SamH Startet 20.Juni.2007 Del på Facebook Startet 20.Juni.2007 Noen som vet hvor/hvordan jeg kan finne info om båten bak seilnummer SR 3? Sitér dette innlegget Link to post
fru_strert Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Prøv KNS. Dette er vel en gml. klassiker som er reg før NSF overtok registereingen. Dengang var det vel KNS som hadde reg. ansvaret. Innbiller meg dog at reg. er noget mangelfull.... Trygve Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 20.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Takk for det, men dette er trolig et eldre nederlandsk eller dansk nummer. Båten heter idag Canaima, og har tidligere vært solgt som C. Archers kuttter nr 30 fra 1903, Hejmen. Målene er ikke så gærne i forhold de tegningene SFM har på Marie/Hejmen, men den har idag Oregon Pine på stålspant, noe som jo langt fra er Archer typisk, hekken er også kappet. Historien og sikkert mye dokumentasjon er forsvunnet etter at den kom til Norge fra Danmark rundt 2000, tidligere eiere her til lands prater sammen via advokater.. Jeg har foreløpig ikke så mye mer enn seilnummeret og et dansk navn(Uten respons forøvrig) fra tolldeklarasjonen og gå etter. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Her og her kan du kanskje finne noen spor? Evt finne personer som sitter inne med kunnskap du er ute etter. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Mulligan Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Lite å finne om denne her utenom at den ble bygget for J. van Rietshoten i Rotterdam i 1903. Bygget i Larvik som byggenummer 160. Den forsvant relativt tidlig fra nederlandske registre. Blidet er fra 1904. Neste hekkbåt fra Mester Colin vet vi imidlertid en bråte om. Det var nemlig "Asgard" bygget for Erskine Childers. Sannsynligvis verdens mest berømte smugglerbåt. Idag Irsk nasjonalmonument. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Takker, som du ser så står det endel i T.B Sannes "Skøytene og lystbåtene", og jeg har tegningene etc. fra Sjøfartsmuseet, er imidlertid i tvil hvorvidt dette er (har vært ..) Hejmen eller om den bare er bygd likt den. Iom at jeg ikke har historien før den kom til landet i 2000, er jeg tvilende inntil motsatt er bevist. Nå er båten fin uansett den, men et sus av historie gjør affeksjonsverdien enda større :) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Det må nesten være "Hejmen". Den eneste som er lik, egentlig var lik for noen fiskere nordpå massakrerte den, er "Utowana". Og den tror jeg nå hører hjemme i Spania. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 Det første bildet ga meg en god følelse. Legg de inn her :) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 6.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 Har du forsøkt å finne historie over henne fra Venezuela. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SamH Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 Hun kom fra Nederland til Danmark svjv, når det vet jeg derimot ikke , hit til Norge kom hun i 2000. Jeg vet også lite om henne her i Norge, den skal ha sunket ved kai i tønsberg omegn og fått knukket masta i den forbindelse. Hvordan den masten var satt i båten vet jeg ikke, fordi hullet for mastefoten i dørken inne var for lite for beslaget som sto på restene av masta. Spekulasjonen min er at den er blitt restaurert/ombygget i Danmark tidlig på nittitallet og da penga tok slutt slapp verftet verktøyet og gikk fra båten. Masta har nok aldri stått i båten med den innredning den har nå. Så har den gått for lut og kaldt vann gjennom mange hender siden, den bar tydelig preg av mange år med neglekt da jeg kjøpte den ifjor. Allt utstyr vekk eller ødelagt, vi tråkka igjennom dekket, teak på finer, engang i tiden limt med sika og ikke vedlikeholdt + turen under vann gjorde at store deler av fineren var delaminert, For ikke å gjøre båten inoperativ reiv jeg ut og byttet det som var for dårlig, jeg borret gudene vet hvor mange 12mm hull ned i resterende dekk og helte tilsammen 60 kg epoxy, tynna og med sen herder i disse høla. Etter sliping la jeg en duk som heter Dynel, også den i epoxy og overmalte med urethan. Det kan gå for et seilduksdekk og holder 100% tett enda. Håpet var at det holdt i 3-5 år og det tror jeg det gjør, trenger litt tid for å skrape ihop nok penger til bytte av dekk + overbygg. En annen opplevelse var i fjor høst da vi fjerna 9 søppelsekker med blåskjell, etter tur fra Storsand til Notodden og 2 mnd i ferskvann. Vi gjorde 3 knop på maks for motor da, mot 8 nå i sommer. Det er mye tid og penger som skal ut før båten på noen måte er presentabel slik jeg ønsker, men imellomtiden kan jeg seile og også kose meg med rep når det passer slik. Jeg vet den deltok i Colin Archer Memorial i -86 men de hadde ikke informasjon om båten i organisasjonen der. Jeg har vært i kontakt med DFÆL, sjøfartsmuseet og svenske krysserklubben + postet bilder på ybw.com, lett gjennom bøkene om Danske lystbåde osv. foreløpig uten nevneverdig resultat. Var det dette bildet du tenkte på Jawik? Det er tatt på Norsjø i august, jeg hadde ferie en ukes tid alene og brukte den der. Seiler greit båten alene, om jeg bare tenker langt nok fremover hele tiden.. