roaldbj Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Dersom du ønsker å få litt mer innsikt i forhold som kan ha betydning for ombygging av FB står dette ganske grundig omtalt i pensum for D5L - under stabilitetsberegning. Poenget med ombyggingen er ikke at det blir noen kilo ekstra i båten med glassfiber og stoler og personer, men poenget er at vektarmen i forhold til båtens tyngdepunkt blir ganske betydelig når fire personer sitter 2 - 3 meter over havnivå, i forhold til 1/2 meter over havnivå. Det høres kanskje rart ut, men stabilliteten endres ganske betydelig ved større FB. En annen ting du bør vurdere, er økt vindfang ved større FB. Dette vil ha betydning for båtens manøvreringsevne i sidevind. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 På min 3258 er det rikelig med plass på hemsen, den er godkjent for 4 under fart (dette kommer av vekten produsenten har satt) men vi sitter fint 10 stykker her oppe når skuten ligger i havn. Du får passe på at ikke alle går til samme side samtidig da. Kan hende du får en liten overraskelse om stabiliteten blir negativ. Enig med roaldbj: Vi tenkte aldri på stabilitet før Poseidon også der viste oss veien Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Svære flybridger på Bayliner , men 10 personer på samme side det går vel ikke Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Jens_P Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 (redigert) Mulig jeg ikke er så fantasifull, men har ennå tilgode å lese om båter som tipper rundt fordi det satt et par ekstra mennesker på "taket"! Visste jeg hadde lest om dette en gang. Riktignok kantret den ikke, men alvorlig nok. Greit også å legge merke til at dette er et ekstremtilfelle. Resten av artikkelen er nøktern og positiv omtale av FB. USA rådet naturligvis FB-oppfinnsomheten først, og grensen ble tøyet til det ytterste: 8 fots båtbredde for trailing, og king-size flying bridge på toppen! Ingen helgod kombinasjon. Da et skikkelig uhell inntraff, tror jeg båten ble tatt av programmet: Et lystig lag hadde champagne-fest på verandaen, og da den kjekke skipperen begynte å kjøre bajas ved topphastighet, veltet hele saken utover i svingen! Selskapet gikk til sjøs en bloc. Og som vi alle vet, er ikke alkohol god overlevelsesmedisin for badende. Tragedien var et faktum, og båtprodusenten møtte veggen. Flying bridgen's størrelse må altså avstemmes omhyggelig til båtens stabilitet, og til båtens oppførsel under fart. Og er det sitteplass til bare tre på toppen, så er det vanligvis en grunn til dét. Da er det ikke meningen at det i tillegg skal være ståplass til resten av selskapet! Hentet fra artikkelen Høyt hevet av Eivind Amble i Båtmagasinet 12/95. Redigert 23.Juni.2007 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Avmønstret2 Svart 23.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Visste jeg hadde lest om dette en gang. Riktignok kantret den ikke, men alvorlig nok. Greit også å legge merke til at dette er et ekstremtilfelle.Resten av artikkelen er nøktern og positiv omtale av FB. Hentet fra artikkelen Høyt hevet av Eivind Amble i Båtmagasinet 12/95. Kan ikke se at den insidenten som er beskrevet over har noe med mitt spm å gjøre, men alltid moro å lese om uhell der skipperen oppfører seg som en idiot og får som fortjent Plenen Sitér dette innlegget Link to post
cleo Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Jeg ser ikke annet enn advarsler og bemerkninger på hvor skummelt dette er i svarene du har fått, har du i det hele tatt fått gode svar på ditt spørsmål? Er vi båtfolk så negativt innstilt? Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
Sydvesten Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Det er vel ikke noe problem å forlenge flybrdigen, og er man ikke flere enn den er sertifisert på frybridgen så vil det neppe være noen store problemer med tanke på stabiliteten. Skal man derimot være flere enn hva båten er designet for så er jeg mere betengt.. Gammelbåten min ble levert med forlenget flybridge som en option, men det var ikke noe mere vekt tillatt på flybridgen av den grunn.. Så lenge en alltid har i mente endringen av stabiliteten så er dette ikke noe problem.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
cleo Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Bra Sydvesten, la fornuften seire! La oss prøve å hjelpe plenen på rett vei istedet for å skremme han! Håper jeg treffer deg på fjorden i sommer! PS! Bavaria er en bra båt! Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
Avmønstret2 Svart 23.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Takk. Og da blir jo spm om dett eer en veldig dyr og vanskelig affere eller om det er noe som ikke koster like mye så det er like greit å gå opp 5 fot...;-) Plenen Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Takk Sydvesten, du greide å få frem budskapet! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
roaldbj Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Det er ikke sikkert at forsikringsselskapet tolker sunn fornuft på samme måte som noen har gjort i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 23.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 (redigert) Det er ikke sikkert at forsikringsselskapet tolker sunn fornuft på samme måte som noen har gjort i denne tråden. Som betyr? Hvis det ikke har noenting å si for stabiliteten for båten at den forlenges noe (ref. opsjon på større FB på en båt nevnt over her) så har vel ikke forsikringsselskapet noe problem med det? Om det stables 10 personer der oppe og man kjører som en idiot så er det ikke FB sin skyld, men skipperens inkompetanse og idioti som gjør at det går galt. Du forutsetter at jeg er en som ikke tar hensyn til at man ikke skal stable folk opp på FB selv om det er mulig..... "Skeptisk?" Jeg tror årsaken til liten FB på eldre båter er designen som var gjeldende på den tiden de eldre båtene ble bygget og ikke at FB er 1 meter lenger.... Plenen Redigert 23.Juni.2007 av Plenen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cleo Svart 24.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2007 (redigert) Dersom du lurer på fremgangsmåter er det bare å spørre, har bygd på fly'n ca. tre-fire fot: Kostet ikke all verden, men krevde en masse sparkling i etterkant som du kan se her http://www.mycleopatra.co.uk/gallery/album17 Redigert 24.Juni.2007 av cleo (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
Avmønstret2 Svart 24.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2007 Det så jo flott ut! Hvordan får du nok bæring i den nye delen? regner med at det er glassfiber som er brukt? Det ser ut til at du har gjort det meste selv, hvor mye kostet hele operasjonen? I mitt tilfelle så ville jeg nok satt bort jobben, men da blir det kanskje veldig kostbart? Sjekket du noe pris på det? Hvor mye måtte du lakkere etterpå? Det blir vel fort forskjell i nylakket del ifht resten av det gamle? mvh Plenen Sitér dette innlegget Link to post
cleo Svart 24.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2007 (redigert) Jeg brukte plater av typen bonocell,et utrolig lett matriale å jobbe med. Måtte beregne en drøy centimeter påstøp med 600gr glassfiberduk. Støpte inn et par syrefaste 5mm vinkeljern pluss noen stivere av vannfast finer( (ligger i underkant) som ser ut til å fungere bra. Hele opperasjonen blir på vranga i forhold til å støpe i form så derfor ble det en masse sparkling i etterkant! Totalkostnad på matrialer ligger på ca 4-5000kr! Hele toppen lakkerte jeg etterpå. Har gjort alt selv så det har blitt relativt rimelig(Vi snakker tross alt båt) Redigert 24.Juni.2007 av cleo (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Svære flybridger på Bayliner , men 10 personer på samme side det går vel ikke Nei så store er ikke flybridgen, da ville jo vi vert 20 stykker der Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 får man ikke automatiske flaps , som da kan motvirke utovehelling i sving?? måtte forressten være spennende og helle feil vei i svingene :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.