harryaro Startet 21.Juni.2007 Del på Facebook Startet 21.Juni.2007 Jeg har en Carat 7400 med en Yanmar 4JH-TE 55 HK fra 1986 som har fungert utmerket i alle år og fått normalt stell og service. Etter vinteropplaget iår, på en marina, finner jeg rustpåslag omkring turboenheten, og ved startforsøk skjer intet, dvs. startreleet slår inn men startmotor går ikke. Jeg kontakter mitt serviceverksted, som selvsagt ikke har tid til å se på dette før etter 4 uker. Når mekaniker omsider har vært i båten, får jeg beskjed om at motoren "sitter fast", uvisst av hvilken grunn. Det vil ta ytterligere noen tid før verkstedet kan utrede mer. Jeg sender en mail til Yanmar Norge med bilder av motoren, får svar om at deres første tanke er at det er kommet vann inn i motor fra eksosanlegget under oppheisingen av båten i høst, dette har stått og godgjort seg i motoren hele vinteren og har resultert i fastrustede stempler. Marinaens folk kan ikke huske at det skjedde noe uvanlig under oppheisingen. Nå må jeg altså bare fortsatt vente på at verkstedet har tid til å demontere motoren og finne ut hva som foreligger. Kan slikt som dette virkelig skje kun ved at båten f.eks. bare har vært bikket med nesen litt for mye ned under oppheisingen? Har noen vært ute for noe lignende? Kan noe sånt som dette dekkes av en vanlig kaskoforsikring? Kommentarer mottas med takk. Mvh Harry A. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 (redigert) Kan slikt som dette virkelig skje kun ved at båten f.eks. bare har vært bikket med nesen litt for mye ned under oppheisingen? Har noen vært ute for noe lignende? Kan noe sånt som dette dekkes av en vanlig kaskoforsikring? Kommentarer mottas med takk.Mvh Harry A. Hej HarryA o velkommen tíl BP spelar ingen roll om den bikket med nesen......för man vinterkonserverer ju motorn när den står oppallet på land....kjör motorn o i med glykol i kylvattnet... Redigert 21.Juni.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
harryaro Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Gunga Din - jeg tror du misforstår. Selvsagt var frostsikring av kjølesystemet på båten utført. Dette dreier seg om vann som er blitt liggende igjen i eksosslange/-potte (det vil jo alltid skje) som renner tilbake inn i motoren (hvilket ikke skal skje medmindre båten bikker ekstremt forover eller vann slår uvanlig hardt inn mot akterspeilet), og forårsaker rustdannelse i sylindrene. Harry A. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 hej igen... du skriver att det skett i samband med oppheisingen....... efter det du heiset opp båten så kjör man ju motorn ner båten ligger i krybben........då blåser man ju ut ev havvann o in kommer ferskvann m glykol.... då måste ju båten stå veldi dumt oppallet om det skall rinne tilbaks in i motorn..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
harryaro Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 (redigert) Jeg skjønner poenget ditt. Men motoren ble vinterkonservert mens båten lå på sjøen, og motoren ble ikke kjørt etterat båten kom på land. Dermed har evt. vann i motoren ikke blitt blåst ut. Denne bikkingen av båten må jo evt. ha skjedd under oppheisingen, for båten har ligget normalt i krybben. Redigert 21.Juni.2007 av harryaro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Underlig.... hvordan ble vinterkonserveringen utført på sjøen...? vet du? Ble saltvannsiden fersvannskjørt på noe vis osv..? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Konservering kan skje på vannet. Jeg har gjort det selv ved flere anledninger. Nest var om vann kan renne inn bakveien hvis båten tippes på nesen. Klart det kan skje. Dette scenarioet er kun betinget av prinsippet som er fulgt ved motorinstallasjonen. Det neste er naturligvis, hvem har skylda: 1) Eier konservert på sjøen, eier kan ha ansvar. 2) Marina konservert på sjøen og deretter håndtert båten, man kan prøve seg på marinaen for dekking av kostnader. Generelt er dette et vanskelig område, i og med at bevisføringen vil ligge hos båteieren. Det kan ha skjedd et (fordekt) uhell ved landsetting der båten har blitt tippet for mye på nesen. Tippe båten på nesen er vanlig prosedyre for å få denne typen båt på land. En hver båt må kunne tas på land uten at vann renner inn i motoren. Mulig at det foreligger et annet scenario enn at vann har kommet inn i motoren ved tipping. Etc.... Mulighetene er mange. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Underlig.... hvordan ble vinterkonserveringen utført på sjøen...? vet du?Ble saltvannsiden fersvannskjørt på noe vis osv..? Akkurat det er vel ikke så underlig.. det er bare å stenge krana, ta av slangen og legge den ned i en bøtte med ferskvann og glycol. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
