Jump to content

Tohatsu - kvalitet?


Finnmaster57BR

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en ny 30hk 4-takt Tohatsu for 3-4 uker siden, var lei av å skru å mekke på yamaha'en.

 

Eneste jeg kan si er at det er endel forskjell i effekten fra 3-syl 30hk hos yamaha og til 30hk 4 takt, den nye motoren drar ikke båten opp i plan like raskt som yamaha'en gjorde, men nå er ikke tohatsuen ferdig innkjørt enda heller da..

Samt at de 3-sylindrede yamahaene er jo råsterke da.. :-)

 

Men lydnivå og slikt, er strålende fornøyd med min tohatsu.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
  • 2 uker senere...

Det begynner vel a dannes et bilde her...:-)

 

Jeg har hatt en 55hk Tohatsu for mange år siden, og en 15hk som ble solgt i fjor. Aldri noe tull, starter og går, men støyer fælt. Jeg solgte min 96 modell 15 hk og kjøpte igjen en 1986 Yamaha 25hk som gikk vesentlig finere og stillere.

 

Første jeg la merke til var at Tohatsuen ikke så ut til å ha nevneverdig demping mellom motoren og festebraketten til båten. De fleste vibrasjoner og slag forplantet seg ut i båten. Yamaha motoren stod gjerne og vibrerte litt for seg selv der bak, mens det ikke var antydning til lyd/vibrasjoner ut i båten.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Jeg kjøpte meg en ny 30hk 4-takt Tohatsu for 3-4 uker siden, var lei av å skru å mekke på yamaha'en.

 

Eneste jeg kan si er at det er endel forskjell i effekten fra 3-syl 30hk hos yamaha og til 30hk 4 takt, den nye motoren drar ikke båten opp i plan like raskt som yamaha'en gjorde, men nå er ikke tohatsuen ferdig innkjørt enda heller da..

 

Hei, det er ganske klart at 4 - takt er tregere i starten enn 2 -taktere. :flag:

Link to post

I siste nummer av det svenske båtbladet "Vi båtagare" er det en stor test av markedets 10-hestere. Resultat?

 

Tohatsu 9,8 hk vant foran Parsun(kinesisk!) og Honda på delt 2.plass. Jada både Yamaha (lavest fart og nest høyeste forbruk), Selva, Mercury og Suzuki var med! Nå kommer vel Yamaha med en helt ny motor i dette segmentet så da kan jo resultatet bli en annet i neste test, hvem vet!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Dykkeklubben min hadde ein 9,9 hk Tohatsu. Med svært svært tøff bruk varte den i 10 år. Eg kjenner til at den blei drukna minst fira ganger, og har sjølv henta den opp frå 20 meters djup.

Dette er eingentleg ein 18-hestar. Difor er motoren tung.

 

Eg har òg ein Tohatsu femhestar. Ein heilt problemfri motor.

 

Eg meiner at Tohatsu er gode motorar.

 

 

Ask

Link to post
Tohatsu 9,8 hk vant foran Parsun(kinesisk!) og Honda på delt 2.plass.

Så har vel kanskje jeg for en gang skyld gjort ett bra kjøp. :lol:

Har ikke så mange timene med 9,8 kh'n ennå men så langt så er jeg veldig fornøyd.

Mest overasket over hvor lett den tar en Rib 280 (ca.50kg) med meg (Drøye rib kgx2) opp i plan.

Grunnen til at jeg handla Thohatsu'n er vekten 26 kg. og selvfølgelig pris .

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Har vert lykkelig eier av Tohatsu i flere år. Fikk tilbud på en NY 40 hk med som hadde vert reparert pga produksjonsfeil til 30000,- i 2001 (med full garanti)! Nærmeste konkurent lå da ca 19000 kr over, så det ble aldri vurdert å kjøpe noe annet.

 

Denne gikk året rundt frem til 2006 som en kule! Eneste minuste er litt høyt bensinforbruk på full gass. Imponerende trekkraft på denne 40 hesteren. At Tohatsu nye støyer er er myte.

