eysteind Startet 25.Desember.2003 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2003 Hei! Holder på med nytt dasjbord og har tenkt å montere en del nye instrument. Bl. voltmeter og ampermeter fra biltema. Lurer også på om eg skal kjøpe oljetrykks- og temptraturmåler der i fra også. Duger disse? Er mest inntressert i tempraturmåler. Har et WDO instrument liggende, men mangler giver. Er også litt usikker på om det virker da det følgte med en båt eg kjøpte. Det ser forøvrig helt nytt ut. På biltema får eg jo nesten giver og instrumenet for samme prisen som en WDO giver!! Har noen erfaringer med instrumenter fra biltema? Fant et bilde av en Windy på finn og syns dasjbordet var veldig flott. et slikt vil eg ha også... Men vil ha alle intrument i hus først slik eg vet kor mange hull eg skal ha. No ser båten nokså ufin ut. Godt vi har en lang vinter forran oss!! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2003 Heisann! Jeg har ikke noe videre erfaring, men jeg har brukt volt/tankmåler + giver fra Bilextra i ett års tid og det har fungert bra. Betalte vel ikke mer en 450,- for hele sulamitten. Det er vel det bare ett Vdo instrument koster. Det jeg er tvilsom til er hvor lenge det holder seg fri for rust og irr. Nå sto det riktig nok i styrhuset da. Men hvis det holder noen år så er det jo greit det. Må bare nevne giveren som jeg ga ca. 130,- for. (sånn flotørgiver) samme utførelse kostet 380,- på båtsenteret her jeg bor. Så giver for tank vet jeg ikke forskjell på kvaliteten på. (bensin/diesel) Jeg har heller ikke fått noe svar på om det er noen særlig forskjell på bil/båt instrument, bortsett fra pris selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 25.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2003 ......tenkt å montere en del nye instrument. Bl. voltmeter og ampermeter fra biltema. Lurer også på om eg skal kjøpe oljetrykks- og temptraturmåler der i fra også. Duger disse? ............. hei eysteind!God Jul, forresten, og du er i gang med planlegging igjen! kaster ikke bort tiden med juleknask, ser jeg! Tror at du skal være forsiktig med amperemeter av biltypen da disse er av direktekoblete typen. Er ikke noen spesialist på dette, men mener å ha lest i boken "Strøm ombord" at man bør BARE bruke type Shunt-Amperemeter, altså en modifisert sak som leser av i miliampere og ganger den opp til riktig verdi. Fordelen med Shunt er at du slipper å ha den tykke plusskablen koblet opp til instrumentet og så tilbake til batteriet igjen. bakdelen med denne løsning er: 1 - Du mister spenning underveis - spenningstap p.g.a. lang ledning 2 - Du øker brannrisiko, siden "hele" strømmen / spenningen går til et lite instrument Er litt usikker, har ikke boken for hånden, men mener å huske noe slikt! Båtamperemetere er dyrere men har bare en slags "målering" hvor den isolerte +-kabelen går gjennom, tror jeg. Altså ingen direkte strøm fra dynamo / batteriet til instrumentet. "Anyone, correct me, if I'm wrong!" Hilsen, Walter Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Lars H. Svart 25.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2003 . . . har bare en slags "målering" hvor den isolerte +-kabelen går gjennom. . .Wema har slikt amperemeter. Det er ikke dyrt, gir ikke spenningsfall og du slipper å gjøre noe som helst med opplegget ditt forøvrig, tre bare plussledningen gjennom "ringen" . Har bygget/konstruert et slikt selv med digital utlesning. Ellers har jeg et termometer i "bilvarianten" for kjølevanntemperatur. Virker OK, men ringen rundt glasset er etter hvert blitt en stor rustklump. Lars H. Ha en fortsatt God Jul! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
