Jump to content

Mannlokk til besvær (dieseltank)

Brigg

Recommended Posts

I Halcoen er dieseltanken plassert under dørken i kabinen, midt i båten. Bakkant av tanken ligger like forran skottet mot motorrommet, og påfylling, lufting, tur/retur diesel går ut i bakkant av tanken og gjennom skottet hvor de er koblet til sine respektive slanger. Tanken rommer ca 350 liter. Båten, og formodentlig også tanken, er rundt 20 år gammel. Båten var i sin tid et halvfabrikat, og tanken bærer preg av å ikke være fabrikkbygget.

Det besværlige er at tanken lekker litt rundt mannlokket. Mannlokket er plassert på toppen av tanken helt i bakkant. Lekkasje i tanken er uheldig av flere grunner, i alle fall bidrar ikke diesellukten positivt til inneklimaet om bord i og med at tanken ligger under dørken i kabinen.

mannlokk.jpg

Tanken er av aluminium. Godset i selve tanken er ca 2 - 3 mm tykt. Som feste for mannlokket er det sveiset på en ring som er ca 5 mm tykk. Lokket, som også består av 5 mm aluminium, har en diameter på 33 cm. Mellom lokk og forsterkningsring ligger det en gummipakning av typen klippet-ut-av-et-større-ark. Lokket er festet med syrefaste 6 mm skruer som er gjenget inn i forsterkningsringen under. Avstand mellom skruene er ca 7 cm. Midt i lokket er giver til tankmåler montert.

Lekkasjen har vært der en en tid. Jeg har forsøkt å trekke til skruene hardere. Resultatet ble at en skrue ble dratt over gjengene. Gjengene er i aluminiumsringen under lokket, noe som gjør gjengene svakere enn vanlige mutre. Denne skruen ble ersattet med en 8 mm skrue (gjenget opp til større gjenger). Videre har jeg forsøkt å legge fiberpakninger under skruehodene (er usikker på benevnelsen, men jeg mener slike oransje pakninger i kunsttoffmateriale). Det er vanskelig å påvise nøyaktig hvor dieselen kommer ut, men jeg tror at problemet både ligger mellom lokk og tank og rundt skruene som fester lokket.

Jeg sitter nå å grubler over 3 spørsmål:

1. Det trenges antakelig en ny pakning mellom tank og lokk. Hva er riktig kvalitet på en slik pakning, og hvem selger slike?

2. Er 6 mm skruer gjenget ned i tanken tilstrekkelig, eller må det til en annen løsning som gir mulighet for større moment?

3. Hvordan få tettet rundt skruene?

Og kanskje et fjerde spørsmål: Hvilke andre spørsmål burde jeg ha grublet på i denne forbindelse?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

6 mm skruer skal holde.

Få deg en gummipakning (3-4 mm tykk)som dekker hele hullet og borr hull i pakningen for skruene og lag et hull for måleren,ikke skru for hardt til slik at du "skviser" pakningen for mye eller forklart på en annen måte ikke presser pakningen for mye.

Ha en god sommer med tett tanklokk.

Redigert av Geirh (see edit history)

Jeg brukte en pakningsguffe fra Biltema på min pakning. Sauset den inn med dette på begge sider.

Det er en liten metallbeholder, med en liten pensel som er festet i lokket.

Under skruene er det hvite plastskiver.

Tanken min er under køya, merker ingen lukt i det hele tatt.

Geirh skrev:
..., ikke skru for hardt til slik at du "skviser" pakningen for mye eller forklart på en annen måte ikke presser pakningen for mye.

Vil dette si at årsaken til problemet like godt kan være at jeg har dradd til skruene for hardt? Ja, ja, som oftest har man seg selv å takke.

larshans1 skrev:
Jeg brukte en pakningsguffe fra Biltema på min pakning. Sauset den inn med dette på begge sider.

Det er en liten metallbeholder, med en liten pensel som er festet i lokket.

Under skruene er det hvite plastskiver.

Tanken min er under køya, merker ingen lukt i det hele tatt.

Jeg er generelt skeptisk til "pakning på boks/tube" i slik tilfeller. Mannlokket er der for å kunne inspisere tanken innvendig, og da ønsker jeg å være sikker på at lokket kan tas av og på uten å måtte skrape bort gammel pakningsstoff.

Men for å tette rundt skruene ser jeg at pakningsguffe kan være et alternativ. Jeg har blandede erfaringer med skiver av kunsttoff under skruene. Er tanken din tett pga av plastskivene, eller er det pakningsguffen du har brukt som også tetter rundt skruene?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Hva med Permatex på skruene/gjengene? Det tetter rørkoblinger, hardner ikke, og griser ikke så all verden heller.