harryaro Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Bare for å oppklare det: Vinterkonservering av sjøvannssystemet gjorde jeg selv på vanlig måte ved å kjøre frostvæskeblanding gjennom, har gjort det før mens båten ligger på vannet, uten problemer. Oppheising og plasering i krybbe ble gjort av marinaens folk uten at jeg var tilstede, så jeg vet ikke hvordan båten ble håndtert. De sier selv at det ikke var problemer i forbindelse med oppheisingen. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 .. det er bare å stenge krana, ta av slangen og legge den ned i en bøtte med ferskvann og glycol. OK, skjønner det. Men jeg sverger til en mer omstendelig prosedyre hvor jeg lar motoren gå med ferskvann tilkoplet en lengre tid før jeg avslutter med glycolblandingen. Sørger også for at det er glycolblanding stående i eksosslangen hvis denne ikke lett lar seg kople av. Lar den seg kople av, benytter jeg en klut gjennomtrukket med olje og putter denne inn i eksosmanifolden. Dette i tillegg til andre 'viderverdigheter'.......... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Jeg tror frykten for å få vann i sylinderene ved opplag er sterkt overdrevet. Slagskibet lå for et par år siden ekstremt mye på nesa og etter hva som ble sagt da skulle det gå riktig ille, men det gjorde det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Lar den seg kople av, benytter jeg en klut gjennomtrukket med olje og putter denne inn i eksosmanifolden. Hva er pointet ditt ? Og hvilken nytte skal den oljetrukkne filla gjøre for noe godt i eksosmanifolden ? Bortsett fra den filla du stapper i manifolden kan jeg ikke skjønne at det du beskriver er særlig omstendelig, det er vel sånn de fleste av oss gjør. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Så båten lå ved brygge der de skulle løfte den etter at vinterkonservering ble gjort av deg? Lurte bare på om motor kan ha vært startet/forsøkt startet etter at du vinterkonservert. Kimer man lenge på starteren uten at motor starter så kan man også suge så mye vann inn at det kommer inn i motor på en del båter (litt avhegnig av vannlåsløsning). Siden du har Yanmar har jeg liten tro på at det har skjedd hvis ikke stoppknappen har vært holdt inne. Uansett er det jo veldig utrivelig at slike ting skjer. Det viktigste nå er vel å få konstatert at det er det som kan ha skjedd eller om det er noe annet som er feil. Rust rundt turbo kan jo være en lekkasje på kjølingen. Regner med at du har sjekket at startmotor er i orden? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Kan noe sånt som dette dekkes av en vanlig kaskoforsikring? Grunnlaget for kaskoutbetaling er at skaden har oppstått plutselig og uforutsett. I så måte kan jeg ikke se at det er noen prinsipiell forskjell på denne vannskaden og en som skyldes vanninntrengning i selve båten. Sitér dette innlegget Link to post
harryaro Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 (redigert) Jeg tror frykten for å få vann i sylinderene ved opplag er sterkt overdrevet. Slagskibet lå for et par år siden ekstremt mye på nesa og etter hva som ble sagt da skulle det gå riktig ille, men det gjorde det ikke. Vel, jeg har nå altså av en eller annen grunn antagelig fått vann i sylindrene. Og til OLPI: Ja, båten lå ved brygge og ble tatt opp av marinaen etter at jeg hadde vinterkonservert den. Jeg har ingen holdepunkter for at motor har vært forsøkt startet etterpå. Redigert 21.Juni.2007 av harryaro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Grunnlaget for kaskoutbetaling er at skaden har oppstått plutselig og uforutsett. I så måte kan jeg ikke se at det er noen prinsipiell forskjell på denne vannskaden og en som skyldes vanninntrengning i selve båten. Har man Storebrand forsikring er vel faktisk dette en greiere sak enn en vanninntrenging i selve båten, ihvertfall hvis denne er forårsaket av defekt skroggjennomføring.. Det er faktisk et vilkår i Storebrand sin forsikring, defekt skroggjennomføring, og følgeskadene av dette dekkes ikke, uansett omstendighet. