MartinN Startet 24.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2007 Heisann, Finnes det noe standardmål på dimensjonen på boltebøylen (den bøylen på påhengsmotoren som henges over akterspeilet?)til ulike motorer? Er f.eks. dimensjonen på denne bøylen større på en 250 hester enn en 115 hester? Er dimensjonene merkeavhengig? Jeg bygger akterspeil og må ta høyde for at speilet ikke blir så bredt/ tynt at man i fremtiden ikke kan henge på større motorer... Tenker på bøylen dere ser på dette bildet som henger over akterspeilet: Er dere med på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2007 Avstanden mellom boltehullene følger noe som heter "BIA standard" , men usikker på om denne er den samme på f.eks 115 og 250 hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 24.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2007 Hei Ivar, tror du misforsto dette.Jeg er heller ikke sikker på tykkelsen på akterspeilet (boltebøylen)??? Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Jeg byttet nylig fra 60 til 120 hk på min båt og her var dimensjonene de samme iallefall... Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Sinus_nor Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 PÅ Yamaha 60hk 2-T 2002, er det ikke noen "bøyle". Når jeg skulle hente motoren (ny), med båten, så måtte jeg bore og bolte fast motoren i butikken da den ikke hadde denne bøylen. Ble selvfølgelig en liten miss der, så jeg måtte tette disse hullene og bore nye hull hjemme for å få det perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Schnappi Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Her finner du standard mål for motorbrønn. Hvis du følger standarden gjør du noe som mange båtfabrikanter ikke gjør... https://www.abycinc.org/committees/s-12.pdf Sitér dette innlegget Link to post
MartinN Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Utrolig bra Schnappi!! Er dette europeisk standard eller er dette felles for alle verdensdeler? Sitér dette innlegget Link to post
Schnappi Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Motorene er like i Europa, selv om det var en amerikansk link. I mange tilfeller er motorene sånn at du ikke trenger så mye "klaring" eller plass til motoren. Men det vet du jo bare når du har motoren, med standarden skal du være rimelig sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.