Jump to content

Dimensjon på boltebøylen til påhengsmotorer!

MartinN

Recommended Posts

Heisann,

Finnes det noe standardmål på dimensjonen på boltebøylen (den bøylen på påhengsmotoren som henges over akterspeilet?)til ulike motorer? Er f.eks. dimensjonen på denne bøylen større på en 250 hester enn en 115 hester?

Er dimensjonene merkeavhengig? Jeg bygger akterspeil og må ta høyde for at speilet ikke blir så bredt/ tynt at man i fremtiden ikke kan henge på større motorer...

Tenker på bøylen dere ser på dette bildet som henger over akterspeilet:

42_1741673188.jpg

Er dere med på tanken?

Avstanden mellom boltehullene følger noe som heter "BIA standard" , men usikker på om denne er den samme på f.eks 115 og 250 hk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

PÅ Yamaha 60hk 2-T 2002, er det ikke noen "bøyle". Når jeg skulle hente motoren (ny), med båten, så måtte jeg bore og bolte fast motoren i butikken da den ikke hadde denne bøylen.

Ble selvfølgelig en liten miss der, så jeg måtte tette disse hullene og bore nye hull hjemme for å få det perfekt.

Motorene er like i Europa, selv om det var en amerikansk link.

I mange tilfeller er motorene sånn at du ikke trenger så mye "klaring" eller plass til motoren. Men det vet du jo bare når du har motoren, med standarden skal du være rimelig sikker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...