Avmønstret2 Startet 22.Juni.2007 Del på Facebook Startet 22.Juni.2007 Hei. Sitter å lurer på om det er mulig å forlenge en eksisterende flybridge? Vurderer å gå for en flybridge-båt i fremtiden siden jeg planlegger å bo store deler av sommerhalvåret i båt. Har et inntrykk av at en lukket båt gir en "varmere" følelse og blir bedre å bo i enn en kalesjebåt. Jeg er ikke interessert i å gi slipp på uteplassen. Mange FB-båter har jo bare plass til 2 seter og et ratt, men jeg har som et krav at man skal kunne sitte 4-5 personer sammen når man kjører. Flere båter er ok innvendig, men håpløse ifht plass på FB. Er det mulig å forlenge en FB til også å bli tak over større deler av akterdekket? Dette er jo måten man lager FB på i dag, og jeg tror vel at man burde kunne forlenge det som er for kort i dag. Mye fint man kan lage i plast ;-) .....eller? Plenen Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Hvis man skal forlenge flybridgen må det være stor nok høyde fra akterdekket slik at en kan gå oppreist her. Du skriver ikke hvilken båt du ønsker å forlenge FB på, er det en spessiell båt du tenker på? Arbeidet her blir å lage formen som du skal støpe den i. Har ikke forlenget flybridgen men selve båten med badeplattform, mye arbeid men fult mulig. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Avmønstret2 Svart 22.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Har ikke en spes båt i tankene, men har erfart at det er knøttsmå FB på båter som er aktuelle for min prisklasse (dvs de som ikke er så store at FB er akseptabel i utgpkt...). Svært få av annonsene har bilder av FB også, ev. bare styreposisjon og fremover på FB, og det er kanskje for ikke å avsløre den knøttlille FB'en Her er et eksempel jeg vil tro er en som hadde hatt godt av å bli forlenget litt: Princess 33 Her er en Fairline som jeg mener har en brukbar FB, men hadde ikke skadet med en meter til bakover. Plenen Sitér dette innlegget Link to post
isbjorn Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 kjøp en skorgenes Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 22.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Da må jeg ha flaks med lottoen i morgen P Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Båter i den størrelsen jeg går ut fra at vi snakker om her blir vel rimelig ustabile med eksta vekt av en stor flybridge samt fire-fem personer oppå denne. Det er kanskje en grunn til at flybridgen er liten?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Avmønstret2 Svart 22.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 (redigert) Vi snakker IKKE om å bygge på en FB på en båt uten, men forlenge denne noe. Det er jo ikke snakk om å legge til så enormt mye at det skal ha noe særlig å si for vektplassering. Plenen Redigert 22.Juni.2007 av Plenen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 At selve forlengelsen utgjør liten vekt er en sak, men du snakker også om å doble antall personer der oppe, og da blir den negative innvirkningen på stabiliteten verre. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Sigurd Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Har du vurdert stålbåt? Jeg får greit plass til 5-6 voksne på FB. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 22.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Mener du seriøst at 150-200 kilo på en båt på 7-8 tonn er kritisk? Hvis marginene er så små i utgangspunktet så blir jeg overrasket... Men kanskje jeg ikke er "skeptisk" nok...(heisann posten) Plenen Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 22.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 (redigert) Har du vurdert stålbåt? Jeg får greit plass til 5-6 voksne på FB. synes de stort sett er stygge....Men ser en som ikke er så gal HER, men skulle gjerne hatt noen flere knop, da....;-) Hvordan er det med vedlikehold av stålbåter? P Redigert 22.Juni.2007 av Plenen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 kjøp en skorgenes Har ikke så flotte flybridger de heller, grunne og med rattet omtrent på gulvet så man må sitte foroverbøyd. Litt dårlig det når resten er så flott. Synes Fairline Corniche'n er et godt alternativ. Solid båt . . . Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bitteliten Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Mener du seriøst at 150-200 kilo på en båt på 7-8 tonn er kritisk? Hvis marginene er så små i utgangspunktet så blir jeg overrasket... Men kanskje jeg ikke er "skeptisk" nok...(heisann posten) Plenen Ettersom tyngdepunktet av den ekstra vekten er så høyt i forhold til tyngdepunktet i båten kan det ha meget stor effekt. Ballast i bunnen av båten kan motvirke det. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 22.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Ballast i bunnen av båten kan motvirke det. Ja, da var jo det løst ;-) Plenen Sitér dette innlegget Link to post
cleo Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 (redigert) Har forlenget flybridge, hytte og slengt på en badeplattform i samme slengen, mulig bredden er litt avgjørende for stabiliteten. Gå inn her http://www.mycleopatra.co.uk/gallery/New-Ariel og se hva du kan gjøre med en gammel engelsk dame Vil du se utgangspunktet er det bare å besøke http://www.mycleopatra.co.uk/gallery/Ariel Redigert 22.Juni.2007 av cleo (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
