Jump to content

Påkjørt av politibåt

Sequoia

Recommended Posts

For et par helger siden var en kompis av meg ute alene og luftet sin splitter nye Scand Dynamic 7600.

I området Skjærhalden/Herføl møtte han politibåten og de ønsket å sjekke om han hadde med redningsvest

og å ta en promillekontroll.

Greit nok det det sa kompisen min og satt båten i fri og lå helt rolig. Føreren av politibåten klarte

imidlertid å kjøre i båten hans når han skulle "borde" han (mørk blå gelcoat), og ødelegge

dekalene på siden.

Det var flatt vann og null vind. Det kokte under solen denne dagen.

Merkelig nok kokte det ikke over for kompisen min og han krevde ikke engang tjenestenummer e.l.

for å kreve erstatning.

Hadde det vært meg så hadde det hvertfall tiltet. Spesielt når politimannen ikke engang beklaget det

og bare lot som ingenting.

Det kan se ut som det er nødvendig å fendre før de kommer ombord da... kall opp de over vhf'en og forklar situasjonen... og klag om det blir skader..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Korsnes: Det minste man kan forlange og forvente når noen

ønsker å legge til long-side deg; det er jo at man vet å beherske

fartøyet. Klart en båt er til for å brukes, men det er også en bil, og

jeg tviler på at du ville akseptert riper i lakken på bilen din og bare

avfeid det med at "en bil er jo til for å brukes......."

Verdiforringelse er og blir verdiforringelse....

tja en båt er til for å brukes er den ikkje det da? eller skal det vær så strøkent og svært og i en sånn utstillingsstand at eieren friker ut bare noen kommer innen 3 meters avstand?! :eek: nei da får man heller holde båten hjemme i hagen. :seeya:

Hei Korsnes, hadde du virkelig akseptert å få skrubbet opp din "splitter nye båt" av en politibåt , uten så mye som en

unnskyldning.? Alle kan være uheldig med manøvrering fra tid til annen,men du insinuerer at trådstarter heller burde holde båten hjemme i hagen, hvis han ikke kunne akseptere slike hendelser?? :confused:

tja en båt er til for å brukes er den ikkje det da? eller skal det vær så strøkent og svært og i en sånn utstillingsstand at eieren friker ut bare noen kommer innen 3 meters avstand?! :eek: nei da får man heller holde båten hjemme i hagen. evt båtplassen sin :seeya:

Det der var utrolig dumt sagt! Armen i bin & hue i ræva snakk! :rolleyes:

Det kan se ut som det er nødvendig å fendre før de kommer ombord da...

Legg egen båt i ro og overlat til politiet å legge til din båt. Dersom politibåten legger til bør den søren meg sørge for å fendre selv slik at ingen skade oppstår. En unskyldning fra disse er ikke godt nok dersom de påfører annens manns eiendom skader. Stor eller liten. Her skal og bør nummer og navn oppgis og skaden utbedres på etatens regning. Som båteiere må ikke vi oppføre oss slik at dette blir en vane fra etaten å slippe unna skader de påfører oss. Altså forlang nummer og navn på personene. Oppgis ikke dette, så noter ned tid og possisjon og kontakt direktoratet.

For all del ikke la dette bli en vane at de kan slippe unna. Hadde det vert motsatt forhold hadde vi blitt satt i saksen så det gjomet og ført bort.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

tja en båt er til for å brukes er den ikkje det da? eller skal det vær så strøkent og svært og i en sånn :seeya:

Det der er muligens årets dummeste uttalelelse på baatplassen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

tja en båt er til for å brukes er den ikkje det da? eller skal det vær så strøkent og svært og i en sånn utstillingsstand at eieren friker ut bare noen kommer innen 3 meters avstand?! :

Beklager å si det men , hva har du fått i deg idag da ? Syntes du er helt ok og banke inn i deg å ripe opp litt her å der , trur jeg hadde tippe hadde det vært meg dem hadde kjørt inn i. Er jo døfødt å kjøre sånn at andres eiendom blir ødelagt , minste jeg hadde gjort er å sendt regning . Men det er jo opp til deg hvordan du vil at båten din skal ødelegges , jeg for min del syntes det er greit prøve å ha den iorden .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Den første ripa er alltid den værste :lol:

Takke seg til de en lager selv, men når andre bidrar kan man være seg for god til om de kom av vedkommende bedriver idioti....

Utrolig leit om noen er uheldig. Har faktiskt vært det selv.... Selvom ripa var liten så dytta jeg til en strøken nyoppusset båt..

Hadde det slikt en stund etterpå -------> :puke:

Men eieren så hvor uheldig jeg var (motoren stoppa) så det skulle jeg ikke bry meg noe om...

Men da ordnet jeg den første ripa så da var sikkert de andre som kom i fremtiden lettere å godta... hehe

Redigert av VO`n (see edit history)

ante meg det ja den vile sette sinner i kok den der :fishing: nei klart man trenger da ikkje fleire striper enn dei man evt lager sjøl, men den første er den verste :wink:

er man redd for finishen så får man hive ut fendere og satse på det hjelper- det gjer gjerne det. fenderlist er ikkje til mykje hjelp anna enn til fast kai av en viss høgde. å sammenligne med en bil blir no litt feil. heller sjelden man legger til en annen bil når man parkerer.. sjøl om ei fenderlist rundtom bilen slett ikkje hadde vært så dumt.hadde spart meg for mange dørbulker når biler parkert ved siden av deiser døra si inn i sida mi.. og å påpeike denslags oppførsel møter liten forståelse så får man ta saken i egne hender. dvs anta at her kan det bli deising og slenge ut fenderane om det så er hans Majestet sjøl som kommer. :yesnod:

Redigert av Korsnes (see edit history)