 

Når det gjelder 4 takterene til Tohatsu har jeg ikke peiling.... Når det gjelder 4 takt har jeg egentlig mest tro på Honda, de er de eneste med lang erfaring med 4 takt.

 

(Og Yamaha er oppskrytt :wink: )

Link to post
  • 11 måneder senere...

Tohatsu er et vel og bra merke men støyen er forferdelig! :headbang: Jeg var på hytten til en i klassen og han hadde en bittebitteliten pioner jolle med 4hk tohatsu, og gjett hva? på tomgang bråker den mer en min johnson 9,9hk! :wflag: johnsin anbefales, (kansje parsun også? (ikke prøvd det ))

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Link to post
Jeg kjøpte nylig en Musling med en ti år gammel 40-hesters Tohatsu til å bruke mens vi restaurerer en annen båt. Først de virkelig positive sidene med motoren: Jeg har aldri hatt en mer lettstartet påhenger! Mens andre baler med å få igang tilsynelatende nye motorer, behøver jeg bare såvidt å røre nøkkelen for å komme i gang. Dernest er det en nokså hissig motor som sparker godt fra ved behov. Så til de mindre sjarmerende egenskapene: Jeg opplever det som at denne motoren lager mye lyd. Den høres (minst) like godt som en Mariner 75 jeg hadde tidligere, noe som utvilsomt trekker ned opplevelsen. Motoren går dessuten "hardt", og lyden blir deretter. Men det som irriterer meg mest er fuelforbruket. Til å være "bare" 40 hk synes jeg denne motoren er fryktelig tørst. Jeg er tilbøyelig til å sammenligne med 75-hesteren også her...

 

Men dette er altså en ti år gammel motor. Det har sikkert skjedd en viss utvikling på den tiden.

Har en 2005 Tohatsu 40 TLDI brukt i 2 1/2 år. Starter like lett sommer som vinter, og har aldrig hatt et feilslag. Ikke spesielt tørst for en totakter. Bruker en 1/2 liter i timen på tomgang. Støyer litt mer enn en firtakter, men kan ikke sammenlignes med eldre totaktere. Bruker nesten ikke olje, men skal ha fra øverste hylle.

Link to post
Jeg har en 8 hk 4T Tohatsu. Har bare kjørt 1/2 times tid. Men kan si at den er omtrent lydløs på tomgang.

 

Gratulerer med ny 4-takt Tohatsu motor `Bitteliten`. Dette er vel en 2 cyl. motor og da blir støy og vibrasjoner vesentlig redusert. Tohatsu er verdens nest største produsent av utenbordsmotorer så vidt jeg har fått med meg. Produserer også Nissan som ikke er så kjent i Norge, men produserer nå alt av Mercury`s 4-takt motorer opp til 30 hk.

Jeg (familien) har nettop kjøpt en ny Tohatsu 4-takt 25 hk EFI (3 cyl), som er under innkjøring på vår felles landstedbåt.

Ifølge jr. er den meget stillegående på tomgang (som de fleste 4-taktere) men høres når man " gir jernet".

Konklusjon: Tror absolutt Tohatsu er et merke som vil øke sine markedsandeler i tiden fremover. :yesnod:

Link to post
Jeg har en 8 hk 4T Tohatsu. Har bare kjørt 1/2 times tid. Men kan si at den er omtrent lydløs på tomgang.

 

Hei Bitteliten,

Jeg har samme motoren men i 9,8 hk utgave. Den veier heller ikke mer enn 37 kg. Kjølevannet bråker definnitivt mest. Morro var det også når jeg var på tur langs gjestehavna på Hvasser og i en båt satt det et par som måtte "Se" nermere på denne motoren som gikk uten at de hørte det....

 

Kjempefornøyd etter ca 10 timers bruk og bensin, vel den går på lukta. (har motoren på en Aquaqick 300 RIB)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...