Jump to content

Motor fastrustet etter opplag, noen med erfaring?


harryaro

Recommended Posts

Hvordan ser oljen ut, har du vann i den og? Hvis ikke så er skaden skjedd kunn i sylindrene.

Trekk ut brennstoffventilene, teip fast en tynn slange til en støvsuger som tåler vann og sugg opp gjennom hullet til br.ventilen. Deretter tømmer du noen desiliter diesel ned i sylindrene og lar det stå. Prøv så med jevne mellomrom å tørne maskinen. Får du liv i den så tørner du den en del for hånd. Så går du over til å tørne den med starteren. Tøm så litt totaktsolje ned i sylindrene og tørn mer med starteren. Men vær snill med starteren din, maks 10 sekunder kinning i slengen for så å gi den en pause. Alt dette gjør du med br.ventilene ute.

Før du setter i br.ventilene igjen suger du opp med støvsugeren igjen. Start opp maskinen og la den gå på tomgang noen minutter, stopp den og la den kulne. Dette gjentar du noen ganger. Minsker sjangsen for riving når stemplene går seg til igjen og glatter veggene i sylindrene.

Link to post

samme skjedde med min motor, men heldigvis skulle jeg demontere motoren og det ble gjort ca 4-5 mnd etter oppsett. det var ikke mye rust, bare litt øverst i sylindrene. samt saltavleiringer i eksoskanalene og i turboen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

"rustpåslag omkring turboenheten, og ved startforsøk skjer intet, dvs. startreleet slår inn men startmotor går ikke."

 

 

Har samme motor som du og oplevede det samme første gang motoren skulle startes i april 2006. Startmotoren gik i indgreb, men trak ikke motoren rundt. Forklaringen var manglende spænding på batteriet, og så snart batteriet blev skiftet, startede motoren normalt.

Har du eller mekanikeren forsøgt at tørne (dreje) motoren med håndkraft ? ? Hvis man kan, er forklaringen ikke vand i maskinen, med en defekt starter eller batteri.

Og omvendt, hvis man ikke kan, står du sikkert foran en dyr reparation :nonod:

Redigert av Uffe (see edit history)
Link to post

Uffe - det var mekaniker ombord som forsøkte å tørne motoren manuelt uten resultat. Det var jo derfor konklusjonen ble at det forligger noe mer alvorlig enn feil på batteri eller startmotor.

Nå er imidlertid motoren tatt ut av båten og befinner seg på verksted, jeg venter spent på hva mekanikerne finner - og ikke minst på kostnadsoverslaget! :cryin:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...