Enviro Startet 20.Juni.2007 Del på Facebook Startet 20.Juni.2007 Hei Jeg har en Scand Dynamic 9200 2002 modell. Motoren er en CAD 44 (Volvo Penta) I dag når jeg var nesten hjemme startet det plutselig noen fæle brommelyder/vibrasjonslyder, jeg slakket helt ned for å prøve og se om der var noe på propellen. Det var der ikke og jeg hadde ikke annet å gjøre en å takse meg inn på sakte fart. Har sjekket over det meste uten å finne noe men det høres ut som at ett lager er helt gåen i drevet eller noe sånt, denne lyden er i fri også. Jeg legger til at jeg måtte bytte starteren ved sesongstart i år, den var opprustet. Noen som kan gi meg tips, da ferien starter snart. Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig Krise Noen som kan hjelpe. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Heisan, jeg ville løftet opp båten og sjekket drevet. Mulig det kan være lageret mellom motor og drev som er rustet. Lykke til Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Enviro Svart 20.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Takk for hurtig svar og jeg også tenkte at det måtte være noe der, men jeg har hatt drevet på opplag i vinter og demont/montert av verksted. Litt rart da, men de bytter vel ikke lager Sitér dette innlegget Link to post
Bawaria Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Her kan det være fler ting, stusser litt på det med starterbytte, på grunn av vann? Sitér dette innlegget Link to post
Enviro Svart 20.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Starteren var helt opprustet, og spesiellt den ene siden på tannhjulene, ifølge elektroverkstedet var den helt oppustet inni. Jeg har satt inn ny, og har opplevd 2 ganger at den ikke slår inn, må da gi den ett bank, liker ikke hele greia, for det er vel litt tidlig å begynne å dunke på en ny starter? Sitér dette innlegget Link to post
Bawaria Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Ja det kan være demperplaten. Elektoniskstyrte motorer er ikke veldig glade i vann, her gjelder det å holde motorrommene tørre. Fks rust på svinghjul så vil motoren miste kontroll over tenning og turtall til slutt ikke gå. Men det er nok ikke det som er problemet her. Lyder som du beskriver kan komme fra mange steder å forplante seg. Du må nok oppsøke et Penta verksted for å få det kontrolert. Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten32 Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Enten er det lageret som sitter på akslingen før drevet, eller så kan det være ett nålelager på knuten i drevet som er ødelagt. Blir brommelyden/vibrasjon værre når du svinger i fart?? Sitér dette innlegget Link to post
Bawaria Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Enten er det lageret som sitter på akslingen før drevet, eller så kan det være ett nålelager på knuten i drevet som er ødelagt. Blir brommelyden/vibrasjon værre når du svinger i fart?? Ja det tyder på han har problem her, men han bør ta opp dette med et verksted så fort som mulig. Særlig vis det er en knute, så kan denne gjøre storeskader vis den ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Enviro Svart 20.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Nå vet ikke jeg hva en knute er? Jeg har ikke prøvd å svinge i fart, jeg har bare putret inn i havna. Jeg har også ett stykke til verksted, lurer på om det er farlig å kjøre båten dit? Lyden høres ut som en verre utgave enn ett hjullager i bil er slitt, derfor trodde jeg det var ett eller annet på propellen. Var nede og startet opp nå, og den starter greit opp og når den etter 1 minutt går ned på tomgang, høres lyden klart. Har ikke speedet og prøvd mer Sitér dette innlegget Link to post
Bawaria Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Unnskyld men det er ikke kompressoren du hører. Sitér dette innlegget Link to post
Enviro Svart 20.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Nei når den startes er turtallet ekstra høyt i ca. 1 minutt, etter det går den ned på turtallet, og det var da jeg tydelig hørte bromlelyden i bakkant av motoren/drevet ikke lett å avgjøre eksakt hvor Sitér dette innlegget Link to post
Bawaria Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Nei det var bare en tanke jeg hadde Her kan det være mye forskjelig. Så du bør nok få fagekspertise til å høre på, de kan selvfølgelig ikke stille diagnnose før de har hørt å sett. Sitér dette innlegget Link to post
Enviro Svart 20.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 OK, skal ta kontakt i morgen, tusen takk for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten32 Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Knuten på drevet sitter øverst på drevet. Det er denne du trer inn på akslingen fra motoren. Vis det har blitt en vannlekasje fra knutebelgen og inn på knuten kan nålelagrene bli ødelagt. Det samme kan skje med lageret som sitter mellom motoren og knuten på drevet. Den samme gummibelgen som tetter for begge deler. Jeg hadde ett nålelager i knuten som hvar gåent for noen år tilbake. Da hørte jeg en brumme lyd samt vibrering. Tok båten på land etter en stund. Tok av drevet og kjente på knuten. det var nesten så jeg ikke kunne bevege knuten i den ene rettningen. Tok med drevet til en bekjent som har vært volvo penta mekanikker i mange år. Han konstaterte at det ene nålelageret var knust. Han kunne også fortelle at dette kunne hatt skjært seg fullstendig med lengre kjøring. Det han da fortalte var skremmende. "Om nålelageret hadde skjært seg fullstendig kunne kreftene fra motoren revet av festene til drevet og eller tatt med seg deler av akterspeilet". Det er med andre ord store krefter i svin Siden du hører denne brummelyden selv når båten ligger stille i fri, tror jeg det er lageret mellom motoren og drevet som er gåent. Dette vil likevel kunne skade nålelagerne på drevet. Vær forsiktig. Ring en volvo mekaniker å be han høre på lyden. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Hva med eventell reklamasjon mot Scand som har levert båten? Var det ikke en 2002 modell? Kanskje har det ikke gått 5 år ennå siden du kjøpte den? Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 En kamerat av meg med KAD44 motor opplevde følgende: Fikk ikke båten opp i fart / motoren ville bare gå skikkelig på lavt turtall. Han satt den på verksted og følgende feil ble avdekket: Rust på svinghjul, rustet starter, rust på knuten og ikke overaskende - hull på knutebelg. Diverse lagre måtte skiftes også. Det hadde gått hull på knutebelgen fordi slangeklemmene ikke var montert slik som Volvo spesifiserer. Motoren fusket fordi giverene til elektronikk-styringen montert på svinghjulet var skadet av rust/korrosjon. Det ble en dyr reparasjon, men forsikringsselskapet var meget imøtekommende og definerte hullet i belgen som et hendelig uhell. Får håpe det ikke er så ille i din båt, men jeg kom til å tenke på dette når du nevnte rustet startmotor, så vet du ihvertfall hva som kan skje. Har du vann i belgen, så sjekk også svinghjulet for rust. Sitér dette innlegget Link to post
isbjorn Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 har samme lyden på min båt også, tror lagene(er 2 stk) på akslingen mellom motor og drev er gåen. Prøver å finne ut om jeg må ut med motoren for å skifte dem? Jeg har en skisse over svinghjulskåpa, send meg IM med e-postadr. din så kan jeg sende deg den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.