Jump to content

Tohatsu - kvalitet?

Finnmaster57BR

Recommended Posts

Kan bare svare for meg selv og den 18hk Tohatsu to-takter jeg har hatt i fire sesonger; Ingen problemer, ingen feilslag, ingen reparasjoner! Litt lyd, men ikke ubehagelig lyd (subjektiv oppfatning), går bra og ikke grådig på bensinen når man drar av litt fra maks.

Og så kommer det sikkert noen andre her som vil påstå at det kun er Yamaha som er noe tess, men ta en kikk på hvor mange tråder som er startet med "Har problem med min Yamaha...."!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg tror Tohatsu er i ferd med å få bedre og bedre rykte.

Det er dog bare mitt inntrykk uten at jeg kan begrunne det med annet enn det jeg har sett selv og det du kan finne her ved å søke på Tohatsu. Dukker nok opp et og annet.

HAr ikke sett så mye på de siste utgavene men de på midten av 80 begynnelsen av 90 tallet lignet motorer som var omtrent kopiert av tidligere utgaver av suzuki. Etter mitt syn var ikke det noen dårlig ide.

Men jeg kan være enig med Mouche. De motorene jeg har vært borti hadde litt råere/hardere (ikke nødvendigvis tøffere) gange enn andre motorer. vanskelig å beskrive lyd :rolleyes:

Legger til: Har en kamerat som har en 91 modell 90 hk. Den hadde stått stille i en mnd ca. Da han skulle starte den for å ta opp båten i oktober en gang. han gikk ombord vred om nøkkelen og det var så vidt starteren dro rundt tre runder uten at noe mer skjedde. Tenker her må batteri byttes men først prøver vi en gang til. vrir om nøkkelen, tenning slår inn og motor starter :eek: Har aldri sett lignende jeg...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Tror ikke du skal være redd for 50-70 hk. Tohatsu. Som jeg fortalte i et tidligere innlegg hadde jeg en 1998 mod. 90 hk., som jeg var godt fornøyd med. Meget driftsikker motor , men var litt "tørst" ved høye turtall.

Hvorfor du ikke ser så mange tilsalgs, kan kansje være at eierne er godt fornøyd ?????? :flag:

Hadde selv et et emne da jeg skulle kjøpe meg ny påhenger. det var da snakk om en 50 hk. Det var ingen som tipset meg om Tohatsu. Ikke at det er et problem da jeg har kjøpt meg Yamaha som jeg mener er det beste kjøpet, men jeg lurer på hvorfor ingen tipset meg om Tohatsu hvs det hadde vært et alternativ. PS! Jeg hadde uansett ikke kjøpt Tohatsu!! Jeg kjøpte selv Yamaha og det eneste som irriterer meg er støyen fra kjøestrålen når den treffer vannoverflaten!!!!!! Hadde det ikke vært for den så hadde jeg forflyttet meg uten en lyd :drink::drink::drink:

Jeg har aldri vært så fornøyd etter et kjøp som jeg er ette dette :drink::drink::drink::drink::flag::flag::flag:

Jeg kjøpte selv Yamaha og det eneste som irriterer meg er støyen fra kjøestrålen når den treffer vannoverflaten!!!!!!

HVA....? Har Yamaha 4T blitt nesten like stillegående som Suzuki 4T nå :lol::lol::lol:

Tohatsu sine sterke sider er nok ikke lydnivå!!! Snarere lav pris og forholdet Hk/vekt.

Det kan sikkert seiast mykje bra om Tohatsu, som at dei er billige, driftsikkre osb men eg kan rett og slett ikkje fordra lyden :puke:

Veit ikkje om eg kan sette heilt ord på det, men tohatsu-lyden er som motorverda sitt svar på tecno-musikk, altså moderne, høglytt og forferdelig. :nonod:

PS: Dette er kun mi subjektive meining om Tohatsu og dette innlegget er på ingen måte meint å provosere nokon :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Hei Helge, tror du glemte en ting: Driftsikkerhet !

Joda, de er nok rimelig driftsikre også Tohatsumotorene. Jeg har for egen del imidlertid kun erfaring med små Tohatsumotorer: 3,5 Hk i 22 år uten feil, 4/5 Hk (2 stk) i 10 år uten annet problem enn friksjonsklossene på den ene samt en 8 Hk i 2 år uten feil.

Det kan sikkert seiast mykje bra om Tohatsu, som at dei er billige, driftsikkre osb men eg kan rett og slett ikkje fordra lyden :puke:

Så det blir altså bedre lyd dersom man setter på et Mariner-deksel? :lol:

(Tohatsu produserer nemlig småmotorer for Mercury/Mariner...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

(Tohatsu produserer nemlig småmotorer for Mercury/Mariner...)

