Jump to content

Mannlokk til besvær (dieseltank)


Brigg

Recommended Posts

Nok en gang: Takk for alle innspill. Jeg føler at lærekurven mht mannlokk har foretatt et seriøst skift oppover de siste dagene.

 

I dag har jeg vært på handletur. Hos GS Hydro i Fossegrenda her i Trondheim kom jeg over en hyggelig herremann som viste hva jeg hadde behov for straks jeg hadde sagt mannlokk. De hadde korkpakningsark på lager, og jeg fikk med meg et passelig stykke 4 mm for en i båtsammenheng beskjeden pris.

 

Et forhold som etter mitt syn taler for å benytte pakningsguffe til tetning er at dette er lett tilgjengelig. Alle steder hvor jeg var innom og spurte etter pakningsark hadde slike produkter å tilby. Jeg hadde nesten gitt opp da jeg fikk et tips om å prøve GS Hydro.

 

Nå blir det tur ombord i båten i kveld for å forsøke å montere dette. Planen er å demontere mannlokket, kassere gammel pakning og gjøre rent. Deretter tilpasse ny korkpakning. Videre planlegger jeg, etter tips fra Jaliza, å sette i nye skruer nedenfra og benytte låsmutter på oversiden av lokket. Jeg tar ikke jobben med å doble antallet skruer, det får heller komme dersom lokket ikke blir tett ved første forsøk. Jeg tenker videre å ha litt pakningssilikon på skruene og i skruehullene for å hindre at dieselen kommer den veien.

 

Så tar jeg med momentnøkkelen, og skal forsøke å komme frem til et fornuftig moment ved tiltrekningen.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hei.

Har brukt metoden med å sette skruer inn fra innsiden av tanken etter at det originalele tanklokket lakk (svettet).

 

Laget først nytt større hull og tanklokk. Mitt var også alt for lite. Det ble satt på en ramme av alumenium og hullene ble gjennget opp. Skruene ble satt inn nedenfra og innsatt med araldit lim. Måtte passe på å få all lim bort fra gjengene for limet herdet. Brukte varme for å herde limet.

 

Som pakning fikk jeg kjøpt en gummipakning som var oljebestandig. Brukte hullpipe for å lage hull til skruene gjennopm pakningen. Tror det er viktig at hullet er trangt. Dette har vert halt tett i flere år. Båten er en Halco 29.

 

:seeya:

Link to post

Da er jobbe gjort! Første bilde viser åpningen etter at jeg har skjært til ny pakning og stanset hull for skruene. Skruene ble gjenget inn nedenfra med pakningssilikon som tetning mot skruehodene. Alt av skruer og mutre er i syrefast A4-kvalitet.

mannlokk2.jpg

 

Det andre bildet viser mannlokket etter montering. Det er benyttet låsemutre og det er lagt på pakningssilikon mellom mutterne og tanklokket. Låsemutrene gir en del motstand når de skrues til, og det var nødvendig å holde igjen skruene med en tang for å unngå at de gikk rundt. Det var imidlertid ikke nødvendig med mye kraft på tanga, slik at skadene på gjengene ble beskjedne.

mannlokk3.jpg

 

På grunn av at skruene måtte holdes igjen med tanga var det vanskelig å få benyttet momentnøkkelen til å lese av aktuelt moment. Skruene ble trukket til med fastnøkkel, med moderat kraft. Det virker imidlertid som om at momentet er helt i nedre del av skalaen på momentnøkkelen.

 

Jeg håper nå at dette skal holde tett. Det endelige svaret får jeg ikke før tanken blir fylt opp, dette kommer til å skje en av de nærmeste dagene.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
dersom du bruker locktite og "taggskive" på boltene du skrur inn fra innsiden, slipper du at boltene går rundt når du teiter...

Takk for tipset. Jeg valgte som nevnt over å holde igjen med en tang. Jeg tror uansett det vil vært vanskelig å få noe lurium til å feste på gjengene i og med at alt er godt innsauset med diesel.

 

Som pakning fikk jeg kjøpt en gummipakning som var oljebestandig. Brukte hullpipe for å lage hull til skruene gjennopm pakningen. Tror det er viktig at hullet er trangt. Dette har vert halt tett i flere år. Båten er en Halco 29.

Jeg valgte å lage romslige hull i pakningene. Dette fordi jeg ikke klarte å treffe 100% når jeg brukte hullpipen. Likeledes ønsker jeg ikke at pakningen skal ligge "i spenn" mellom enkelte av skruene. Min paknining beveget seg fritt i forhold til skruene før lokket kom på. Jeg tror uansett det ikke er mulig å tette mot diesel rundt skruene bare ved å ha tighte hull i pakningen.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
6 mm skruer skal holde.

Få deg en gummipakning (3-4 mm tykk)som dekker hele hullet og borr hull i pakningen for skruene og lag et hull for måleren,ikke skru for hardt til slik at du "skviser" pakningen for mye eller forklart på en annen måte ikke presser pakningen for mye.

Ha en god sommer med tett tanklokk.

 

 

Bruk aldri gummipakning til olje/diesel holdige stoffer. Gummi kan brukes til vann og ikke mye mer.

Link to post
Bruk aldri gummipakning til olje/diesel holdige stoffer. Gummi kan brukes til vann og ikke mye mer.

 

Gjentar det jeg skrev i et tidliger innlegg,arbeider på båt og er inni dieseltanker med jevne mellomrom har aldri sett noen problem med og bruke gummipakning på mannlokk så der er jeg ikke enig :smiley:

Link to post

Da er tiden kommet for å rapportere resultatet av dette prosjektet. Etter å ha fylt opp tanken to ganger er mannlokket potte tett. Det tidligere besværlige mannlokket har med andre ord blitt langt mindre besværlig.

 

En oppsummering av prosjektet:

Tidsbruk: En uke med spekulering og diskusjon på baatplassen, en halv dag med kjøring frem og tilbake for å skaffe til veie nødvendige deler, rundt tre timer med skruing. I tillegg går det med litt tid til vasking av klær og båt. Diesel lukter som kjent noe skrekkelig, og lukten sitter godt.

 

Kostnader: Pakningsark (kork) kr 100, hullpiper for å stanse ut hullene for skruene kr 60 på Biltema, nye skruer og muttre ca kr 100, da har jeg dobbelt så mange som jeg egentlig trenger. I tillegg brukte jeg litt pakningsilikon som jeg hadde fra før. Ikke all verdens kostnad i båtsammenheng med andre ord.

 

Prosessen og det endelige resultat hadde helt sikker ikke blitt like bra uten hjelp fra dere på baatplassen. Takk for alle bidrag i denne tråden!

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...