Skvulpen Startet 20.Juni.2007 Del på Facebook Startet 20.Juni.2007 Driver og gjør meg kjent med min "nye" Yanmar 4JHE 44 HK ferskvannskjølt motor fra 1987. Skifte av oljefilter og dieselfilter er greit beskrevet i håndboka. Men er her ikke noe sjøvannsfilter? Hvordan stoppes / renses eventuelle uhumskheter som kommer seg inn gjennom sjøvannsinntaket? Eller er det selve sjøvannsinntaket som er "filteret"? Må man dykke under båten med dobørste om dette skal rengjøres? Eller er ikke dette noe problem? Så en instruksjonsvideo for en VP, og der var det et sjøvannsfilter inne i motorrommet, som man kunne åpne opp for å gjøre rent. Det er ikke slik på alle innenbordsmotorer? Ja, jeg er nybegynner på innenbords motor og vil gjerne ha støtte og beroligende ord! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 dette er vel ikke vanlig på eldre mindre motorer. Eg har iallfall aldri hatt sjøvannsfilter på dei snekkene vi har hatt. Men er jo sikkert veldig kjekt å ha da. Spesielt ved konservering... Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 20.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Men hvordan har man da kontroll (under sesongen) på at ikke noe passerer sjøvannsinntaket? Det havner da rett i varmeveksleren? Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Monter et filter, det er en lett oppgave dette bevarer kjølerene over tid. over vannstand. manet slim og små krepsdyr har ikke noe inn i et kjølesystem å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Monter et filter, det er en lett oppgave dette bevarer kjølerene over tid. over vannstand. manet slim og små krepsdyr har ikke noe inn i et kjølesystem å gjøre. Enig. Monter filter, f.eks. dette Filter eller tilsvarende. Det gjorde i alle fall jeg på min 4jh-te. Langt enklere å vedlikeholde et sjøvannsfilter enn å rense varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 (redigert) Jeg nå kjørt min Saga 27 med Yanmar 4JHE 44Hp uten filter i 21 år uten problemer. Og jeg har aldri hatt overtemperatur på motoren. For 12 år siden hadde jeg varmeveksleren oppe for kontroll, og den var helt fin. Impeller har bare vært skiftet to ganger på denne tiden. Men jeg har tenkt å få meg filter. Det har jeg tenkt i mange år! Lars H. Redigert 20.Juni.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Monterte sjøvannsfilter i våres. Tok ikke lang tid - og filteret var heller ikke dyrt. Dog måtte jeg ha noen lengre slanger og det kostet mer enn filteret. Etter en 2 måneder i vannet er jeg allerede overrasket over alt gress, tang og småstein (!) som er stoppet. Fortøyde for litt siden på et sted det vel ikke var mer enn en meter under båten - antar det var i den forbindelse småsteiner ble virvlet opp (av baugpropellen?) og kom inn. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 På mine Perkinser er det heller ikke sjøvannsfilter... har ikke vært det siden de var nye ( 78).. Ingen problemer så langt, Men har vurdert å sette på jeg også.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.