eysteind Svart 25.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2003 har allereide kjøpt inn ampermeter fra bilextra. Rekner med det er same problemet med dette som dei fra biltema. Om dere meiner dette er en farlig patent, kjøper eg wema sin. Den kostet jo bare 260,- Satser heller på dei andre intrumentene fra biltema. Men vart litt usikker: Er det vanlig å ha både oljetrykksmåler og oljetempraturmåler, eller kva har eg mest brukt for? Trenger eg noe av dei? Tempraturmåler vil eg ha. Men lurer på om disse giverene er enpolet. Har i dag ingen instrument, kun en varsellampe og alarm. Misser eg disse funksjonene når eg monterer instrumentet fra biltema? Kan eg evt. bruke en slags T kobling slik at eg bruker den gamle giveren på en nipel og den nye giveren fra biltema på den andre? Føler meg litt tryggere om eg har alle tre varselordningene. Er ikke sikkert at eg sitter og ser på instrumentet hele tiden en varm sommerdag. Rekner med det er standard nipler slik at eg finner en som passer... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2003 Du kan bruke et T-stykke for å montere oljetrykksgiveren i tillegg til alarm-bryteren du har fra før. Ofte finnes det også flere uttak der man kan montere givere. Har du mulighet så monter trykkmåleren etter filteret, da får du en god indikasjon på tilstanden til dette. (Trykket faller gradvis ettersom filteret "tetter" seg) Alle standard-givere fra Biltema er enpolet. Olje-temp-måleren bør monteres i bunnpanna. En vanlig løsning er å bore et hull i avtappings-pluggen og gjenge opp. (Normalt 1/8") Ang. ampere-meter så vil jeg også ubetinget anbefale en shunt-variant. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2003 Ang. ampere-meter så vil jeg også ubetinget anbefale en shunt-variant.Som nevnt ovenfor, vil jeg absolutt fraråde dette, om ikke så sterkt som løsningene der hovedplusskabelen må helt opp til amperemeteret, det er i hvert fall fyfy. Shuntløsninger gir alltid et spenningstap (om ikke mye). Wema sin løsning er mye bedre og enklere. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jope Svart 25.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2003 Hei på dere! Dere sier at shunten må monteres på hovedstrømkabelen, hva hvis man har skillerele installert da? Da får man vel ikke utslag på "meteret" under start av motor, eventuelt det forbruk som tappes direkte fra startbatteriet. I slike tilfeller går det vel an å montere shunten på - kabelen som normalt er felles for både forbruk og start? (skal vel monteres i en bestemt retning) Ved en slik installasjon er jo "hovedkabelen" den kabel som går fra dynamo direkte opp til forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2003 Som nevnt ovenfor, vil jeg absolutt fraråde dette, om ikke så sterkt som løsningene der hovedplusskabelen må helt opp til amperemeteret, det er i hvert fall fyfy. Shuntløsninger gir alltid et spenningstap (om ikke mye). Wema sin løsning er mye bedre og enklere. Lars H. Ok, med variant mente jeg shunt, eller enda bedre, Wema løsningen. Når det gjelder spenningstap så er iallfall den shunten jeg har i praksis uten tap. Har ikke målt spenningsfallet, men den blir ikke lunken engang når dynamoen lader med 70A. Da ville jeg vært mer opptatt av spenningsfall i f.eks. skilledioder. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2003 Kan eg bruke en slik T-stykke for vannmåleren òg? Er det såpass mye trykk at vatnet kommer ut i T`en? Trenger eg oljetempraturmåler? Er det mange som har dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2003 Kan eg bruke en slik T-stykke for vannmåleren òg? Er det såpass mye trykk at vatnet kommer ut i T`en? Trenger eg oljetempraturmåler? Er det mange som har dette? En vanntemp-måler bør nok sitte direkte i toppen for at du skal få en korrekt avlesning. Olje-temp måler går vel i "kjektåha" kategorien, men kan også være nyttig . Oljetempen gir en indikasjon på belastningen på motoren, er altså lav på tomgang og høy på full belastning. (Over tid, det kan ta en time eller mer på full fart før den stabiliserer seg på max) Tempen kan også bli unormalt høy hvis man har for lite olje eller dårlig vanngjennomstrømning i oljekjøleren, Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2003 Ser at wdo har tre typer giver. I maritimkatalogen står det: -Temp.giver m/sjalter -2 polig -2polig dobbel Kva betyr det? Prisen er fra 200-500 så dei må vere forskjellige. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2003 Heisann ! Jeg hadde voltmeter og vanntemp fra Biltema i min gamle båt. Dette funket greit teknisk, men selve voltmeteret og tempmåleren er ikke vanntett og det dannet seg raskt dugg på innersiden av glasset ved fuktig vær. Siden innmaten ikke er rustfri blir nok levetiden noe redusert.... Nå skal jeg teste disse instrumentene på en motorsykkel, det blir vel en større utfordring med tanke på fukt tenker jeg.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
