Jump to content

Yanmar 4JHE - ikke noe sjøvannsfilter?

Skvulpen

Recommended Posts

Driver og gjør meg kjent med min "nye" Yanmar 4JHE 44 HK ferskvannskjølt motor fra 1987. Skifte av oljefilter og dieselfilter er greit beskrevet i håndboka. Men er her ikke noe sjøvannsfilter? Hvordan stoppes / renses eventuelle uhumskheter som kommer seg inn gjennom sjøvannsinntaket? Eller er det selve sjøvannsinntaket som er "filteret"? Må man dykke under båten med dobørste om dette skal rengjøres? :diving: Eller er ikke dette noe problem?

Så en instruksjonsvideo for en VP, og der var det et sjøvannsfilter inne i motorrommet, som man kunne åpne opp for å gjøre rent. Det er ikke slik på alle innenbordsmotorer? :confused:

Ja, jeg er nybegynner på innenbords motor og vil gjerne ha støtte og beroligende ord! :crazy:

Monter et filter, det er en lett oppgave dette bevarer kjølerene over tid. over vannstand. manet slim og små krepsdyr har ikke noe inn i et kjølesystem å gjøre.

Enig. Monter filter, f.eks. dette Filter eller tilsvarende. Det gjorde i alle fall jeg på min 4jh-te. Langt enklere å vedlikeholde et sjøvannsfilter enn å rense varmeveksleren.

Jeg nå kjørt min Saga 27 med Yanmar 4JHE 44Hp uten filter i 21 år uten problemer. Og jeg har aldri hatt overtemperatur på motoren. For 12 år siden hadde jeg varmeveksleren oppe for kontroll, og den var helt fin. Impeller har bare vært skiftet to ganger på denne tiden. Men jeg har tenkt å få meg filter. Det har jeg tenkt i mange år! :blush:

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Monterte sjøvannsfilter i våres. Tok ikke lang tid - og filteret var heller ikke dyrt. Dog måtte jeg ha noen lengre slanger og det kostet mer enn filteret. Etter en 2 måneder i vannet er jeg allerede overrasket over alt gress, tang og småstein (!) som er stoppet. Fortøyde for litt siden på et sted det vel ikke var mer enn en meter under båten - antar det var i den forbindelse småsteiner ble virvlet opp (av baugpropellen?) og kom inn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...