Jump to content

Tangamperemeter - type og bruk


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har noe tid tilbake anskaffet et tangamperemeter fra ClasOhlson. Fra katalogen hentes følgende opplysninger: Tangamperemeter for like- og vekselstrøm. Automatisk innstilling av måleområde. AC A 0-40/400A, AC V 0-400m/4/40/400/600V, DC A 0-40/400A, DC V 0-400m/4/40/400/600V. Resistansmåling opp til 40 Mohm. Summertone under 40 ohm. Zero-, Range- og Hold-knapp. Leveres med testledninger og 2 batterier, type LR03. Størr. 195x64x30 mm. Artikkelnummer 36-1203 Prisen er kr 1 295,- Det ser slik ut:

 

tangamperemeter.jpg

 

Så til spørsmålene:

1) Dette er kjøpt fra CO - men jeg antar at det er produsert av en eller annen "anerkjent" produsent. På selve tangamperemeteret står betegnelsen BS62. Hvem kan ha produsert dette? Hva er nøyaktigheten - gir CO brukbare spesifikasjoner?

2) Jeg har målt ampere flere steder ombord. Vil måling av ampere på minuskabelen til/fra batteriladeren gi et korrekt bilde av den totale strømsyrken som leveres fra batteriladeren. Denne laderen er på 40 A og har tre utganger. For meg virker det som om verdi målt på minuskabel tilsvarer summen av målte verdier på de tre plusskabler til de tre batteripakkene.

Link to post

Ad 1) vet ikke, men min sønn fikk et multimeter til bursdagen fra CO, type BS1704. Firmaet heter - ut fra min tolkning logoen på emballasjen - BST og en del av logoen er et finsk flagg. .... <googler litt>.... nei, det hjalp ikke: bst.fi finnes ikke og bst.com er noe helt annet.

 

Og så ser jeg nærmere på sertifikatet og leser "British standard Tester". Googler litt med dette og da kommer det opp noe som kanskje hjelper deg videre. Her finnes ihvertfall ditt instrument utenfor CO-sfæren.

 

Ad 2) ja, det burde være slik. Så lenge det er den eneste minuskabelen. Du har kanskje også mulighet til å legge alle 3 plusskabler fra laderen sammen i tangen og burde måle samme strøm.

 

Andreas - uten egen erfaring med tangamperemetere

Link to post
  • 10 måneder senere...
Hva er nøyaktigheten - gir CO brukbare spesifikasjoner?

Når du måler strømmen kan du ta en kontroll. Etter første måling kan du snu tangen og ta ny måling på samme leder. Da skal resultatet være det det samme som første måling, men med motsatt fortegn. Hvis det ikke stemmer 0-stiller du instrumentet med å trykke på Zero.

 

Jeg har et mindre fra Biltema og det har jeg kontrollert mot et annet som kobles inn i serie og har sjekket strømmer opp til 20 A. Resultatet var overaskende bra, men når man kommer ned mot 1 A og under ble den ikke så bra. Til bruk i båten er jeg fornøyd.

Link to post

Det største problemet JEG opplever med disse rimelige DC Amp-tengene, er at de ikke måler lavt nok. Først over 1-2 ampére begynner avlesningen å make sense. Fant DENNE på nettet og bestillte umiddelbart. Den skal etter sigende måle ned til 1 mA. Prisen på 142$ synes jeg var ikke noe å si på heller... 1 mA til 100 amp er jo ideellt for båt og bil... (Lete etter lekkstrømmer f.eks.) :wink: OG den er Cat. II klassifisert (til bruk i innomhus el-anlegg ETTER sikringstavla).

Dessuten er selve tang-kjeften mye mindre enn BT-tengene og dermed letter å plassere.

Kjøpte i fjor ei spesiell Fluke DC-tang for måling av 20 mA i instrumentoppsett, noe jeg kunne ha spart meg hvis jeg hadde visst om den amerikanske tanga. (Dessuten tåler ikke Fluke-tanga mere enn 100 mA...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Jeg må si meg enig med Marwin at billige tenger ikke er anvendelige på små strømmer.