index Svart 26.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2003 Jeg har amperemeter og voltmeter fra Biltema montert i min båt, disse sto i båten da jeg kjøpteden så jeg vet ikke hvor lenge de har stått der. Men i tillegg til at de dugger, så ruster ringen rundt instrumentet, og lakken flasser av. Dette ser lite pent ut, i forhold til originalinstrumentene som er mye eldre og har holdt seg mye bedre. Så jeg har faktisk lurt på å skifte ut de to fra Biltema for å få noe som ser mer ordentlig ut, selv om de fortsatt virker. Så dette er kanskje også noe å tenke på, det er jo tross alt til tider ganske fuktig i en kalesjebåt, selv om jeg har hardtop . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 26.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2003 Instrumenter generelt: Sjekk Faria på f.eks.: http://www.seatronic.no og søk på Faria. Dette er instrumenter fra USA for marint bruk med to-polete givere. På båten min virker de helt OK, uten at de har fantasiprisene til tyske- og andre instrumenter. De tåler å være monteret utendørs. Sitér dette innlegget Link to post
ss Svart 26.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2003 Du kan bruke et T-stykke for å montere oljetrykksgiveren i tillegg til alarm-bryteren du har fra før. Ofte finnes det også flere uttak der man kan montere givere. Har du mulighet så monter trykkmåleren etter filteret, da får du en god indikasjon på tilstanden til dette. (Trykket faller gradvis ettersom filteret "tetter" seg) Alle standard-givere fra Biltema er enpolet. Det må vel være bedre å montere givere m/alarm enn å montere T-stykker og en giver for hver funksjon? Når det gjelder tankgivere så må man iallefall passe på å bruke en som er laget av syrefast stål dersom man har tank av syrefast stål. Tenkte ikke på dette selv og monterte tankgiver fra Biltema. Denne var korrodert i stykker på 1/2 år! Ville forresten ikke brukt instrumenter fra Biltema til olje/temp. Disse må man kunne stole 100% på. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2003 takker for svar. Er det mulig å sjekke om wdo-tempraturinstrumenet som eg har liggende virker uten å kjøpe giver først? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 27.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2003 Skal du bruke tid og krefter på instrumentering vil jeg råde deg til å satse på kvalitetsinstrumenter. Sitér dette innlegget Link to post
McNeill Svart 27.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2003 Hvis det er slik som dasjbordet du skal bygge så blir den sikker like fin. Du får ha lykke til med å arbeidet, men du virker som en dyktig håndverker så jeg regner med at du greier å få den like flott. Når det kommer til oljetrykks-/ tempraturmålere så har jeg ikke mye å bidra med. Det har vært for mye fokus på det negative her en stund og jeg vil heller at vi heller oppmunterer, f.eks. med nyttig informasjon eller skryt dersom det er noe man synes er pent arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 27.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2003 Skal du bruke tid og krefter på instrumentering vil jeg råde deg til å satse på kvalitetsinstrumenter.Der sa du det. Jeg har prøvet litt forskjellig og sett litt forskjellig. Et voltmeter fra Biltema koster under hundrelappen. Det samme gjør amperemeteret. Begge er etter min mening fullstendig ubrukelige. Spesielt i båt. Jeg har begge liggende i garasjen. De vil aldri bli brukt i båten. Hvorfor ikke? De er unøyaktige, de dugger, de ruster, og ringen rundt er nær ubrukelig. Tempoeraturmåler, oljetrykk, turtall.... de er alle laget over samme lesten. Skal monteres tørt og godt inne i en bil og uten de store kravene til nøyaktighet. Til gjengjeld er de billige. Det ble diskutert