Jump to content

PC basert nav-aid; Winchart ProPlus

M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Hei

Jeg bruker vinteren på å intensivere jakten på nytt kartsystem i båten.  Har allerede brukt PC noen år, og er sålangt godt fornøyd med denne løsningen som nav-aid, men ønsker etterhvert å bygge dette noe ut.

Funksjonene jeg er på jakt etter er:

PC-basert navigasjon m. vektoriserte kart, svært gjerne C-map

Tilkopling av GPS

Mulighet for tilkopling av autopilot med all betjening rett på PC'en (ruteplanlegging/kursendring etc.)

Mulighet for fremtidig radar overlay hvor det kun er nødvendig å kjøpe selve radarantennen+kabler + software.

Mulighet for tilkopling av ekkolodd med visning av dybder rett på skjerm (split-screen)

I tillegg er et enkelt brukergrensesnitt svært viktig.  Det skal være intuitivt og oversiktlig.

Sålangt er det WinChart som stikker seg ut som det programmet som kommer nærmest mine "krav".  Vurderer derfor å slå til på dette, kanskje på den kommende båtmessa på Lillestrøm til våren. (kanskje flere vil handle sammen for en god pris?)

Ser av andre tråder at mange er fornøyd med dette programmet, men det er endel misnøye med support, noe som gjør meg skeptisk.  

Noen båtfolk her som har erfaringer med programmet, gode råd, argumenter mot dette programmet eller mot løsningen.   ....eller er det kanskje andre programmer som er både bedre og billigere?

(PS PC'ene r en Dell Inspiron med Win2000)

Er takknemlig for innspill og spesielt erfaringer.

Link til WCPP siden hos NavTech:http://www.navtech.no/html/lb/proplus.asp

Hei

Jeg bruker vinteren på å intensivere jakten på nytt kartsystem i båten.  Har allerede brukt PC noen år, og er sålangt godt fornøyd med denne løsningen som nav-aid, men ønsker etterhvert å bygge dette noe ut.

Funksjonene jeg er på jakt etter er:

PC-basert navigasjon m. vektoriserte kart, svært gjerne C-map

Tilkopling av GPS

Mulighet for tilkopling av autopilot med all betjening rett på PC'en (ruteplanlegging/kursendring etc.)

Mulighet for fremtidig radar overlay hvor det kun er nødvendig å kjøpe selve radarantennen+kabler + software.

Mulighet for tilkopling av ekkolodd med visning av dybder rett på skjerm (split-screen)

I tillegg er et enkelt brukergrensesnitt svært viktig.  Det skal være intuitivt og oversiktlig.

Sålangt er det WinChart som stikker seg ut som det programmet som kommer nærmest mine "krav".  Vurderer derfor å slå til på dette, kanskje på den kommende båtmessa på Lillestrøm til våren. (kanskje flere vil handle sammen for en god pris?)

Ser av andre tråder at mange er fornøyd med dette programmet, men det er endel misnøye med support, noe som gjør meg skeptisk.  

Noen båtfolk her som har erfaringer med programmet, gode råd, argumenter mot dette programmet eller mot løsningen.   ....eller er det kanskje andre programmer som er både bedre og billigere?

(PS PC'ene r en Dell Inspiron med Win2000)

Er takknemlig for innspill og spesielt erfaringer.

Link til WCPP siden hos NavTech:http://www.navtech.no/html/lb/proplus.asp

Hej Ellen Marie

Jag letar oxo efter snarlik lösning !

Jag vill definitivt ha en PC-lösning, det händer så mye på dette området så plotters

blir snabbt omoderna!  Ser att de fleste på yrkessjöfarten bruker PC-lösningar oxo!

Jag har ingen radar än! Så det jag letar efter er en radar som har PC-utgang så att

jag kan ha PC'n hele tiden nere vid kartbordet o radarskärmen oppe vid styrplatsen!

Jag kommer o välja en 'hel' radar o ikke bare antenndelen, för att ha ifall PC'n lägger

av!

Raymarine har en sådan her lösning ! Du kan se o styra radarn nere fra PC'n alla funktioner

kan styres fra PC'n.  Programmet er även kartplotter som leser Cmap,BSB,photochart 0

topografiske kart der du kan välja/ stelle in manuellt hur mycket 'overlay' du vill ha!

kommer ikke ihåg om det var på messen i Lilleström el i Göteborg som jeg såg den!

