Jump to content

Hull i alutank- tette med epoxylim/sparkel?

Arve

Recommended Posts

Det viser seg at jeg har hull i vanntanken ombord. Sprekken er funnet og jeg lurer nå på om det er mulig å få denne tett igjen ved bruk av ett eller annet slags to-komponent middel. Noen med erfaring??

Må jo både tåle kulde/varme, vann og vibrasjoner. :smash:

Ser at bl.a Clas Ohlson har Auto Weld epoxylim som skal tåle både bensin og olje. Mulig dette kan gjøre jobben?

Tar gjerne imot noen erfaringer.

Arve

Plastic padding har i alle fall et produkt som heter LEAK FIX som jeg brukte på en bensintank på Beach-buggy`n. Potte tett i de 4 årene jeg beholdt den....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Har en gang tettet bensintank (stål) ved å lime på en aluminiumsplate med epoxy.

Det holdt helt fint i to år til neste EU-kontroll, som var hensikten.

Jeg ville laske på med aluminiumsplate og epoxy dersom det gjelder å redde båtsesongen. Ellers er jeg enig med dem som foreslår sveising som varig løsning.

(Ellers er det min mening at aluminium ikke skal brukes i tanker i båt, enten det gjelder vann, septik eller diesel).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

(Ellers er det min mening at aluminium ikke skal brukes i tanker i båt, enten det gjelder vann, septik eller diesel).

Hei! kan du gi noen grunner for at alutanker ikke bør brukes i båt. Har nemlig en på 140 liter til bensin i båten. Denne har fungert bra i over 20 år nå. (selvfølgelig med bytte av slanger etc). Håper ikke aluminiumen blir "spist opp" innenfra med det resultat at den en vakker dag klapper sammen i bølgene fra en solgangsbris :rolleyes: Den er jo ikke i kontakt med saltvann.

Mvh Styrbert

En grunn: Har til nå lest mange innlegg her på forumet om lekkasjer i aluminiumtanker for vann, diesel og septik.

Hmm. Da er det kanskje ikke noe problem med bensin :wink:

Skjønner at alu kan bli tæret opp av ymse syrer fra dassen, men drivstoff? Mulig er det små vannrester som ligger og tærer hull? Jeg får trøste meg med at det blir laget båter i aluminium og at tanken min er av det "edleste" slag aluminium som ikke gir meg overraskelser :yesnod:. Kanskje en metallurg kan uttale seg om hva som skjer nedi aluminiums tankenes mørke kroker.

Når jeg tenker meg om ... Har en stor gammel alukjele på hytta som vi bruker å varme vann på ovnen om vinteren. Den har masse bittesmå groper på størrelse med knappenålshoder som er etset ut. Det kan se ut som små prikker/rust av urent aluminium. Det er ennå ikke hull i kjelen. Kjelen har bare blitt brukt periodevis de siste 35 år - og det til rent vann. Da har jeg kanskje ca 15 år av bensintanken min igjen :smash:

Mvh Styrbert

En gang for lenge siden drev jeg og limte akvarier med silikonlim.

Noen ganger ble det ikke tett, eller det ble en liten lekkasje etter en tids bruk. Da var det bare å ta litt silikonlim på finger'n, stappe handa ned i akvariet og smøre på der lekkasjen var. Da ble det straks tett. Funka alltid. Ikke festa silikon særlig bra på gammel silikon og vått var det selvsagt med akvariet fullt av vann, men som sagt: Det ble alltid tett.

Du kan jo prøve det samme om du kommer til innenfra. Å tette med silikonlim utenfra bør du ikke prøve på. Det blir neppe tett.

Kan du komme til å få bøyd en liten syrefast platebit over sprekken (dersom denne er i kanten) og lime denne med Tec7 så er det garantert godt nok. Et par-tre karroseriskruer i for å sikre vedheft til limet er tørt er bra som en sikring, med mindre du kan få stemplet opp platebiten med litt trykk mot limstedet.

PS! Jeg har aluminumstank til diesel som er 23 år gammel. Har akkurat åpnet denne og den er like blank og fin som ny inni.

mvh tuffff

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...