Jeg har en kategori 3 tang med en nøyaktighet på +- 1,5 +5 % fra 0,5 til 1000 ampere AC / DC. (Hioki 3288) Jeg føler at nøyaktigheten er grei å ha, men så har man jo da også behov for å kalibrere utstyret en gang i året for å kunne stole på de målene man får.

Hvis jeg måler på små strømmer sjekker jeg som regel med tangen først men går over til å bruke Fluke 289. Problemet er at ingen tang amperemeter har god nøyaktighet hvis kabelen man måler på ligger perfekt i kjeften på tangen og båtene er jo ikke akkurat produsert for å kunne måles i.

 

Fluke 289 med tilleggstang og en ytterligere tang når man har behov for å måle både strøm og spenning samtidig er mitt favorittvalg. Fordelen med å bruke Fluke 289 er at man har opptaksmulighet og kan ta bildet opp på PC og skrive ut grafene.

Det er også klokke i Fluke 289, og man kan da bruke to instrumenter, måle samtidig og legge dataene inn i samme bilde. Jeg har nå bestilt en ekstra fluke 289 med en ekstra strømtang slik at jeg kan få logget både strøm og spenning samtidig og få dokumentert dette på en utskrift.

Jeg har funnet ut at dette er løsningen, for er man alene i båten så blir det mye enklere å ta opp dataene, for man kan kanskje ikke være i motorrommet og ved styreposisjonen samtidig.

 

Jeg har valgt å kjøpe utstyr der hvor jeg kan få service og årlig kontroll på utstyret, for nøyaktigheten har liten verdi for meg uten at utstyret er kalibrert.

Link to post
Kan du forklare dette litt nærmere Ole Petter? Skal ikke kabelen ligge "riktig" eller perfekt i kjeften? Hvordan skal den ligge?

Jeg vet ikke hvordan det slår ut for andre tenger enn de jeg har. I bruksanvisningen jeg holder foran meg står det at avviket man vil få i tillegg til instrumentets tolleranser er ytterligere 2 % når kablen ikke er helt i senter og vinkelrett i forhold til tangen. Jeg har registrert at noen instrumenter har på papiret gode data, men samtidig er håpløse å nullstille når kabelen er montert i kjeften før man begynner målingene. For meg er dette et dårlig tegn.

 

Ellers kjøper man jo ofte instrumenter ut fra behov, og da er det også litt opp til hvordan man legger til seg vaner og hvordan man måler. En som fakturerer for timer må ha nok ha bedre instrumenter enn en som ikke fakturerer. Dette har jo noe med hvor fort man kan lokalisere en feil og hvor nøyaktig målingene er.

Min erfaring er at hvis man begynner å bruke et multimeter med opptaksmulighet, så går man aldri tilbake til et uten.

 

For en fritidsbåteier er jeg ikke sikker på at et instrument med mange desimaler har så mye for seg, for man må kjenne en del normalverdier for å skille mellom reelle målinger og et "nervøst" instrument.

Så er jeg ikke sikker på hvor lenge et instrument vil være nøyaktig når det ligger henslengt i en verktøykasse eller i roteskuffen i kartbordet.

 

Hvis jeg skulle gi et generelt råd, så blir det å kjøpe instrumenter som slår seg av automatisk og forteller når det interne batteriet må skiftes. Jeg har vært ute på mange oppdrag hvor båteiere har blitt bekymret for ladning etc. og så viser det seg at instrumentet de bruker måler feil fordi det er tomt for strøm. :sweat:

Link to post

Ole Petter berører et viktig punkt her: Kvalitet på instrument, mot måleBEHOV. (Fakturering)

Til enkelt båt/bil-bruk for grovsjekk, holder sikkert "Biltema-instrumenter".

 

Men for nøyaktigere målinger, og i alle fall til proff-bruk, må man opp i en annen liga hva kvalitet, type og ikke minst PRIS angår.