Mine mannlokk er av liknende "konstruksjon". Tykk gummipakning under hele platen (Biltema, så klart) og X antall selvgjengende skruer rundt kanten, tett-i-tett-i-tett. Og det holder tett.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Mitt manlokk er bygd opp på samme måte og det holder tett. Brukte lite makt når jeg skrudde til.

Du kan jo prøve med pakningsstoff kun under pakningen i håp om at det er der lekkasjen ligger. Det vil iallefall ikke by på problem med å ta av lokket igjen. Og om du og legger på pakningstoff/rød silikon på beggesider så er ikke dette allverdens med arbeifd å gjøre rent. Går utifra at dette ikke er noe du har oppe daglig. Legg en god streng rundt hele pakningen på innsiden av skruene samt rundt skruhullene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Skipper Worse skrev:
Hva med Permatex på skruene/gjengene? Det tetter rørkoblinger, hardner ikke, og griser ikke så all verden heller.

Mine mannlokk er av liknende "konstruksjon". Tykk gummipakning under hele platen (Biltema, så klart) og X antall selvgjengende skruer rundt kanten, tett-i-tett-i-tett. Og det holder tett.

Jeg har ikke erfaring med Permatex, men det er notert som et alternativ. Jeg har sjekket Biltemas utvalg av gummipakninger, men finner at de blir for små for mitt mannlokk. Jeg må nok se meg rundt hos mer "proffe" utsalgssteder, men jeg skulle gjerne hatt tips om hvilke kvaliteter etc jeg skal spørre etter. Erfaringsmessig er ikke betjeningen nødvendigvis veldig kompetent selv på proffbutikkene.

Jon-Kåre skrev:
Mitt manlokk er bygd opp på samme måte og det holder tett. Brukte lite makt når jeg skrudde til.

Du kan jo prøve med pakningsstoff kun under pakningen i håp om at det er der lekkasjen ligger. Det vil iallefall ikke by på problem med å ta av lokket igjen. Og om du og legger på pakningstoff/rød silikon på beggesider så er ikke dette allverdens med arbeifd å gjøre rent. Går utifra at dette ikke er noe du har oppe daglig. Legg en god streng rundt hele pakningen på innsiden av skruene samt rundt skruhullene

Nei, jeg håper jeg slipper å ta opp lokket daglig. Du henviser til pakningsstoff/rød silikon. Er dette standarprodukter jeg burde ha kjent til, eller har du noen nærmere henvisning til produsent o.l.?

Og jeg legger merke til at flere antyder at skruene må dras til med begrenset kraft. Er det noen som tør antyde et fornuftig moment ved tiltrekking av skruer når det ligger en gummipakning under?

Brigg

Kjøp deg en bite 2 eller 3 mm kork/neverpakning (kjært barn har mange navn), denne klipper du til og legger under mannlokket. IKKE bruk gummi på et mannlokk til diesel. Aner ikke hvor mange ganger jeg har måttet bytte ut gummi på mannhullene på bunkerstankene til sjøss.

Legg en god stripe med permatex på hver side av pakningen innenfor skruehullene og legg lokket på. Legg så litt permatex under hvert skruehode og skru dem nedtil, kun sånn passelig tiltrukket. Aluminium er veldig litt å overtrekke.

Tror permatex ikke er i salg lengre, men locktite har tilnærmet samme stoffet, ser likt ut og lukter det samme.

Hydrox skrev:
Tror permatex ikke er i salg lengre, men locktite har tilnærmet samme stoffet, ser likt ut og lukter det samme.

Loctite har overtatt Permatex, så dette er kun snakk om et navnebytte.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vil en korkpakning holde tett mht dieselukt?

Brigg

Tro det eller ei, men det er beste sort på en dieseltank. Uansett hvilken kvalitet du velger av "gummi" så holder det ikke. På tanken i min Windy som er i fra 89 så er det kork, den er tett. Diesel er værste sort og få tett, kork pakning på lokk og deksler, stry og permatex på rørgjenger er det eneste som duger.

Permatex på kork er kansje litt i overkant, men bare en ekstra sikkring mot lekkasje. Mest sannsynlig så ville det være tett med kun kork, litt avhengig og flatene som lokket skrues mot.

man får gummi som tåler diesel.. dieselfilterne har jo gummi som tetting.. aluplate blir veldig fort deformert ved litt for hard skruing.. altså der hvor skruehodene er, er det somregel endel skjevheter . når man da skrur nedtil lokket , tetter det bare rundt hodene mens det er en for stor avstand midt imellom skruene.. bruk guffe .har selv tettet mitt lokk i syrefast med bare guffe..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

3 mm gummipakning, tror på fagspråket den heter "nebar". De som reparerer båter har slikt på rull og klipper den til med saks og stanser ut hullene med pakningsverktøy. I tillegg kan du bruke noe som heter kleb & tett, blåsilikon, etc., da skulle tingene ordne seg.

Jeg synes permatex er noe griseri å holde på med.