Det var tyvärr bare en liten hake,..........

priset var litt 'out of range'............ 65 000 kr  (iallafall för mig! :smiley:)

S/Y Gunga Din

Har testet Nexus (3D utgaven som jeg antar er ganske lik.)

Bruker-snittet fallt ikke i min smak.

Tungvindt og uvanlig oppbygd for en Windows-bruker.

"Betjeningspanelet" er beregnet for touch-screen med store knapper. Noe som gjør at det legger beslag på en unødvendig stor del av skjermflaten.

Sikkert flott hvis man har touch-screen, men det burde vært en alternativ meny for de uten.

Som jeg har skrevet før synes jeg ikke noe om dongle-løsning når det gjelder programvare som går på sikkerhet.

Gunga Din.

Er det viktig at du skal kunne styre seilbåten fra Kartbordet?

Er det når du er ved kartbordet du virkelig trenger detaljene under seilas?

Å si at utenriksfarten bruker PC blir som å si at Ferrari har kun 1cm klaring og stor spoiler og derfor vil jeg ha det på familiebilen. Er det ikke en "liten" seilbåt du hovedsaklig farter rundt i skjærgården du har? Noen overfarter til Norge og sydover i Østersjøen?

Når bølgene er 5 meter og alle er sjøsyke så skal du løpe ned til kartbordet og se om du nærmer deg noen grunner og skip?

I seilbåt så egner PC seg etter min mening til fint vær og planlegging (noe som dog er viktig) men her kan man bruke NT PC planner. Har du godt med mannskap (noe man etter egen erfaring ofte ikke har når man virkelig trenger det) så kan også nyttig informasjon trekkes ut i dårlig vær.

Tipper du med 25-30% rabatt under feks. Lillestrømmessen vil kunne få en kombi kartplotter/radar med stor nok skjerm med NT PC planner inkludert til PCen for en pris du kan forsvare. Da har du det mest fornuftige etter min mening.

Alt er raskt nok, lyssterkt nok, vanntett nok, nøyaktig nok (iom at man får radar overlay) og vil være godt nok til vårt behov i uoverskuelig fremtid.

Eller hva er ikke godt nok for deg?

Atle  

Gunga Din.

Er det viktig at du skal kunne styre seilbåten fra Kartbordet?

Er det når du er ved kartbordet du virkelig trenger detaljene under seilas?

Å si at utenriksfarten bruker PC blir som å si at Ferrari har kun 1cm klaring og stor spoiler og derfor vil jeg ha det på familiebilen. Er det ikke en "liten" seilbåt du hovedsaklig farter rundt i skjærgården du har? Noen overfarter til Norge og sydover i Østersjøen?

Når bølgene er 5 meter og alle er sjøsyke så skal du løpe ned til kartbordet og se om du nærmer deg noen grunner og skip?

I seilbåt så egner PC seg etter min mening til fint vær og planlegging (noe som dog er viktig) men her kan man bruke NT PC planner. Har du godt med mannskap (noe man etter egen erfaring ofte ikke har når man virkelig trenger det) så kan også nyttig informasjon trekkes ut i dårlig vær.

Tipper du med 25-30% rabatt under feks. Lillestrømmessen vil kunne få en kombi kartplotter/radar med stor nok skjerm med NT PC planner inkludert til PCen for en pris du kan forsvare. Da har du det mest fornuftige etter min mening.

Alt er raskt nok, lyssterkt nok, vanntett nok, nøyaktig nok (iom at man får radar overlay) og vil være godt nok til vårt behov i uoverskuelig fremtid.

Eller hva er ikke godt nok for deg?

Atle  

Hej Atle!

För att börje med slutet!

Endast det beste er godt nok for meg !!!   :wink:

nejda skojjer med deg,  men tror att du missförstod deler av mitt inlegg!

Jag skall absolut ikke styre båten fra kartbordet! däremot den dagen jeg

kjöper radar då skulle jag gärna vilja ha möjlighet att kunna se radarbilden

både vid kartbordet og oppe vid styrplass om det låter sig göras på en billig

måte (iallafall betydligt billigare än 65' !)