 

MITT "Universalinstrument" er Fluke 43B med ekstra DC-tenger osv. til en pris av ca. 20 båtpenger; DAahh har jeg to grafiske kanaler, opptaksmulighet med Software for PC (dokumentasjon) scoop+++. Kort sagt overkill for hobbyformål.

Men du verden hvor kjekt: Kan dokumentere strøm og spenning grafisk, samtidig, f.eks. for å se på ladekarrakteristikk på en ørtentrinns lader over en ladesyklus på flere timer. :yesnod: :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Det hyggelige er jo at det har blitt så billig med instrumenter. Det første Fluke scoopet jeg kjøpte for mer enn 20 år siden tror jeg kostet 32 000 kr.

I dag koster det trolig bare rundt 15 000 kr.

 

Og så har det kommet en del multimetre på markedet til en svært hyggelig pris. Et Fluke 289 koster vel bare rundt 6000 kr. Man får et komplett oppsett med strømtang for rundt 10 000 kr.

Link to post
Problemet er at ingen tang amperemeter har ...

 

Det er vel ikke sånn en deler dette ordet, Ole Petter? Jeg går for tanga mperemeter, for tanga vet jeg hva er - har sett på bilder. :wink:

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post

Jeg har lest innleggene over som påpeker at de billige tangamperemetrene, eksempelvis det som er vist i innlegg #1, er lite nøyaktige for lave ampere-verdier. Lurer på om det er greit å kunne vurdere en viss nøyaktighet med å bruke 12 volts glødepærer meg kjent motstand, eksempelvis 5 W, 10 W og 25 W og bruke tangamperemeteret på en av ledningene til glødepærene?

Link to post

Tenkte du å bruke disse pærene som en kjent standard og "kalibrere" tang-målingene med denne?

Det spørs om ikke målingene så langt nede på "skalaen" forsvinner i "støy"?

 

Mere nøyaktig måling får du selvsagt med å bruke et "gammeldags" multimeter med Amp-skala, men da må du jo koble fra, sette instrumentet i amp-stilling inn i kretsen og være sikker på at strømmen ikke blir så høy at den ødelegger instrumentet.

 

Eller: Shunte inn en kjent motstand med (kjent) meget lav ohm-verdi og måle spenningsfallet over denne med et voltmeter som måler millivolt, og deretter bruke Ohms lov.

 

For strømmer over 2-3 amp er jo ikke dette tema. Men for å måle lekasjestrømmer på noen milliamp. tror jeg den omtalte amerikanske tanga vil gjøre susen...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
På EN måte: JA.

Men samtidig gir det et hint om prisnivå på proffe instrumenter og det du henter på Biltema, OG som kan ligge igjen ombord i BÅTEN og fortelle deg om du HAR spenning / strøm.... :rolleyes:

 

Javel... finnes det ikke et diskusjonsforum på fluke.com? Eller et forum for båtelektrikkere på norboat.no? ærlig talt...

 

Mitt instrument er heller ikke billig (metrahit 16i) men hvis jeg husker rett hadde jeg det bare ombord én gang da jeg skulle måle isolasjonen mot jord i VV-berederen. Og ellers er min større enn din!

 

Og alle dere andre som ikke kan måle med tangamperemeter i mA-område, dere kan egentlig bare selge båten - det har overhode ingen vits...

Link to post
Så til spørsmålene:

1) Dette er kjøpt fra CO - men jeg antar at det er produsert av en eller annen "anerkjent" produsent. På selve tangamperemeteret står betegnelsen BS62. Hvem kan ha produsert dette? Hva er nøyaktigheten - gir CO brukbare spesifikasjoner?

 

Hvem som har produsert det vet jeg ikke, men dette selges også som ELIT 13E. Et helt greit meter. ELIT har også instrumenter som er helt på høyde med FLUKE, så jeg antar du har fått deg en grei amperetang.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...