Jump to content

oljetrykks- og tempraturmålerer fra Biltema

eysteind

Recommended Posts

Jeg hadde for en lengre tid siden flere observasjoner vedr billige voltmetere:

1) bruker mye strøm (som Ingar allerede nevnte)

2) trenger litt risting for at viseren skal flytte seg når spenningen endrer seg bare littigrand (ikke noe problem i en bil, men en båt KAN ligge ganske rolig)

3) viser forskjellig avhengig av om instrumentet er montert horisontalt eller vertikalt.

Kommer i fremtiden til å prioritere digitale instrumenter - ikke fordi de er mer nøyaktig, kan hende de er det ikke - men av de grunner nevnt over.

Glemmte helt at det IKKE var det billigste instrumentet. Hadde nemlig først prøvd en billig Equs. Og deretter en JARIA (eller hva de heter; glemmer jeg alltid) marineinstrument (Maritim) og det var muligens noe bedre en Equs, men fortsatt skuffende.

Glemmte helt at det IKKE var det billigste instrumentet.

Iallfall når det gjelder strømforbruk er  det min erfaring også, det var bl.a  et VDO (båt) instrument jeg testet.

Vet ikke hva som er årsaken, til den prisen burde det ikke være noe problem å gjøre det bedre.

Jeg endte opp med et 0-5V panelinstrument fra Elfa.

Monterte dette med en 10V zener og laget ny skala på PC'en slik at området blir 10-15V.

Intet strømforbruk så det kan stå på kontinuerlig.

• 1 måned senere...

Kan bare bekrefte det Lotus sier. styr unna dette billig skvipet. Det ruster og er ikke egnet for båt.

Har god erfaring med Faria, som er en relativt rimelig serie. Vdo er kongen, men koster jo deretter. Wetus har ferdige paneler for motori div løsninger.

Amp meteret må du ha av typen med løs shunt. Hvis det er upraktisk å ha shunten på + kabel, kan du sette den på - men da må du snu shunt ringen (wema) eller koble motsattt på instrumentet hvis det er plateshunt. SE TEGNING som følger med.

Mvh Enjoy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...