ampermetere. Har selv et Wema med ringgiver. Koster noen hundrelapper mer enn Biltema sitt, men tåler å stå i en båt. Er temmelig nøyaktig, men med en skala fra -80 til +80A på et 50mm display gir ikke den aller strøste nøyaktighet. I tillegg må nullpunkt justeres en og annen gang. Wema er generelt greit nok og beregnet for båt. Godkjent til sitt bruk uten å være i stjerneklasse. (har diverse wema tankmålere også) Så har vi VDO. VDO er dyrt. Ingen tvil om det. Mitt VDO voltmeter er ikke særlig mer nøyaktig enn Wema sitt voltmeter, men det oser av kvalitet. Tilkobling, lys, design, konstruksjon. Dette er bra saker. Med instrumentbelysningen på, er designbiten i særklasse god. Jeg har en VDO sumlog. Elektronisk. Koster det hvite ut av øyet. Pris omtrent 3500 for et instrument som ikke gjør annet enn speedometeret på en hvilken som helst bil. Viser hastighetmed analog visning, digital tripteller og total distanse. Alt via en elekttronisk giver med et lite mekanisk skovlehjul. I foorige båt sto en maken sumlog. Denne greia virket like bra etter 10 år som da den var ny. Kombinasjonen elektronikk og fuktighet er et problem, men noen steder tas det høyde for slikt. Når man medtar alt bryderi det er å montere en eller annen giver og et instrument, blir det etter min mening feil å godta et middelmådig resultat bare for å spare noen hundrelapper. Jeg er Biltema-fan, men 100-kroners instrumentene bør man holde seg unna så sant ikke mål nr. 1 er å spare mest mulig penger. Dette blir som med brytere. Man kan kjøpe en tilfeldig bryter, en wema-bryter eller en Carlingswitch. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2003 Det må vel være bedre å montere givere m/alarm enn å montere T-stykker og en giver for hver funksjon?Klart, men jeg tviler på at man får dette til slike billig-instrumenter. Siden det er nevnt volt-metere så fant jeg til min overraskelse ut at de analoge variantene av disse bruker strøm, ca 100ma for et VDO-instrument jeg testet. Ikke all verden, men det kan tappe et batteri over tid. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 27.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2003 Er fullstendig klar over at biltema ikke er alverden av kvalitet. Dermed blir det sikkert Wdo-vannsmåler og Wema ampermeter. Trur eg likevel prøver biltema voltmeter. Dette er innstrument som ikke er i båten fra før, og er heller sikkert ikke nødvendig. Derfor ønsker ikke eg å betale mange tusen for sikkelige innstrument. Men om alternativet blir uten trur eg Biltema sin oljetrykksmåler er betre enn ingenting. Finst det ingen måter å sjekke at wdo-innstrumenet eg har liggende virker før eg kjøper giver? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2003 Jeg hadde for en lengre tid siden flere observasjoner vedr billige voltmetere: 1) bruker mye strøm (som Ingar allerede nevnte) 2) trenger litt risting for at viseren skal flytte seg når spenningen endrer seg bare littigrand (ikke noe problem i en bil, men en båt KAN ligge ganske rolig) 3) viser forskjellig avhengig av om instrumentet er montert horisontalt eller vertikalt. Kommer i fremtiden til å prioritere digitale instrumenter - ikke fordi de er mer nøyaktig, kan hende de er det ikke - men av de grunner nevnt over. Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 28.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2003 Desverre Eistein, du må nok belage deg på å prøve instrumentet med en giver. Det er den eneste måten å teste om det fungerer på. Det finnes sikkert utstyr hvor man kan justere mostanden og på denne måten teste det, men jeg aner ikke hvordan det funker. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Ingar Svart 28.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2003 Finst det ingen måter å sjekke at wdo-innstrumenet eg har liggende virker før eg kjøper giver?For å sjekke det ordentlig må du ha en giver, alt. et potmeter dersom du har data på giveren. Men du kan få en god indikasjon ved å sjekke med åpen og kortsluttet forbindelse mellom giver-utgang og jord. Da skal det gå i peak i hver retning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.