Jens_P Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Mener du seriøst at 150-200 kilo på en båt på 7-8 tonn er kritisk? Sammenlign med bil, der er det begrensninger på vekt på tak-last. Samtidig skal bilen tåle å havne på taket uten at dette klemmes helt flatt. Så det er neppe styrken i konstruksjonen som er årsaken, men forskjøvet tyngdepunkt (oppover). Kritisk situasjon vil være fullsatt FB, max fart og krapp sving. Finnes sikkert noen som kan regne på dette. Velger du båt fra båtbygger som eksisterer i dag kan sikkert disse svare på om det er akseptabelt med potensielt økt vekt på "terassen". Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
cleo Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Dersom båten er levert orginalt med fly kan jeg ikke i min villeste fantasi tro at fabrikanten leker med sikkerheten! Et par hundre kilo bør den tåle uten å merkbare endringer i stabiliteten! Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
Bitteliten Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Dersom båten er levert orginalt med fly kan jeg ikke i min villeste fantasi tro at fabrikanten leker med sikkerheten! Et par hundre kilo bør den tåle uten å merkbare endringer i stabiliteten! Da er nok ikke din fantasi vill nok - eller kanskje du bør ta et lynkyrs i stabilitetslære. 200 kilo ekstra på taket er mye på en båt Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 22.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 (redigert) Sammenlign med bil, der er det begrensninger på vekt på tak-last. Samtidig skal bilen tåle å havne på taket uten at dette klemmes helt flatt. Så det er neppe styrken i konstruksjonen som er årsaken, men forskjøvet tyngdepunkt (oppover). Kritisk situasjon vil være fullsatt FB, max fart og krapp sving. Finnes sikkert noen som kan regne på dette. Velger du båt fra båtbygger som eksisterer i dag kan sikkert disse svare på om det er akseptabelt med potensielt økt vekt på "terassen". Tja...bilsammenligningen er jo litt svak i og med at det i stor grad er festeanordningen for det på taket som er det svake punktet. Og en økning på 250 kg på en 8 tonn tung båt øker "taklasten" med drøyt 3 prosent. For en bil på 1,5 tonn ville det tilsvarende vært en taklast på 45 kilo. Og jeg vet ikke hvor sterkt kreftene virker bil vs båt, men kreftene i en sving i 100 km/t er vesentlig sterkere enn 15 knop på vannet vil jeg tro. Men jeg kan ikke noe om dette, prøver bare å analysere med sunn (?) fornuft... Og hva om båten selges i USA der alle er feite (fordommene lever videre...) og det setter seg 3 personer på 150 kg på FB'en.....Hadde ikke båten tålt det ville de blitt saksøkt herfra til helv... av de romslige amerikanarane... ;-) Tror ikke konstruksjonen har så små marginer. Plenen Redigert 22.Juni.2007 av Plenen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 22.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Da er nok ikke din fantasi vill nok - eller kanskje du bør ta et lynkyrs i stabilitetslære. 200 kilo ekstra på taket er mye på en båt Hva kan skje da? Kantring? plenen Sitér dette innlegget Link to post
cleo Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Da er nok ikke din fantasi vill nok - eller kanskje du bør ta et lynkyrs i stabilitetslære. 200 kilo ekstra på taket er mye på en båt Mulig jeg ikke er så fantasifull, men har ennå tilgode å lese om båter som tipper rundt fordi det satt et par ekstra mennesker på "taket"! Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
Jens_P Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Tja...bilsammenligningen Tror heller ikke at det er et problem i de fleste tilfeller. Men det kan være det lille som skal til for at båten endrer seg fra å krenge innover til å krenge utover i svingene. På den annen side, er 15 knop normal hatighet når man sitter på FB? Konstruktør har helt klart lagt inn sikkerhetsmargin, men en utvidelse vil i så fall spise av denne marginen. Det som blir regnestykket her er ikke vekten alene. Vekt kombinert med høyde over havet, og vekt/høyde og hastighet er det som er avgjørende. Er ikke ute etter å fraråde deg å gjøre dette, men vil bare belyse hva som kan være forskjell på suksess og fjasko. Veldig greit å ha med dette som moment når du skal se på båt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 En ting til. En ombygging av denne type vil garantertkomme i konflikt med eventuell CE-merking. Om denne ønskes opprettholdt må stabilitet beregnes og/eller testes på nytt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
cleo Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Bruk fornuften og lykke til! Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Juni.2007 Del på Facebook Svart 23.Juni.2007 På min 3258 er det rikelig med plass på hemsen, den er godkjent for 4 under fart (dette kommer av vekten produsenten har satt) men vi sitter fint 10 stykker her oppe når skuten ligger i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.