Vad gäller plotter så har jag idag en gammel plotter med c-mapp brikker ombord

som den förre ägaren förmodligen betalt bortåt 20-25' kroner för og som

er helt omodern idag! Detsamma kommer att hända med det vi kjöper idag

av elektronik, bare om ett par år kommer det att finnas helt ny teknik!

därför har jeg valt att hålla mig till 'PC-teknikken' ivarjefall tills vidare

Nu ruster jeg min båt för litt längre seilas än över till Norge eller Östersjön,

så yes jeg 'sneglar' /kikker litt på vad som händer inom yrkessjöfarten

men håller även ett öga på småbåts-utvecklingen!

tyvärr får jag väl säga att det inom småbåtsvärlden förekommer en del

utrustning som kan kategoriseras som dingser o duppeditter! :yesnod:

er du ikke enig?

S/Y Gunga Din

Litt misforståelser er vanskelig å unngå ved å diskutere via slike diskusjonsfora.

Visste nok at du ikke skulle basere deg på å styre fra kartbordet :)

Vet du vil ha det beste og det er her je føler du velger ufornuftig ift. hvor flott båt du har:

For egen del synes jeg kartplotter og nå også radar er såpass viktig å ha i cockpit at de i underkant av 2% av båtens verdi det utgjør for å bidra til sikker navigasjon ikke blir så vanskelig å forsvare. Moderne kanskje kun i 5 år? Javel om jeg fortsatt har båten så har jeg hatt noe av det beste for min del og med stor sannsynlighet hatt svært stor nytte av dette utstyret. Om det kommer noe bedre så må jo nytteverdien være formidabel og da kan jeg forsvare denne kostnaden som da sikkert er enda rimeligere og!

En sort hvitt slave til radaren for å ha ved kartbordet får man hos Raymarin nesten med på kjøpet nå. (Radaren er rimeligst med skjerm inkludert og antennen kopler man på kartplotteren som man har på pidestallet)

Du trenger kanskje farge på radaren på kartbordet og så du kan se hvilken farge flagg det er på båtene du passerer? :)

Atle

:sailing: Har hatt nå Winchart ProPlus i noen år og er godt fornøyd. Noen fordeler og bakdeler er det med alle program. Når det gjelder service er min erfaring at denne er særdeles god. Jeg har berøringsskjerm og syntes det er det eneste som fungerer når båten står på "hue" Da er det godt å ha store tydlige knapper og håndtere og ikke små bokser en må treffe for det fungerer ikke.  Bakdelen med berøringsskjerm er prisen og så er den noe lyssvak så den egner seg dårlig i direkte sollys. Har systemet koblet opp mot auto pilot og dette fungerer helt perfekt.
  • 4 uker senere...

Velger å bruke denne tråden for å høre om erfaringer med kartprogram for PC. Jeg har lastet ned demoer av Fugawi, OziExplorer, Wincart Planner, Winchart Nexus, Telchart og Chart Navigator (Offshore Navigator Light). Kunne være fint å høre andres erfaring med disse programmene før jeg bestemmer meg for hvilket jeg skal velge.  :headbang:

Har brukt fullversjon  av oziexplorer i flere år, og er veldig godt fornøyd. Programmet har mange funksjoner, og det tar litt tid å lære seg alt sammen. Det kan fort bli litt mye leting rundt i menyer o.l når man skal bruke det i båt.

Et godt tips er å ta ibruk egendefinert knapperad og hurtigtaster for de mest brukte tingene, samt å bruke litt tid på å finne fram til de instillingene som passer best for ditt bruk.

Etter at jeg fikk montert kartplotter benytter jeg nå programmet for planlegging, vedlikehold av waypoints, ruter m.m.

Hei

Jeg har lett etter demoen til Offshore Navigator light, men ikke funnet den. Har bare sett på web siden at

at den er gratis. Men uten å finne linken til programmet.

Hva er web adressen til Winchart nexus, telchart og Offshore Navigator light.

Har du hele web adressen til filene for nedlasting? Altså komplett path?

Nautic

Hei

Jeg har lett etter demoen til Offshore Navigator light, men ikke funnet den. Har bare sett på web siden at

at den er gratis. Men uten å finne linken til programmet.

