Windy37GM Startet 20.Juni.2007 Del på Facebook Startet 20.Juni.2007 (redigert) Hva er forskjellen mellom de 2 ? jeg har en kompis som lurer på å kjøpe Draco med VP AQ171 eller en med VP AQ170 i eller en med VP AQ151.... Mvh Joda310 Redigert 20.Juni.2007 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
maskinisten32 Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 På drevia.se ligger det noe info om disse typene. Kan hende du finner noe informasjon der. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 VP AQ 170, er en gammel motor, basert på volvos rekkesekser B30. AQ 151 og 171 er basert på volvos 4 sylindrede motorer B23 og B25(?), med 16V topp. Kort oppsumert så er de 2 siste fortsatt kurrante, med ikke så verst bensinforbruk, mens AQ 170 er som veteranmotor å regne, med ett vanvittig høyt bensinforbruk og dårlig topp.. Håper dette var noe til hjelp..https://baatplassen.no/i/index.php?act=post&do=reply_post&f=1&t=31353# Help Sidepanel av/på Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Er ikke enig med deg i at aq 170 har et spesielt stort forbruk, men at toppen har lett for å vri seg er riktig. Det skyldes rekke 6 ern som blir for kald i bakkant og varm i forkant når den blir presset. Ellers er jeg enig at det er greit å holde seg unna den motoren. Den går stort sett bare pent på tomgang. Ellers kan det det sies at for hobbymekanikeren så er det lett å få tak i brukte deler til denne motoren. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Larspo Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 B23, B25(?), med 16V topp. ... B23 har 8 ventiler, B25 kjenner jeg ikke til. Ventilene er noe større på marinemodellen enn på blimodellen. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 B23 har 8 ventiler, B25 kjenner jeg ikke til. Ventilene er noe større på marinemodellen enn på blimodellen. Har sjekket litt..AQ 171 har 16 ventiler, (vurderer å bytte til en slik selv, ganske billige i sverige) AQ 151 8 ventiler (B23). AQ 171 har lengre slaglengde og kalles for B25, men det riktige navnet skal være B230, ikke B23. Skal visstnok være litt verre å skaffe deler til AQ 171 enn AQ 151 da AQ 151 bygger på en B23 motor.. Sitér dette innlegget Link to post
Båtbygger77 Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Har sjekket litt..AQ 171 har 16 ventiler, (vurderer å bytte til en slik selv, ganske billige i sverige) AQ 151 8 ventiler (B23). AQ 171 har lengre slaglengde og kalles for B25, men det riktige navnet skal være B230, ikke B23. Skal visstnok være litt verre å skaffe deler til AQ 171 enn AQ 151 da AQ 151 bygger på en B23 motor.. Aq171 er bygget på en B230 blokk. Aq171 versjonen av blokken er boret opp fra 2,3 liter til 2,5 liter. Har ikke vært noen problem å skaffe deler til Aq171 til nå hvertfall.. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Aq171 er bygget på en B230 blokk. Aq171 versjonen av blokken er boret opp fra 2,3 liter til 2,5 liter. Har ikke vært noen problem å skaffe deler til Aq171 til nå hvertfall.. Bra å høre, da jeg sterkt vurderer å sette inn en slik motor selv.. På svenske diskusjonssider blir denne motoren omtalt som at det skal være vanskeligere å skaffe deler til enn aq151. Men er den borret opp, eller har den bare lengre slaglengde?? Har hørt flere varianter, og lengre slaglengde er mest overbevisende.. Sitér dette innlegget Link to post
Nils_Ragnar Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 (redigert) Aq 151 har samme motorvolum som Aq 171. De er begge 2,5 l , og er ikke borret opp, men har "marineveiv" med 86mm slaglengde istedenfor 80mm som er orginalt på en B230motor. Blokka er lik bilmoteren som heter B230. I prinsippet er begge videreutviklet fra Aq 145 motoren på 2,3l(B23). Aq 151 har en 8 ventilers topp(fra volvo 940 turbo), nesten samme som ble brukt på de "vanlige" bilmotorene. Aq 171 har 16 ventilers topp, som er veeeldig dyr å skifte hvis den ryker(samme topp som enkelte Volvo 740/760GLE og GLT motorer hadde). Aq 151 har vel ca 146Hk, mens Aq 171 har vel rundt 170Hk. Den gammle Aq 170 er vel som en veteranmotor å regne..... Redigert 4.Juli.2007 av Nils_Ragnar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorn-inge.nesje Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Har sjekket litt..AQ 171 har 16 ventiler, (vurderer å bytte til en slik selv, ganske billige i sverige) AQ 151 8 ventiler (B23). AQ 171 har lengre slaglengde og kalles for B25, men det riktige navnet skal være B230, ikke B23. Skal visstnok være litt verre å skaffe deler til AQ 171 enn AQ 151 da AQ 151 bygger på en B23 motor.. Hei,ser det er gode omtaler på aq 171.Prøver å skaffe en slik,men finner ikke for salg.Noen tips om hvordan skaffe motor og drev fra sverige.Bjørn-Inge Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 gamlegutta hadde et triks på di gamle rekkesekserne - borret et hull i toppen og satte på slange så toppen fikk bedre gjennomgang med kjølevann problemet var at di fikk gjerne en luftlomme bakerst i vannet og det blir varmt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.