Jump to content

Belgskifte på bravo II,spesialverktøy?


nb800

Recommended Posts

Jeg skal bytte knutebelg på Bravo II og lurer på om man trenger spesialverktøy?

Ellers noen tips i forbindelse med belgbytte?

Ser at oljen i drevbeholderen er litt grå nederst i beholderen (ca 1/2 cm ),kan dette være kondens eller er det mere alvorlige saker?

Link to post

Du trenger hinge pin tool

 

HINGE PIN TOOL

Verktøy for å demontere gimbalhuset på alle Mercruiser drev. Nødvendig når du skal bytte belger!

Fåes her

 

Belgen skal også limes..

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

OBS OBS vær forsiktig når du skal skru ut hingpin boltene. De er syrefaste bolter i aluminium. Dette blir fort varmt og skjærer seg fast. Da ryker gjengene!!! I værkstedhandboka står det at boltene skal varmes, skjønner ikke helt at de skal det når man skrur dem ut, men det vil nok hjelpe å varme den og sprøye rustløser på dem så de får kokt inn smøring i gjengene. Det finnes også noe annet spes. verktøy som du kan bruke for å lettere få dratt belgen inn på.

 

Lykke til, men er du sikker på at du må bytte? Mercruiser belger skal holde i fem år...........og å bytte hyppigere er jo vanligvis bare tull.

Link to post

er vel og verdt å nevne at boltene sitter under tilt/trim bryterne. vær forsiktig med stjerne skruene,dei ryker lett. trim og tilt limit bryter bør justerest etter montering.

 

husk pakningen som sitter bak gir kabelen. obs obs.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
er vel og verdt å nevne at boltene sitter under tilt/trim bryterne. vær forsiktig med stjerne skruene,dei ryker lett. trim og tilt limit bryter bør justerest etter montering.

 

husk pakningen som sitter bak gir kabelen. obs obs.

 

 

Har du noen gode tips for å få ut boltene uten å ta med gjengene?

 

Hvordan justeres tilt limit bryterne? og hva er dem egentlig til? Kan en ikke bare merke av der de sto og sette dem på plass igjen?

 

Hva slag pakning er det som skal sitte bak girkabelen, er det o-ring?

Redigert av Yankee (see edit history)
Link to post

Full oversikt med bilder..

 

Pakningen er en flat skive pakning.. EG glemte denne selv og fekk vann i giret.

Justering står beskrevet på nevnte side.

 

Siden boltene er guiden til trim/limit bryter går ikke det å bare merke dem. Du er selvsagt veldigt nære men ikke heilt..

Den ene bryteren/klokken er til instrumentet og den andre er for at du ikke skal kunne trimme ut drevet for masse..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...