Jump to content

Bunkring før Telemarkskanalen

Charma

Recommended Posts

Som sagt diesel på Norsjø (ferieland ) og i Lunde har dem pleid å komme med en bil med fat bakpå . Så diesel fixer du nesten overalt .Husker jeg ikke helt feil så er det mulighet i Notodden også,spørs jo hvor du skal oppover det .Sist så fixa han som driver slusekroa i Lunde diesel , han tok en tlf så kom det en gubbe ned i gjestehavna . Det er service det ,hvis alt går som noe av planen er . Da blir det nok en tur oppover i år igjen ,lite folk /båter og itno stress .Foresten så er det diesel i Dalen også .........

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Ligger akkurat nå fortøyd ved ventebrygga til Hogga Sluser, klar for nedslusing i morgen tidlig. Som andre har nevnt er det tilgang på diesel flere steder, men ikke alltid lettvint. Vurderte å fylle i Kviteseid i går kveld (trille/bære kanner), men fant det lettere å vente til Dalen i dag. Dalen har dieselpumpe på brygga. Det holdt så vidt med diesel helt frem. Strekningen fra Kviteseid til Dalen var lengre enn jeg trodde....

Buster X med Yamaha 70

Var oppover i Telemarkskanalen i fjor, og ble relativt overasket over mangel på mulighet for Diesel.

Ulefoss var det ikke mulig.

Lunde var det ikke mulig. (Ser at Tine fikk det til, men når jeg spurte fikk jeg beskjed om at det var det Norsjø, Kviteseid og Dalen det var bunkringsmulighet )

Ringte Telemarkskanalen og spurte for sikkerhets skyld, og fikk da bekreftet at det var de stedene det var diesel.

(Det ble ikke opplyst at på Kviteseid er det ikke pumpe på brygga)

Vi dro til Kviteseid, og fant ingen pumpe, men ble henvist til Statoilstasjonen "oppi gata".

(Den dagen var det 32 grader varmt, og jeg så på det tidspunktet svært mørkt på å måtte bære diesel fra "oppi gata" og til båten)

Hadde ikke noe valg, da tanken var så godt som tom.

Gikk opp til Statioil, og fikk meg en meget positiv overaskelse. Der stod det en tralle klar med 6 stk. 25 literskanner på.

Det var bare å fylle disse, bremse godt ned bakken (det var faktisk det tyngste), og fylle diesel på tanken.

26072006217.jpg Har en pumpe jeg bruker til diesel, men klarte likevel å søle noe :headbang:

Forøvrig var det en fantastisk tur, og vi kommer helt klart til ta turen flere ganger.

Geir

Rart du ikke fikk i Lunde , men han gubben oppe på Statoil i Lunde han kjører ned diesel til slusa på Lunde .Trur nok du har treffi feil mann ja, men du fikk jo til slutt .

Da er det knappe 2 uker igjen , så er vi på vei til kanalen for 3 året på rad .Skal bli deilig det , stille å rolig og ikke det stresse langs kysten som det er i fellesferien . Er jo noen fine havner på vei ned til Skien også da,bare nevne uthavna i Stavern .

Tine III

Lurer litt på Telemarks kanalen jeg og men slusing med Ørnhild krever nok at vi burde ta bilen opp så hun får sett det i praksis. Bortkastet tur hvis hun blir redd og setter på fulle flaps etter 1ste slusa. Ingen vits i skremme fjøra av a heller.

Lurer litt på Telemarks kanalen jeg og men slusing med Ørnhild krever nok at vi burde ta bilen opp så hun får sett det i praksis. .

Kom dere oppover i kanalen ,det er en knall tur og fritt for stress å mas som resten av kysten er i fellesferien . Har du aldrig slusa før er det lurt og ikke ligge som første båt når du sluser opp , og ikke som siste båt når du sluser ned . En lur ting til ,er å si fra til slusevokterne at dere ikke har gjort detta før . Da slipper dem vannet litt roligere , dem er meget behjelplige alle sammen oppover .Det kan også være lurt å ha hansker , og noen store kulefendere .

Trur ikke du skal være redd for å ta den turen , det er en kjempetur . Har ikke planer for 3 året på rad hvis det ikke er fint oppover , men selvsagt kan du møte litt kø her også . Men kø eller venting på slusing er bare sjarm , kansje du må vente ei natt . Men det er sjeldent , kun vis du klarer å treffe på rutebåtane til stadighet da kan det bli venting . Men det står når dem kommer , så da kan du bare legge ruta etter det .

Kan jo se ut som det kan bli noen BP båter oppover i kanalen i år .

Tine III

Du kan fylle diesel i Langesund,Stathelle og i Brevik..Stathelle er siste plassen før event Akkerhaugen dvs i Nordsjø Ferieland..Flott plass som dere må kjøre innom på vei oppover til Dalene.Dere får også kjøpt diesel i Dalen

God tur og gled dere

Til Espen C

Vi har i dag kommet oss gjennom de siste slusene på vei tilbake etter en flott tur i kanalen. Jeg har notert noen tider/steder underveis. I snekkefart (ca 7 knop) anslår jeg at det går ca 15 gangtimer fra Skien til Dalen.

Strekningen Ulefoss - Notodden tar ca 3 timer.

Vi har fått kjempefin service hele veien. Vi sa fra i første sluse at vi ikke hadde gjort dette tidligere. Fikk da gode råd, samt at de åpnet slusen litt forsiktigere enn ellers. Tror ikke du vil oppleve problemer med slusing av mindre snekke. Vi hadde god nytte av en medbrakt 3-4 meter lang treplanke, for å henge på utsiden av fenderne ved slusing.

Buster X med Yamaha 70

to ting jeg ikke hadde ifjor som skall være med i år ,hansker, de minste båtene kommer altid innerst i slusa ganske tungt og holde i tauet der, det andre ,diesel pumpa på Dalen der tar de bare kontanter ikke kort. forøvrig en helt fantastisk tur . prøv også maten på Dalen hotell helt utrolig bra

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...