Gizmo Startet 27.Desember.2003 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2003 Hei, og til lykke med Julehøytiden. Ja - jeg sitter alså her i Julenatta og spekulerer litt på ditt og hint. Jeg har brukt litt tid til å finlese i alle publikasjonene over innstallasjonene i båten min. Båten er levert fra fabrikk med bla, landstrømsanlegg / lader. Denne er av merket NAVIX SP 2500. Og problemet er at denne dokumentasjonen er på Finsk, og det er ikke min sterke side.... Jeg har søkt på internett etter dette merket, med det eneste jeg finner er en link til SGS i Finland. Og dette fører meg ikke så mye videre. Jeg har forsåvidt heller ikke hørt om merket Navix. Jeg håpet å bli klok på om det elektriske anlegget i min båt er EN, eller TO polet. Jeg regner forsåvidt med at det er EN polet - men da skulle det vært kjekt å vite om det er orginalt montert skilletransformator i anlegget. Dette selvfølgelig med tanke på å hindre galvanisk tæring. (jeg har også, som dere skjønner, lest "Redningsskøyta" i Jula) Jeg har allerede rettet en forespørsel til båtfabrikkanten om dette (Minor) - men det tar sikkert litt tid å få svar derfra. Så tenkte jeg at jeg ville høre om noen av dere båtkyndige på Forumet kjenner til merket Navix. Om det ennå eksisterer, om dette er / var et kjent merke også i Norge. Forhandlere etc. NB - Båt og utstyr er fra 2000 Forøvrig lykke til videre med Jule og Nyttårs feiringa ! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2003 Hei. Har heller ikke hørt om Navix, men litt om 20A laderen din finner du på http://www.navix.fi . Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gizmo Svart 27.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2003 Takk skal du ha Lars H - Jeg fikk også et tips om denne linken på IM. til han også. Mvh Gizmo Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2003 Jeg håpet å bli klok på om det elektriske anlegget i min båt er EN, eller TO polet.Selv om givere etc ser ut til å være topolet er den eneste måten å fastslå om man har et "ekte" 2-polet anlegg å måle motstand mellom batteri-minus og motorblokk. Motstand i mega-ohm området = 2-polet Tilnærmet 0 ohm = 1-polet Sitér dette innlegget Link to post
Gizmo Svart 27.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2003 Ingar.. Dæven, der lærte jeg noe nytt og nyttig igjen. Takk skal du ha ! Gizmo Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2003 Bare hyggelig! Grunnen til at man må måle er at selv om anlegget i utgangspunktet er 2-polet, finnes det en mulighet for at noen senere har klart å forbinde batteri-minus med motoren. For å unngå mulighet for feilavlesning bør man også gjøre anlegget spenningsløst før man måler. (Koble fra batteri-pluss på alle batterier) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 25.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2006 Tar opp igjen denne tråden om Navix. Har forsøkt å finne noe info om ladekarakteristikken til Navix SP2500. Har en mistanke om at denne kan være årsaken til at batterier blir fort ødelagt. Noen som kan hjelpe? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
jsw Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Hei Fant du ut noe mer? Har nå kjøpt en Bella 850 mod 2003 - der sitter også en NAVIX SP250. Prøver å lære mest mulig om båten.. :-) Ellers kan jeg si at det ene av to batterier (forbruk) ble byttet på garanti etter 2 år - deretter har begge sittet i båten. Skulle da tro at ladeneren virker? Johan Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.