Oljebestandig gummi varer bare bitte litt lengre enn vanlig gummi. Ens for dem begge er at de får en bløt lakrisaktig konsistens og eser ut i størrelse.

OT: Når det gjelder o-ringer så kan jeg anbefale Viton ringer, holder MYE lengre enn svarte o-ringer. Det var dagens gratis tips.

p-kaill skrev:
3 mm gummipakning, tror på fagspråket den heter "nebar".

Jeg synes permatex er noe griseri å holde på med.

Jeg tror nok at "nebar" er det som jeg kaller neverpakning eller korkpakning og dette er ikke gummi. Det er riktig nok noe gummi i denne pakningen med det er bindemiddel. Ser ut som oppmalet vinkorker som er klemt i hop til et flak. Leveres i mange tykkelser, ikke bare 3mm. På dette mannhullet ville jeg brukt 2 eller 3mm.

Permatex er grisette ja, men så blir det tett. Spray nevene med rustløser, gni godt og vask etterpå.

Hydrox skrev:
Tro det eller ei, men det er beste sort på en dieseltank. Uansett hvilken kvalitet du velger av "gummi" så holder det ikke. På tanken i min Windy som er i fra 89 så er det kork, den er tett. Diesel er værste sort og få tett, kork pakning på lokk og deksler, stry og permatex på rørgjenger er det eneste som duger.

Permatex på kork er kansje litt i overkant, men bare en ekstra sikkring mot lekkasje. Mest sannsynlig så ville det være tett med kun kork, litt avhengig og flatene som lokket skrues mot.

Hei

Jeg er ikke helt enig med Deg det du skriver om gummipakning på bunkerstanker,jeg tror jeg arbeider innen samme yrke som Deg og har åpnet mange dieseltanker har ikke hatt problem med gummipakning på dieseltanker. :confused:

På min lystbåt er det gummipakning og det holder tett!! Men som skrevet tidligere det og skru til mannlokket er en kunst mange drar for hardt til.

Min tank manglet manhull :eek: , så jeg fikk laget to stk i toppen.

selve lokkene borret jeg hull i for skruer/bolter, og gjenget (i tanken) dem til M6 gjenger. Deretter skrudde jeg boltene fra innsiden i tanken og rett opp. Jeg la BLÅ-silikon som pakning, og det har holdt tett siden.

Mitt tips til deg i forhold til punkt 2 er at du borrer nye hull mellom dem du har fra før, deretter gjenger du i tanken, så skrur du bolter fra innsiden av tanken (mens mannlokket er av :wink: ) legger mannlokket på (med det pakningsstoffet du selv har mest tro på imellom), og trekker til med mutrer og skiver på. Da vil du kunne trekke til noe mer, selv om dette sannsynligvis ikke er nødvendig. Du får uansett et jevnere tiltrukket lokk.

J

Mange gode bidrag her i løpet av dagen, det setter jeg stor pris på.

Det ser ut som om bidragsyterne deler seg i tre leire når det gjelder pakningsmateriale. Noen er tilhengere av kork, andre av gummipakning mens de siste synes pakningsguffe er løsningen.

Dette gjør at jeg fremdeles er forvirret, men trøsten er at jeg nok er forvirret på et høyere nivå.

Dersom jeg går for pakning av kork eller never eller nebar eller hva det nå heter, hvor kan jeg gå og spørre etter slikt uten å bli møtt med et rungende hæ til svar? Vil feks Tess ha slikt i sitt sortiment?

Brigg

Jaliza skrev:
Mitt tips til deg i forhold til punkt 2 er at du borrer nye hull mellom dem du har fra før, deretter gjenger du i tanken, så skrur du bolter fra innsiden av tanken (mens mannlokket er av :wink: ) legger mannlokket på (med det pakningsstoffet du selv har mest tro på imellom), og trekker til med mutrer og skiver på. Da vil du kunne trekke til noe mer, selv om dette sannsynligvis ikke er nødvendig. Du får uansett et jevnere tiltrukket lokk.

Tanken om å sette skruene inn innenfra og benytte mutter på utsiden har faktisk streifet hodet mitt. Men vil ikke skruen gjenges ut når man skrur til mutteren. Det er jo liksom vanskelig å få noen til å sitte inne i tanken for å holde imot på skruene når mutteren skrus til. Kanskje jeg skal spørre naboen om hjelp?

Det med å doble antallet skruer kan være en løsning. Siden jeg tydeligvis har trukket til skruene alt for hardt vil det være risiko for at lokket er mer eller mindre deformert ved skruehullene.

Brigg

Løste dette problemet i mine alutanker med å sette inn mutternagler. La en remse med pakningsilicon fra Biltema slik at denne tøt ut når jeg skrudde til. Dette holdt tett og var ikke serligt vanskeligt å fjerne igjen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...