Jump to content

KAD44, brommelyder/vibrasjonslyder


Enviro

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en Scand Dynamic 9200 2002 modell.

Motoren er en CAD 44 (Volvo Penta)

 

I dag når jeg var nesten hjemme startet det plutselig noen fæle brommelyder/vibrasjonslyder, jeg slakket helt ned for å prøve og se om der var noe på propellen.

Det var der ikke og jeg hadde ikke annet å gjøre en å takse meg inn på sakte fart.

 

Har sjekket over det meste uten å finne noe men det høres ut som at ett lager er helt gåen i drevet eller noe sånt, denne lyden er i fri også.

 

Jeg legger til at jeg måtte bytte starteren ved sesongstart i år, den var opprustet.

 

Noen som kan gi meg tips, da ferien starter snart.

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Krise Noen som kan hjelpe.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post

Starteren var helt opprustet, og spesiellt den ene siden på tannhjulene, ifølge elektroverkstedet var den helt oppustet inni.

Jeg har satt inn ny, og har opplevd 2 ganger at den ikke slår inn, må da gi den ett bank, liker ikke hele greia, for det er vel litt tidlig å begynne å dunke på en ny starter?

Link to post

Ja det kan være demperplaten.

Elektoniskstyrte motorer er ikke veldig glade i vann, her gjelder det å holde motorrommene tørre. Fks rust på svinghjul så vil motoren miste kontroll over tenning og turtall til slutt ikke gå.

 

Men det er nok ikke det som er problemet her. Lyder som du beskriver kan komme fra mange steder å forplante seg. Du må nok oppsøke et Penta verksted for å få det kontrolert.

Link to post
Enten er det lageret som sitter på akslingen før drevet, eller så kan det være ett nålelager på knuten i drevet som er ødelagt.

 

Blir brommelyden/vibrasjon værre når du svinger i fart??

 

 

Ja det tyder på han har problem her, men han bør ta opp dette med et verksted så fort som mulig.

 

Særlig vis det er en knute, så kan denne gjøre storeskader vis den ryker.

Link to post

Nå vet ikke jeg hva en knute er?

 

Jeg har ikke prøvd å svinge i fart, jeg har bare putret inn i havna.

 

Jeg har også ett stykke til verksted, lurer på om det er farlig å kjøre båten dit?

 

Lyden høres ut som en verre utgave enn ett hjullager i bil er slitt, derfor trodde jeg det var ett eller annet på propellen.

Var nede og startet opp nå, og den starter greit opp og når den etter 1 minutt går ned på tomgang, høres lyden klart.

Har ikke speedet og prøvd mer

Link to post

Knuten på drevet sitter øverst på drevet. Det er denne du trer inn på akslingen fra motoren. Vis det har blitt en vannlekasje fra knutebelgen og inn på knuten kan nålelagrene bli ødelagt. Det samme kan skje med lageret som sitter mellom motoren og knuten på drevet. Den samme gummibelgen som tetter for begge deler.

 

Jeg hadde ett nålelager i knuten som hvar gåent for noen år tilbake. Da hørte jeg en brumme lyd samt vibrering. Tok båten på land etter en stund. Tok av drevet og kjente på knuten. det var nesten så jeg ikke kunne bevege knuten i den ene rettningen. Tok med drevet til en bekjent som har vært volvo penta mekanikker i mange år. Han konstaterte at det ene nålelageret var knust. Han kunne også fortelle at dette kunne hatt skjært seg fullstendig med lengre kjøring. Det han da fortalte var skremmende. "Om nålelageret hadde skjært seg fullstendig kunne kreftene fra motoren revet av festene til drevet og eller tatt med seg deler av akterspeilet". Det er med andre ord store krefter i svin

 

Siden du hører denne brummelyden selv når båten ligger stille i fri, tror jeg det er lageret mellom motoren og drevet som er gåent. Dette vil likevel kunne skade nålelagerne på drevet. Vær forsiktig.

 

Ring en volvo mekaniker å be han høre på lyden.

Link to post

En kamerat av meg med KAD44 motor opplevde følgende: Fikk ikke båten opp i fart / motoren ville bare gå skikkelig på lavt turtall.

Han satt den på verksted og følgende feil ble avdekket: Rust på svinghjul, rustet starter, rust på knuten og ikke overaskende - hull på knutebelg. Diverse lagre måtte skiftes også.

Det hadde gått hull på knutebelgen fordi slangeklemmene ikke var montert slik som Volvo spesifiserer. :eek:

Motoren fusket fordi giverene til elektronikk-styringen montert på svinghjulet var skadet av rust/korrosjon.

Det ble en dyr reparasjon, men forsikringsselskapet var meget imøtekommende og definerte hullet i belgen som et hendelig uhell. :smiley:

 

Får håpe det ikke er så ille i din båt, men jeg kom til å tenke på dette når du nevnte rustet startmotor, så vet du ihvertfall hva som kan skje. Har du vann i belgen, så sjekk også svinghjulet for rust.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...