Jump to content

Trimflaps - hva har skjedd?

Amalie

Recommended Posts

Var ute i båten i dag. trimflapsene virket ikke..... Løfter på luka for å sjekke om de får strøm. Men der ligger olja og skvalper i bunnen av båten. Ikke rart de ikke virker. Men hva har skjedd?

Utstyret heter Insta-trim og er fra 1982. Noen som har erfaring med disse?

/Amalie

Redigert av Amalie (see edit history)

_

Har selv trimflaps av samme merke, dog noen år nyere. Den har jo en enkel oppbygging med en tank og to slanger så det burde vel gå greit å finne feilen. Sjekk at tanken er på plass - den festes av to klemmer på hver side. Ellers er det de to slangene med klemmene på hver ende.

Gennerelt sett så fungere de hydrauliske systemene på trimbrett i det uendelige. Er som regel et eller annet rele som ryker, eller en slange som blir knekt/sprekt. Et par pakninger i trimsylinderen må også av og til byttes. Har selv 20 år gammelt system fra Bennett, har byttet en o-ring til den nette sum av 4,-, thats it. Fungerer like bra med soyaolje som med hydraulikkolje, så her må du bare finne ut hvor det lekker hen og bytte dette. Koster skjelden mye.

Det tok sin tid. men nå har jeg sjekket. Det ser ut til at det har kommet vann i olja. derfor en del i bunnen av båten. vet ikke om det har kommet akutt eller over litt tid. Byttet til riktig olje (RØD). Nå fr jeg se om det kommer mer på kort tid. Pumpa var som ny ren og fin etter 25 år. Ingen lekkasjer. Håper det holder til høsten. Tar ikke opp båten nå. Olja som var på var ikke rød. Så det var ikke slik olje som leverandøren spesifiserte: automat olje.

_

Har du vann i olja, så er eneste stedet dette kan komme inn via sylinderene. Nå kjenner ikke jeg instatrim så ille godt, men vil tippe at de lar seg demontere. Mine Bennett trimsylindere var veldig enkle å demontere. Løsnet nedeste delen fra trimbrettet, dereter kunne jeg "skru" ut sylinderen ved å holde igjen øverste ledd. Inni denne sitter det en eller to o-ringer som sikkert er gåen. Koster rundt 5,- stk. så dette er ikke noen dyr reperasjon. Anbefaler deg å bytte på begge sider samtidig, rens også sylinderen godt for alt av groe og slike ting. En god "kjøreregel" er å felle trimbrettene helt opp når du legger til. Da hindrer du at det gror langs sylinder-armen som ofte resulterer i ødelagte o-ringer.

Litt vann i olja gjør ikke mye. Slike systmer varer i evig tid. Ei heller er det kritisk hva for en olje du bruker, har hørt matolje også skal fungere OK. Viktigste er å holde rust unna. Blir det derfor for mye vann, så bytt ut olja. Avhengig av lekasjen, men du burde kunne kjøre slik (med kanskje et par tre oljebytt) ut denne sesongen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...