Jump to content

Størrelse på gummibåt

Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei.

Vurderer kjøp av gummibåt, og er litt usikker på hvilken størrelse vi bør velge. Vi er 2 personer som veier totalt 170 kg, og har Viksund 925 Bravo. Usikker på bredde på plattform, men båtens største bredde er 3,20. Har ankervinsj innvendig montert på babord side bak. Ser for meg løsning med snap-daviter.

Ønsker tips om båtlengde og størrelse på motor, da jeg ikke har noen som helst erfaring med gummijolle. Ønsker å satse på en rimelig type, da jeg ikke vet hvor mye den blir brukt. Blir vel noen småturer med fiskestang og en tur til butikken av og til. Har ingen småtroll som skal frese rundt med den :smiley:

Er det mye å spare på å kjøpe brukt, eller er det like greit å kjøpe nytt?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Jeg vurderte det samme selv for noen måneder siden og kjøpte en brukt Zodiac Cadet 285 m/8 Evenrude. Den fungerer bra, og jeg ville i hvertfall ikke kjøpt noe mindre enn det. Jeg har tdiligere hatt Achilles 265 m høytrykksdørk, og Zodiac fungerer mye bedre. Hadde jeg kommet over en Zodiac 310 så hadde jeg nok valgt den. Ikke med oppblåsbar høytrykksdørk. Det likte jeg svært dårlig.

Vi er også 2 pers + hund , og vekten er vel ikke mye ulik deres.

Jeg valgte å kjøpe brukt båt av bra merke istedet for ny billigbåt. Etter min mening er det bedre.

Jeg har en Achilles på 285 cm, og synes egentlig denne er for stor til mitt bruk. Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe større jolle enn nødvendig. Selv kommer jeg nok til å skifte til en rundt 230. Dessuten får jeg da plass til den på fordekket, en stor fordel siden jeg ikke har badeplattform. Halve vekten og dermed lettere å håndtere, og stor nok til vanlig bruk. Selv om den jeg har kan bære fire voksne, er vi i praksis aldri mer enn to ombord i den, og da hadde det vært enklere med en liten jolle. Tror jeg da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kjøpte først en på 2,77m, men fant ut at den ville stikke utenfor på babord side. Jeg tenkte jo ikke på at den ikke bør komme i veien for vinsjen. Litt dumt å bare kunne legge til med en side. Fikk solgt den igjen til en fornuftig pris. Kjøpte så en på 2,55 som passer perfekt. Stor nok til vårt bruk.

Hei.

Var ute i båten idag, og tok et mål over badeplattformen. Skroget der er ca 275 til utv. fenderlist. Båten er mao bredere foran. Så da er nok kanskje 2,60 nok??

Får prøve å følge med i markedet, skulle gjerne hatt en til helga....

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...