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Hvordan foregikk spylingen under ? Ingen som falt for fristelsen å spyle litt i eksosen ? Har du sett min sak ? Ikke samme årsak, men samme resultat. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Men hva er vitsen med oljete fille ? Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 (redigert) Men hva er vitsen med oljete fille ? Vel, vi har vel alle ting vi tror på Grunnen til at jeg har benyttet det, er å forhindre rust grunnet fuktig luft under vinteropplag. Om det har noen hensikt? Tja... Apropos stempler: Da jeg hadde to-sylindret Volvo, gjorde jeg følgende for konservering av sylindrene: - Av med luftfiltrene - 10 pump med oljekanne rett i sylinderne. Benyttet sagkjedeolje da denne er rimelig seig. - Åpnet dekompresjonsventilene - Full gass - Kjørte starteren i 10 sekunder - I stedet for å sette luftfilterne på igjen, benyttet jeg oljestenkede kluter i luftfilteråpningene for å forhindre rustdannelser Da våren kom, startet motoren på mindre enn 2 - to - sekunder. Redigert 21.Juni.2007 av jo_no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Hei har du prøvd med litt olje i toppen av sylyndrene,Kan jo være heldig att det løsner etter hvert da. MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Steinar S Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Hei har du prøvd med litt olje i toppen av sylyndrene,Kan jo være heldig att det løsner etter hvert da. MvhBjørn Ikke olje, men disel. har en 4JH-HTXE, 66 hesteren av samme merke. Den sitter også dønn fast etter vinteren, men der HAR det vært sjøvann på sylindrene uten at jeg var klar over det og ingen vinterkonservering var tatt da båten har ligget ved brygga i vinter. Jeg har prøvd å løsne med disel, men her var rustskadene så store at jeg måtte rive motoren. Etter at bunnpanne og topp var demontert og jeg skulle slå ut stemplene så ble faktisk foringene med ut. Pga, manko på opplagsplass ble det en j**la jobb å renovere motor, og jeg har heller ikke forhåpninger om å få den inn i sommer. Deler fra USA, 3-5 uker etter bestilling, men først må jeg ha deleliste slik at jeg kan ta utde delene jeg trenger. Er det noen her på forumet som har deleliste til Yanmar 4JH-HTE så er jeg veldig interesert i en kopi, kan godt betale for det. God båtsommer for dere som har motor som virker Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Det er faktisk et vilkår i Storebrand sin forsikring, defekt skroggjennomføring, og følgeskadene av dette dekkes ikke, uansett omstendighet.Høres merkelig ut, de som er kunder hos Storebrand lever da farlig. Svikt i gjennomføringer er vanlig årsak til totalforlis. IF dekker følgeskader av sviktende ventiler, f.eks. pga frost. Men ikke selve ventilen. Akkurat det bør man vel kunne tåle.. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 (redigert) vet ikke om glykol er det beste å ha i sylindrene over vinteren heller - og skulle det være en rest av saltvann i røret kan enkelte typer frosvesker sammen med dette bli noe som er er omtrent på nivå med batterisyre (egen erfaring i motorrom - ikke motor) og er det en 50/50 er det jo 50% vann i den. det er vel eksosrør/slangens forlegning dvs høyde på utløp vs toplokket på motoren som er avgjørende. er utløpet høyt og motoren ikke "tørrkjøres" samler det seg mye vann i røret og om båten bikkes noe eller mer kan vann/glykol havne i sylindrene. Redigert 22.Juni.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Høres merkelig ut, de som er kunder hos Storebrand lever da farlig. Svikt i gjennomføringer er vanlig årsak til totalforlis. IF dekker følgeskader av sviktende ventiler, f.eks. pga frost. Men ikke selve ventilen. Akkurat det bør man vel kunne tåle.. Ja, men sånn er det dessverre hos Storebrand, jeg har forsøkt meg på å få dekket skader av en svikt i gjennomføring, ca 15000 i skader, det gikk dårlig, og vilkårene støtter dem, dessverre. Det er et uvanlig vilkår, og derfor noe man ikke ser etter i vilkårene.. Jeg er nå i ferd med å bytte selskap. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 26.Juni.2007 Del på Facebook Svart 26.Juni.2007 (redigert) Hei, Man kan jo diskutere lenge og vel hvem som har skylden, men du bør få fylt rustløser/diesel i sylindrene snarest, gjennom dysehullene. Kanskje er du heldig og at det løsner etter å ha stått noen dager. Dette bør du gjøre NÅ. mvh Jon Redigert 26.Juni.2007 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.