Hva er web adressen til Winchart nexus, telchart og Offshore Navigator light.

Har du hele web adressen til filene for nedlasting? Altså komplett path?

Nautic

http://www.chartwork.com/demos.htm    Winchart Planner

http://www.navtech.no/html/dl/demo.asp     Wincart Nexus

http://www.telko.no/oppgrad.htm    Telchart

http://www.maptech.com/support/downloads.cfm    Offshore Navigator

Dette er stedene jeg har lastet ned fra. Jeg har også disse på CD for de som ikke har ADSL.

Lastet de ned på jobb fordi noen av disse tar rimelig lang tid på nedlasting med ISDN.

Du kan også bestille demoer av Winchart progammer på www.chartwork.com.

Håper dette var til hjelp :smiley:

Har brukt fullversjon  av oziexplorer i flere år, og er veldig godt fornøyd. Programmet har mange funksjoner, og det tar litt tid å lære seg alt sammen. Det kan fort bli litt mye leting rundt i menyer o.l når man skal bruke det i båt.

Et godt tips er å ta ibruk egendefinert knapperad og hurtigtaster for de mest brukte tingene, samt å bruke litt tid på å finne fram til de instillingene som passer best for ditt bruk.

Etter at jeg fikk montert kartplotter benytter jeg nå programmet for planlegging, vedlikehold av waypoints, ruter m.m.

Jeg er også imponert over Ozi. Leste en glimrende omtale i Båtmagasinet 10/2003 og lastet ned demoen. Fikk låne en CD med kart fra Oslo til Bergen, og har lært mye om programmet.

Kartene er riktignok av litt varierende dato, men egner seg godt til trening i programmet. :smiley:

Raymarine har også diverse software, plotter, radar, ekkolodd, + noen varianter til for seiling etc som går på pc og bruker for eks c-map, har noen prøvd dette.

:smiley:

Raymarine 425 bruker Navionics kart så vidt jeg har forstått, mens de kombinerte radar/kartleserne bruker C-map?

Raymarine 425 bruker Navionics kart så vidt jeg har forstått, mens de kombinerte radar/kartleserne bruker C-map?

Mnja men jeg tenker påpfeks Raytech 4.0 og Sailracer,Fishing Pro, Raytech navigator og PathfinderPc dette er Pc software, Jeg ser de bruker både Maptech , SoftChart og C-map

Det var om noen har prøvd disse programmene jeg lurte på.

Hilsen Cato

• 2 måneder senere...

Tar frem denne tråden igjen, rett og slett for å skryte litt  :wink::blush:

Sjøen for alle 2004, ble vendepunktet ........  ja endelig fikk jeg bestemt meg og flesket til med nytt kartprogram og karter til båtens PC. (ja bokstavelig talt flesket, for det kostet........)

Valget falt på WinChart NautiQ, m/NT+/PC Charts fra C-map (valgte super wide "skagerrak triangle")

skagerrak triangle

Handelen gikk hos Navtech fra Egersund, svært hyggelig og hjelpsom selger (kanskje ikke så rart jeg skulle jo handle :lol: :lol:)

WinChart NautiQ bruker "dongle" noe jeg ikke liker, men skjønner at de må beskytte seg mot piratkopiering. Det lille jeg har prøvet programmet ser det bra ut, har de flest funksjoner en kan ønske seg som skipper i lystbåt.

3D visning av kartene, 4 kartvinduer samtidig, kurs opp, Nord opp, skriv og tegn i kartet, ruteplanlegger, meget bra nattdimming, via NMEA kan dybde rundt båten samt vindretning vises, forutsatt at en har instrumenter som måler vind og dybde  osv... les mer på www.navtech.no

Eller last ned demo

(Det er riktignok noe som ikke fungerer i demo`en b.la. 3D, men dog :wink:)

Under installering av kart og prog brukte jeg Navtech support, og igjen skryt til dem de er svært service innstilt.  :wink::smiley:

I M/B Månestråle i år da blir det, Flatskjerm Samsung 152MP m/tv tuner som da kjører WinChart NautiQ, i tillegg en ipaQ (PDA, håndholdt) med Memory Map og Maptech raster karter.

Dette blir bare "konge" (tror jeg  :blush:)

God Påske til alle  :blush:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...