Aha, det forklarer den slåande likheiten mellom dei to. :sad:

Men no skal det seiast at ingen småmotorar har noko "grom" lyd. Så eg skal ikkje hevde at verken ein 5 hk Mariner/Mercury eller 5 hk Tohatsu har noko grom lyd. :rolleyes: Sjølv om lydisoleringa i Marinerdekselet gjev ein mykje betre akustikk som fører til ein betre lyd :lol:

Dessutan er det dei store motorane som har den fine lyden og der bryt vel Tohatsu og Mercury/Mariner så vidt eg veit :wink:

Men skal du leite etter godlyden må du 20-30 år tilbake i tid, minst 30 hk opp i effekt og merket skal vere Mercury :cool:

my_ads.gif

Jeg kjøpte nylig en Musling med en ti år gammel 40-hesters Tohatsu til å bruke mens vi restaurerer en annen båt. Først de virkelig positive sidene med motoren: Jeg har aldri hatt en mer lettstartet påhenger! Mens andre baler med å få igang tilsynelatende nye motorer, behøver jeg bare såvidt å røre nøkkelen for å komme i gang. Dernest er det en nokså hissig motor som sparker godt fra ved behov. Så til de mindre sjarmerende egenskapene: Jeg opplever det som at denne motoren lager mye lyd. Den høres (minst) like godt som en Mariner 75 jeg hadde tidligere, noe som utvilsomt trekker ned opplevelsen. Motoren går dessuten "hardt", og lyden blir deretter. Men det som irriterer meg mest er fuelforbruket. Til å være "bare" 40 hk synes jeg denne motoren er fryktelig tørst. Jeg er tilbøyelig til å sammenligne med 75-hesteren også her...

Men dette er altså en ti år gammel motor. Det har sikkert skjedd en viss utvikling på den tiden.

Men no skal det seiast at ingen småmotorar har noko "grom" lyd. Så eg skal ikkje hevde at verken ein 5 hk Mariner/Mercury eller 5 hk Tohatsu har noko grom lyd. :rolleyes:

Men skal du leite etter godlyden må du 20-30 år tilbake i tid, minst 30 hk opp i effekt og merket skal vere Mercury :cool:

Hei Sinten, alle (stort sett) er opptatt av lyden på Mariner/Mercury/Tohatsu. Driftsikkerhet mener jeg kommer før lydbilde for alle utenbordsmotorer, men godlyden er subjektiv .

Ellers er jeg enig i at at merket skal være Mercury og bør nødvendigvbis ikke være 20- 30 år tilbake . :flag:

Men no skal det seiast at ingen småmotorar har noko "grom" lyd. Så eg skal ikkje hevde at verken ein 5 hk Mariner/Mercury eller 5 hk Tohatsu har noko grom lyd. :rolleyes:

Det er/var vel kun de ALLER minste 2T motorene Tohatsu lager for Mercury/Mariner dvs 2,5 - 3,5 - 4 og 5 Hk

Jeg for min del synes faktisk 4/5 hesteren av denne typen er ganske stillegående :yesnod: - ikke spesielt støyende i alle fall. 8 Hk Tohatsu (som jeg også har) støyer mer og den bruker ikke Mercury/Mariner.

Sjølv om lydisoleringa i Marinerdekselet gjev ein mykje betre akustikk som fører til ein betre lyd

Som om 4 og 5 hesterne med Mercury eller Mariner skrevet på dekselet har noe mer lydisolering under dekselet enn de det står Tohatsu på? NOT :nonod: Jeg har for min del både Mercury og Tohatsu 4/5 Hk. Men som sagt.... jeg opplever ikke 4/5 hesteren til Tohatsu (Mercury/Mariner) som spesielt støyende. Disse har en relativt "myk" lyd i forhold til 6, 8 og 9,8 Hk Tohatsu som har en litt mer "metallisk påtrengende støy".

Dessutan er det dei store motorane som har den fine lyden og der bryt vel Tohatsu og Mercury/Mariner så vidt eg veit

Allerede etter 5 Hk så vidt jeg kjenner til......

4-5HK'eren (Tohatsu, Mariner, Mercury (Velg farge som passer til båten)) har grei lyd synes jeg, bråker litt hvis man ruser på tomgang. Men dette er enkle og driftssikre motorer som det går an mekke på. På den andre siden er det også lav vekt på disse.

Men små to-taktere er jo nå som kjent på vei ut.

Jeg for min del synes faktisk 4/5 hesteren av denne typen er ganske stillegående :yesnod: - ikke spesielt støyende i alle fall.

Er einig med deg i det :yesnod: Driftssikker, startvillig og bensingjerrig er den også :yesnod:

Disse har en relativt "myk" lyd i forhold til 6, 8 og 9,8 Hk Tohatsu som har en litt mer "metallisk påtrengende støy".

Der traff du spikaren på hovudet, "metallisk påtrengande støy" :lol:

Men det verkar jo nesten som om Tohatsu "skjerper" seg litt når dei lager motorar for Mariner/Mercury (altså 2,5 - 3,5 - 4 og 5 Hk) og så er dei ikkje så nøye på det når dei lagar motorar kun til seg sjølv :wink:

my_ads.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...