Etter mitt skjønn er det sentrale i denne saken at mulige synlige skader er påført av en båt i offentlig tjeneste, til forskjell fra en annen fritidsbåt. Det skrives stadig om ferdighetene til vanlige småbåtførere. Det er vel ikke urimelig at det bør kunne stilles krav om minst like gode ferdigheter blant polititjenestemenn som utfører polititjeneste med båter. Jeg gjentar påny at trådstarter bør kontakte ( eller rettere sagt: kompisen hans) Politidirektoratet og drøfte saken.

tja en båt er til for å brukes er den ikkje det da? eller skal det vær så strøkent og svært og i en sånn utstillingsstand at eieren friker ut bare noen kommer innen 3 meters avstand?! :eek: nei da får man heller holde båten hjemme i hagen. evt båtplassen sin :seeya:

Kløner og hensynsløse tullinger som ikke respekterer andres eiendom er det overalt. Jeg kliner ikke bildøren i bilen som er parket ved siden av meg, og jeg kjører heller ikke båten min inn i andres båter, men det er mulig jeg er unormal?

Alvorlig talt, dette er da ikke noe annet enn normal folkeskikk? Er man en kløne med dårlig utviklede sjelsevner må man regne med å bli snakket til, og kanskje få seg et lite erstatningskrav i ny og ne også...

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

quote.gif
Kløner og hensynsløse tullinger som ikke respekterer andres eiendom er det overalt. Jeg kliner ikke bildøren i bilen som er parket ved siden av meg, og jeg kjører heller ikke båten min inn i andres båter, men det er mulig jeg er unormal?

Alvorlig talt, dette er da ikke noe annet enn normal folkeskikk? Er man en kløne med dårlig utviklede sjelsevner må man regne med å bli snakket til, og kanskje få seg et lite erstatningskrav i ny og ne også...

det er desverre slik at hensynfulle mennesker er i mindretall. om noen kommer forsiktig sigende inntil så er det nok i redsel for skade på eget fartøy og slett ikkje med tanke på andres... dette burde vel alle skjønt forlengst. klage etterpå hjelper lite. så om man vil sikre finishen på egen båt/bil- anta det kommer en kløne og hiv ut fendere! evt parker alltid ved en finere bil :cool:
Merkelig nok kokte det ikke over for kompisen min og han krevde ikke engang tjenestenummer e.l.

for å kreve erstatning.

Vel, dette burde vel avsluttet diskusjonen. Er det ok for båteier, så er det ok.

Hadde det vært min båt hadde jeg antagelig viftet med en fender dersom noen skulle legge seg inntil uten å huske på egne fendere. Om noen border uten å varsle ville jeg tatt opp dette med skipper på vedkommende båt på en saklig måte. Hadde jeg blitt pårent så hadde nok dette blitt rapportert til rette mydighet. Heldigvis har jeg ikke opplevd slike hendelser med myndighetenes båter, så det får bli med teorien for min del. :smiley:

Så hvis du har parkert bilen din på en parkeringsplass og jeg rygger inni den så er det greit? For du har den vel for og bruke den.

Det der var jaggu det dummeste jeg har hørt.

vel, men når likevel ikkje dumheten som lyser av innlegget ditt meir enn knapt til anklene. berøring mellom båter/kai er en naturlig del av den daglige bruken. berøring mellom biler er det ikkje. båter har gjerne ei fenderlist rundt om for å ta unna dunking mot kai. skal man ha en båt uten anna enn pyntelister rundt om så det nytter ikkje sitte med handa i ræva og kikke på når andre båter skal legges inntil om man er redd for striper i den O` så dyrebare lakk. amerikanske biler i tidligere tider hadde en enorm støtfanger med fjæring for å tåle en støyt/sku unna andre biler om det sku vær nødvendig. laget for å brukes ikkje slik som dagens plastpynt. det samme gjelder båter. :wink:

vel, men når likevel ikkje dumheten som lyser av innlegget ditt meir enn knapt til anklene. berøring mellom båter/kai er en naturlig del av den daglige bruken. berøring mellom biler er det ikkje. båter har gjerne ei fenderlist rundt om for å ta unna dunking mot kai. skal man ha en båt uten anna enn pyntelister rundt om så det nytter ikkje sitte med handa i ræva og kikke på når andre båter skal legges inntil om man er redd for striper i den O` så dyrebare lakk. amerikanske biler i tidligere tider hadde en enorm støtfanger med fjæring for å tåle en støyt/sku unna andre biler om det sku vær nødvendig. laget for å brukes ikkje slik som dagens plastpynt. det samme gjelder båter. :wink:

Å ja vell så da er det greit att noen kjører inni båten din og riper den opp mener du? så hvis vi snur litt på eksemplet mitt da og sier att du ligger ved ei gjestebrygge og jeg skal legge til bak deg og får klundret det til slik att jeg riper opp siden på den nye båten din så bare smiler du og sier ALT I ORDEN båten er til for og brukes.. :lol:

Redigert av froesak (see edit history)

For å si det sånn.. hadde vært min båt så hadde du fått et voldsomt forklaringsproblem.

Og skal politiet kontrollere meg så får de fendre godt, og i tillegg forventer jeg at politibetjenten behersker båten.

Det er DE som har behov for å kontrollere.. DE får bære byrden(gjøre jobben med å fendre).

Hadde de smelt inn i båten hadde jeg blitt dritforbanna og sagt at denne kontrollen får de ta når de har lært seg å kjøre.

Jeg er på INGEN måte noen verdensmester i å føre båt. Men hvis jeg først skal inn i trange fullstappede havner så

kjører jeg heller litt "passivt" og rolig. Bruker heller litt lengre tid på ting.

Og det burde politiet gjort også. Ikke bare kjøre båten sin inn i den andre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...