mah Lion-batteri, 6W uteffekt og vanntett etter IPX8-normen. De M31 jeg greide å finne i norske nettbutikker har gammeldagse NiCd-batterier og en pris rett oppunder 3000 kr. Den kan jeg få i England til under 1500 – og da med Lion-batteri. Men den er uansett ikke så liten, ikke så vanntett og ikke så kraftig som M71. (Jeg skal uansett ringe Wærner - takk for tipset!)

 

Men det er klart, dersom "Englandsradioen" ikke har de kanalene som norske båtførere lytter på, har jeg jo ikke bruk for den! Hva er den praktiske konsekvensen av å mangle kanalene L1-2-3, dersom jeg ikke kan få dette ved Englandskjøp?

Link to post
Share on other sites

Hei Erling

 

Slik du beskriver ditt behov, kan jeg ikke se at det har noen betydning om VHF'en har L kanaler eller ikke. Den kanalen du kommer til å bruke hvis du trenger hjelp, eller trenger å påkalle en båts oppmerksomhet er Kanal 16 og den finnes på alle VHF'er.

 

Alle båter har lytteplikt på kanal 16. Man kaller alltid opp på kanal 16, og velger så en annen kanal for å prate videre.

Link to post
Share on other sites

Men det er klart, dersom "Englandsradioen" ikke har de kanalene som norske båtførere lytter på, har jeg jo ikke bruk for den! Hva er den praktiske konsekvensen av å mangle kanalene L1-2-3, dersom jeg ikke kan få dette ved Englandskjøp?

alle lytter på K16..............några få lytter även på L-kanaler.........men alle båter passer K16.....

 

kommer noen för nära dig med kajaken......16...........allt annet er bortkastet....(såvida man ikke på förhand bestemt en kanal)

 

 

(red. sorry såg ikke att Bliss X redan svaret dig!)

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Igjen, tusen takk! Da blir det nok kjøp i England. Nå har jeg også vært i kontakt med butikken, og de legger inn nye kanaler for 10£. Jeg har søkt etter hvilke frekvenser det i så fall gjelder, og finner dette:

 

Maritimt 155.500 MHz Radio frekvenser VHF-Maritim Kanal L1 (FritidsbÅter),

Maritimt 155.525 MHz Radio frekvenser VHF-Maritim Kanal L2 (FritidsbÅter),

Maritimt 155.650 MHz Radio frekvenser VHF-Maritim Kanal L3 (FritidsbÅter),

(http://www.smartprodukter.com/radio-frekvenser.html)

 

Jeg er takknemlig om noen kan bekrefte at det virkelig er disse frekvensene det er snakk om.

Link to post
Share on other sites

Maritimt 155.500 MHz Radio frekvenser VHF-Maritim Kanal L1 (FritidsbÅter),

Maritimt 155.525 MHz Radio frekvenser VHF-Maritim Kanal L2 (FritidsbÅter),

Maritimt 155.650 MHz Radio frekvenser VHF-Maritim Kanal L3 (FritidsbÅter),

(http://www.smartprodukter.com/radio-frekvenser.html)

 

Jeg er takknemlig om noen kan bekrefte at det virkelig er disse frekvensene det er snakk om.

 

Du har funnet de rette frekvensene ja :yesnod:

Link to post
Share on other sites

... og da med Lion-batteri. Men den er uansett ikke så liten, ikke så vanntett og ikke så kraftig som M71. (Jeg skal uansett ringe Wærner - takk for tipset!)

 

Vanntetthet og Icom generelt tror jeg ikke du skal bekymre deg over, men jeg ser absolutt poenget med størrelsen og ikke minst Li-ion-batteri på 2000 mah når du skal bruke den i kajakk uten lademuligheter!

M71 vil sikkert være en god løsning til ditt bruk.

 

Som flere andre nevner, anbefaler jeg uansett å ta et VHF-kurs.

Dette gir forståelse for systemet, hvordan det virker, hvilke kanaler som brukes til hva og ikke minst at du blir enda mer sikker på rutiner og prosedyrer, f.eks. hvis du en dag plutselig må bruke radioen i en nødsituasjon.

Når du først investerer i sikkerhet, bør du også kvalitetssikre bruken :smiley:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og tollvesenet er så greie hvis du ønsker å tolle inn VHFen din. De klødde seg i hodet og lurte på hva det var for en dust som gikk på rødt. Også var det bare en VHF :eek: . Toll fikk jeg ikke lov å betale og greie var de så det ble mye båtprat. Sørg bare for å ha orginalkvitteringen klar.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Sitter i disse dager å venter på ei 4 kg's pakke fra England ( http://stores.ebay.com/Bargain-Boat-Bits )

Ser frem til å motta min NYE Simrad RS87. Fikk melding om pakka og varsel om tolldeklarering fra Posten Norge. I tillegg til kjøpesummen kommer 25% MVA + Kr 182,- til Posten for fortollingsjobben. Innkalkulert i regnestykket ligger Kr 650,- til Bilradioservice i Drøbak som legger inn L-kanalene for meg. Og enda kommer den på underkant av 5700,-. Og så lenge utstyret er CE-merket, ingen problem å få registrert i Norge(Telenor) men er vel alltid lurt å sjekke i forkant. Fikk selv bekreftelse fra dem før jeg handlet.

eBay bør besøkes og brukes. Min erfaring. Har Handlet mest fra US (datautstyr). Aldri opplevd problemer med post eller varer. Bruker en kredittkort/PayPal, er en rimelig trygg.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Møtte en bekjent på Koster i sommer og han hadde kjøpt en knøttliten håndholdt Cobra i London. For kr. 460,-.. Sprutsikker og sikkert ikke all verdens kvalitet. Han hørte værmeldingen godt rundt sør og nord-Koster. 0,5 watt? Minste håndholdte jeg har sett. Forsøkte å få tak i en i Dublin, men der var prisene ganske likt de norske. Må da være et greit supplement til stasjonær? Kanskje ikke førstevalg til grab-bagen men fin i butikken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...