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 (redigert) Ja der har du det. Stemningsfullt. Har hun hadd samme navn hele sitt lange liv ? Det er jo en by i Venezuela med dette navnet og tenkte at der måtte det jo kunne være noe info når en går tilbake i tiden - mange år. Vist du tillater det så kan jeg gjøre et forsøk i samme slengen som jeg søker etter mer info på S/Y SEBI (Indisk / Afrikansk navn). Hun er ikke hyggelig uten mast .. Hva mente du med dette ? Canaima Venezuela Må jo ligge noe til grunne for valg av navnet... Redigert 6.Oktober.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SamH Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 Vist du tillater det så kan jeg gjøre et forsøk i samme slengen som jeg søker etter mer info på S/Y SEBI (Indisk / Afrikansk navn). Det må selvfølgelig gjerne gjøre :) Hun er ikke hyggelig uten mast .. Hva mente du med dette ? Hun blir ekstremt stiv, fryktelig hard i bevegelsene og rett og slett utrivelig å være ombord i pga kjølvekten. Med mast (Massiv 10" furu og 16.75 m lang) og rigg som tilsammen veier sine gode 500 kg er det en helt annen og riktig trivelig båt i sjøen. Bildet er fra da vi reiste masta i våres: Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 Hvor tung er hun og hvor lang / brei ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SamH Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 ca 13 tonn m/tomme tanker, 44 over dekk, rundt 35 i vannlinja og 12 fot brei. Dbg er 7 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 En flott båt. Måtte du få mye glede av henne. Et syn når slikt kommer seilende. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Jawik Svart 6.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 (redigert) Omtrent lik vår bortsett fra at vi er 45,4 fot lang og dbg 6 fot. Bredde 11,5 fot. Da synes jeg at dere har mye vekt i kjølen dersom dere kom til 6 tonn. Hadde nok muligens holdt med 4 tonn. Vi har hul tremast på 15,2 m (tot. 17,45 m) og løftes av fire mann. Og kjølvekt på 3,6 tonn (bly) med motor plassert 23 fot fra baugen, omtrent midtlengde. Ikke la vår MS betegnelsen forvirre deg. Kun til forsikringsbruk :). I innlegg #3 har du et bilde. Mener du at dette er samme båt ? Ligner ikke mye når en ser på baugen. Muligens ombygd ? SITAT: Båten heter idag Canaima, og har tidligere vært solgt som C. Archers kuttter nr 30 fra 1903, Hejmen. Er navnet Hejmen hennes opprinnelige navn ? Redigert 6.Oktober.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SamH Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 I innlegg #3 har du et bilde. Mener du at dette er samme båt ? Ligner ikke mye når en ser på baugen. Muligens ombygd ? SITAT: Båten heter idag Canaima, og har tidligere vært solgt som C. Archers kuttter nr 30 fra 1903, Hejmen. Er navnet Hejmen hennes opprinnelige navn ? Bildet er Hejmen, tatt i 1904, historien er at Canaima ble bygd opp på restene av denne på slutten av tjuetallet. Riktig eller ei, det vet jeg rett og slett ikke, vi sammenlignet den med Marie, som er lik midtskips og fram, samt tegningene fra sjøfartsmuseet og det er mange likheter i de store trekkene, men også noen fjonge ulikheter, som kappa hekk og et par bordganger høyere samt endring i kjølen. (Forøvrig så er det noen tonn innvendig ballast og ..) Det er ingenting som skulle bevise at den ikke var et rent nybygg dengang. Kjølen er forøvrig påstøpt mange ganger oppigjennom. Den har vel hatt en betydelig større rigg tidligere. Trimmen er jo også mye annerledes motoren i Canaima står lang bak, Hejmen hadde ikke motor. Men som sagt, jeg vet absolutt ingenting sikkert om hvor og når den kommer fra, og er vel egentlig blitt litt likegyldig i forhold til det. Har den aner tilbake til Larvik er jo det en god historie men det gjør ikke båten til noe annet enn det den er idag .. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.